testostron تستوسترون
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

نورتریپتیلین و بررسی فواید و عوارض آن

نورتریپتیلین و بررسی فواید و عوارض آن

نورتریپتیلین و بررسی فواید و عوارض آن؛نورتریپتیلین (Nortriptyline) یک داروی ضد افسردگی است که برای درمان علائم روانی و ذهنی مانند افسردگی استفاده می‌شود. این دارو با نام‌های تجاری مختلفی مانند Aventyl Hydrochloride و Pamelor شناخته می‌شود و در دسته داروهای سه حلقه‌ای قرار دارد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • نورتریپتیلین چیست؟
  • قرص نورتریپتیلین برای چه بیماری‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
  • نحوه مصرف نورتریپتیلین
  • بهترین روش نگهداری داروی نورتریپتیلین
  • روش قطع قرص نورتریپتیلین
  • عوارض جانبی قرص نورتریپتیلین
  • جایگزین قرص نورتریپتیلین
  • سخن پایانی

نورتریپتیلین چیست؟

Nortriptyline یا به عبارت دیگر nor TRIP ti leen، یک داروی ضد افسردگی سه حلقه‌ای (TCAs) است. این دارو باعث افزایش سطح سروتونین و نوراپی نفرین در مغز می‌شود، که هر دوی این هورمون‌ها به تنظیم و به تعادل رساندن خلق و خو کمک می‌کنند. قرص نورتریپتیلین با نام‌های مختلفی در بازار دارو و پزشکی شناخته می‌شود، از جمله آوانتیل (Aventyl) و پاملور (Pamelor). همچنین، این دارو به صورت قرص، کپسول و مایع در دسترس است.

قرص نورتریپتیلین برای چه بیماری‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

نورتریپتیلین برای درمان برخی از بیماری‌ها کاربرد دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • اختلال دوقطبی

داروی نورتریپتیلین همچنین در درمان اختلال دوقطبی نیز کاربرد دارد. اختلال دوقطبی یک اختلال روانی است که در آن فرد مبتلا دوره‌های مانیا (حالت بالا) و افسردگی را تجربه می‌کند. نورتریپتیلین می‌تواند به خوبی در پی افسردگی این اختلال موثر باشد.

  • تنگی نفس

یک نکته مهم در مورد نورتریپتیلین این است که این دارو بر تنگی نفس تاثیر منفی ندارد. این امر مهم است زیرا فردی که از افسردگی رنج می‌برد و با تنگی نفس یا آسم همراه است، ممکن است نگران تاثیر این دارو بر بیماری ریوی خود باشد. با این حال، خوشبختانه نورتریپتیلین بر تنگی نفس تاثیری ندارد و بیماری ریوی را بدتر نمی‌کند.

نورتریپتیلین چیست؟
  • کم‌اشتهایی

یکی از مشکلات جسمی جدی کم اشتهایی یا بی‌اشتهایی عصبی است که ممکن است باعث عