کد تخفیف کد تخفیف
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

پسوزیاریس چیست؟

پسوزیاریس چیست؟

پسوزیاریس چیست؟

پسوریازیس بیماری پوستی شایع و مزمن پوسته دار است که در تمام سنین مشاهده می‌شود. شیوع این بیماری در حدود 2 ٪ از کل جمعیت می‌باشد. زمینه این بیماری ژنتیکی است بنابراین در خانواده، نسل اندر نسل منتقل می‌شود. همچنین در پسوریازیس بسیاری از عوامل محیطی نیز موثر هستند. این بیماری مسری نیست و به دلیل آلرژی ایجاد نمی‌شود.

بیماری پسوریازیس ممکن است خارش دار باشد. حدود 5 ٪ از افراد مبتلا به پسوریازیس به درد مفاصل (ورم مفاصل پسوریاتیک) مبتلا می‌شوند که ممکن است یک یا چند مفصل را درگیر کند. در این حالت بیماری پسوریازیس می‌تواند بسیار ناتوان کننده باشند.

(شما میتوانید مکمل های پوست و مو را از داروخانه آنلاین آقای دارو تهیه کنید)

علت بیماری پسوریازیس چیست؟

اینکه دقیقاً چه چیزی موجب بیماری پوستی پسوریازیس می‌شود به طور کامل کشف نشده است، اما بسیاری از تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. سیستم ایمنی بدن در این بیماری درگیر بوده و به نظر می‌رسد فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی باعث ایجاد التهاب می‌شود. التهاب منجر به ایجاد بسیاری از اثرات روی پوست، از جمله رشد عروق خونی اضافی در داخل پوست (که باعث ایجاد رنگ قرمز می‌شود) و تکثیر بیش از حد سلول‌های پوست (که باعث ایجاد پوسته پوسته شدن می‌شود) میگردد.

 

علائم بیماری پسوریازیس چیست؟

 ضایعات پوستی به رنگ قرمز که توسط پوسته‌های فلس مانند پوشیده شده و لبه ضایعات به خوبی مشخص می‌باشد. این ضایعات اغلب به صورت متقارن در هر دو طرف بدن قرار دارند. پوسته‌ها معمولاً سفید نقره‌ای هستند ولی در مناطقی از بدن مانند زیربغل یا در مصرف مرتب مرطوب کننده توسط بیمار این پوسته‌ها وجود ندارد و ضایعات به احتمال زیاد صاف و براق هستند.

پسوریازیس معمولا بسیار خفیف است و باعث ضایعاتی در ناحیه آرنج و زانو یا حالت پوسته پوسته شدن در پوست سر می‌شود. با این حال، این بیماری می‌تواند هر منطقه از پوست را درگیر کند یا بسیار شدید باشد.

(ترمیم کننده های پوست را میتوانید از دارو خانه آنلاین آقای دارو تهیه کنید)

عوامل موثر در به وجود آمدن پسوریازیس

عوامل موثر در به وجود آمدن پسوریازیس

  • اثر ژنتیک

مانند بسیاری از بیماری‌ها، بیماری پسوریازیس از صفات ارثی متاثر است. در حدود 50 ٪ از افراد مبتلا به پسوریازیس دیگر اعضای خانواده نیز مبتلا هستند.

  • استرس

استرس جسمی و روحی ممکن است باعث تشدید پسوریازیس شود بنابراین باید این بیماران از شرایط استرس زا اجتناب کنند.

  • عفونت

عفونت ممکن است باعث عود پسوریازیس شود. گاهی اوقات، درمان عفونت ممکن است باعث پاک شدن یا بهبود پسوریازیس شود.

  • جراحت و ضربه

پسوریازیس ممکن است در تمام مناطق آسیب‌های فیزیکی (مثل ضربه) و شیمیایی ، عفونت و التهاب ایجاد شود (پدیده کوبنر).

  • هورمون‌ها

رابطه هورمون‌ها با پسوریازیس دقیقاً مشخص نیست. حوالی سن بلوغ زمان شایع برای شروع بیماری پسوریازیس است. بارداری نیز ممکن است باعث شدت یافتن پسوریازیس یا بهبود آن شود. بیماری پسوریازیس مادر بر جنین تأثیری ندارد.

 

داروهای موثر در درمان پسوریازیس

  • ضد مالاریا مثل هیدروکسی کلروکین
  • قطع کورتیکواستروئیدهای خوراکی
  • قطع کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی
  • لیتیم (استفاده از inositol ممکن است این حالت را کاهش دهد)
  • مسدود کننده‌های رسپتور بتا (مورد استفاده در درمان فشار خون)

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید