testostron هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

قرص ملاتونین و صفر تا صد عوارض آن

قرص ملاتونین و صفر تا صد عوارض آن

قرص ملاتونین و صفر تا صد عوارض آن؛ بی خوابی و بد خوابی می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها باشد، اما اختلال در خواب و مشکل در خوابیدن راحت شبانه نیز می‌تواند به عنوان یک بیماری شناخته شود. در این مقاله، با یکی از بهترین قرص‌های خواب، یعنی ملاتونین، آشنا خواهید شد. در ادامه، توضیح می‌دهیم که قرص ملاتونین چیست، چه مزیت‌ها و عوارضی دارد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • قرص ملاتونین چیست؟
  • فواید و کاربردهای قرص ملاتونین
  • مدت اثر قرص ملاتونین در بدن چقدر است؟
  • افراد واجد شرایط استفاده از ملاتونین
  • چه کسانی نباید از ملاتونین استفاده کنند؟
  • عوارض مصرف قرص ملاتونین
  • سخن پایانی

قرص ملاتونین چیست؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است که چرخه خواب را تنظیم و مدیریت می‌کند. قرص خواب ملاتونین برای ترشح این هورمون در بدن مصرف می‌شود. برای درمان و بهبود سریع‌تر کم خوابی و بی خوابی، افراد می‌توانند از انواع قرص‌های خواب استفاده کنند، اما میزان مصرف و دوز قرص خواب باید توسط پزشک مشخص شود. خرید و مصرف قرص خواب بدون مشاوره پزشک می‌تواند بیماری را تشدید کند. 

ترشح هورمون ملاتونین توسط مغز با تاریک شدن فضای اطراف داده می‌شود و قرص ملاتونین هم به ترشح همین هورمون کمک می‌کند. با این حال، به دلیل دفع ناقص ترکیبات این قرص در کلیه، بیماران کبدی (مثلا بیماران کبد چرب) و کلیوی باید از مصرف آن خودداری کنند. برای استفاده از قرص ملاتونین، باید ابتدا با عوارض و مشکلات آن آشنا شد و پس از آن از آن استفاده کرد.

قرص ملاتونین چیست؟

فواید و کاربردهای قرص ملاتونین 

اطلاع از قرص ملاتونین و کاربردهای آن تنها برای بیماران دارای مشکلات خواب مفید نیست. این قرص در موارد دیگری نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال، ملاتونین می‌تواند تخریب شبکه چشم را متوقف کند و به تعویق بیندازد. همچنین، مصرف ملاتونین برای بیماران مبتلا به اوتیسم مناسب است و می‌تواند برای کاهش و بهبود پرخاشگری ناشی از اوتیسم در کودکان مصرف شود. 

همچنین، ملاتونین در برخی موارد توانسته است فشار خون را کنترل کند، اما این به معنای جایگزینی قرص فشار خون نیست. برای کسانی که در معرض عمل جراحی هستند، مصرف ملاتونین می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. همچنین، ملاتونین در دوز پایین، می‌تواند برای درمان بدخوابی کودکان در شب استفاده شود.

مدت اثر قرص ملاتونین در بدن چقدر است؟

اطلاع از تنها مفهوم قرص ملاتونین کافی نیست و برای مصرف آن باید میزان مصرف، مدت اثربخشی و ماندگاری آن را نیز بدانید. معمولاً، مصرف ملاتونین باید 1 تا 2 ساعت قبل از خوابیدن انجام شود و اثربخشی دارو 2 تا 3 ساعت پس از مصرف، ماندگار است. با مصرف این قرص، به خواب عمیق دست خواهید یافت و احتمال بیدار شدن در شب کاهش خواهد یافت. برای اطلاعات بیشتر، بهتر است این سوالات را از پزشک خود بپرسید.

افراد واجد شرایط استفاده از ملاتونین 

سطح ترشح هورمون ملاتونین با بالا رفتن سن کاهش پیدا می‌کند و بنابراین افراد سالمند می‌توانند از قرص ملاتونین استفاده کنند. همچنین، افرادی که با مشکلات خواب مانند اضطراب، استرس، سفرهای طولانی مدت با هواپیما و غیره مواجه هستند، می‌توانند از قرص ملاتونین برای درمان اختلالات خواب خود استفاده کنند. 

با این حال، مصرف قرص ملاتونین به برخی افراد پیشنهاد نمی‌شود. به عنوان مثال، افرادی که دارای حساسیت به ملاتونین هستند، باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین، افرادی که دارای بیماری‌های کبدی هستند، نباید از قرص ملاتونین استفاده کنند. قبل از مصرف هر گونه دارو، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. 

چه کسانی نباید از ملاتونین استفاده کنند؟

درست است که مصرف ملاتونین به هر کسی که دچار اختلال خواب است، پیشنهاد نمی‌شود و دوز قرص باید کنترل شده و با در نظر گرفتن نوع جنس فرد، سن فرد و نیاز او باشد. همچنین، مصرف این قرص برای کسانی که سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده باشد، مناسب نیست. افرادی که شیمی درمانی کرده باشند یا به هر دلیلی دیگری، سیستم ایمنی بدن قوی نداشته باشند، نباید ملاتونین مصرف کنند. همچنین، قرص خارجی و ایرانی ملاتونین می‌تواند باعث بروز عوارض مختلفی در بدن شود که در بالاتر در موردش، گفته‌ایم. 

برای مثال، کسانی که دچار بیماری آلزایمر هستند، با مصرف این قرص خواب طولانی‌تر و خواب آلودگی بیش از حد را تجربه کنند و نباید ملاتونین مصرف کنند. همچنین، مصرف دوز کم ملاتونین هم می‌تواند به جای تنظیم خواب شبانه، باعث مختل شدن ریتم خواب آن‌ها شود. قبل از مصرف هر گونه دارو، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و توصیه‌های او را رعایت کنید. همچنین، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند مصرف خوراکی‌های مفید و انجام ورزش‌های منظم استفاده کنید.

عوارض مصرف قرص ملاتونین

‌مصرف ملاتونین به‌صورت خوراکی و به مدت کوتاه برای بیشتر بالغین بی‌خطر است، اما در برخی موارد ممکن است عوارض کوچکی همچون سردرد، افسردگی کوتاه‌مدت، خواب‌آلودگی در طول روز، گیجی، گرفتگی شکم و تحریک‌پذیری رخ دهد. مصرف زیاد ملاتونین ممکن است باعث خواب آلودگی زیاد و خمولی شدید در طول روز شود. این عارضه معمولاً پس از کاهش دوز ملاتونین از بین می‌رود.

استفاده زیاد از ملاتونین ممکن است الگوی خواب شما را به هم بزند و مشکلاتی مانند بیداری در شب زودتر اتفاق بیفتد یا به طور کلی کیفیت خواب شما تحت تأثیر قرار گیرد. این تغییرات معمولاً طبیعی هستند و در بیشتر موارد مشکلی ایجاد نمی‌کنند. بعضی افراد ممکن است با مشکلات گوارشی مانند اسهال، تهوع یا درد شکم در نتیجه مصرف زیاد ملاتونین مواجه شوند. این عوارض معمولاً موقت و گذرا هستند. مصرف زیاد ملاتونین ممکن است منجر به سردرد و گیجی شود. این عوارض معمولاً خود به خود خوب می شود و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. پس از مصرف ملاتونین به مدت ۴ تا ۵ ساعت رانندگی نکنید و از وسایل نقلیه استفاده نکنید. 

  • عوارض قرص ملاتونین زیر زبانی

استفاده از قرص ملاتونین زیر زبانی معمولاً ایمن است، اما در برخی موارد ممکن است عوارض کوچکی رخ دهد. در صورت مصرف قرص ملاتونین زیر زبانی، ممکن است طعم متفاوتی در دهان احساس شود یا برخی از افراد مزاحمت یا تغییر در حالت زبان خود را تجربه کنند. همچنین، در برخی موارد نادر، ممکن است واکنش آلرژیک مانند خارش، قرمزی، تورم و تنگی نفس رخ دهد.

عوارض مصرف قرص ملاتونین
  • عوارض ملاتونین بر پوست

استفاده از قرص ملاتونین زیر زبانی معمولاً ایمن است، اما در برخی موارد ممکن است عوارض کوچکی رخ دهد. ممکن است طعم متفاوتی در دهان احساس شود یا برخی از افراد مزاحمت یا تغییر در حالت زبان خود را تجربه کنند. همچنین، در برخی موارد نادر، ممکن است واکنش آلرژیک مانند خارش، قرمزی، تورم و تنگی نفس رخ دهد. به احتمال زیاد ملاتونین برای بیشتر بالغین هنگامی که به‌صورت مستقیم به پوست استعمال می‌شود، برای مدت کوتاه، بی‌خطر است. استفاده از ملاتونین بر روی پوست ممکن است تأثیرات متنوعی داشته باشد.

 در برخی موارد، ممکن است مصرف ملاتونین باعث تحریک پوست شده و عوارضی مانند خارش، قرمزی، خشکی یا تحریک پوستی دیگر را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است در برخی افراد حساس، واکنش آلرژیک نظیر تورم، خارش شدید یا قرمزی شدید رخ دهد. در صورت تجربه هرگونه عارضه ناخواسته پس از استفاده از ملاتونین بر روی پوست، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب ارائه دهد. همچنین، در صورتی که قصد استفاده از محصولات حاوی ملاتونین بر روی پوست را دارید، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که آن محصول برای شما مناسب است و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. 

سخن پایانی

با توجه به نکاتی که گفته شد و اطلاع از عوارض قرص خواب آور ملاتونین، بهتر است افراد بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنند. بسیاری از بی‌خوابی‌ها به دلیل استرس و افزایش متابولیت‌هایی در بدن است که چنانچه سبک زندگی خود را تغییر دهید، درمان می‌شوند. تغییر سبک زندگی به معنای استفاده از یک غذای رژیمی اصولی و سالم و همچنین داشتن تحرک کافی است.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید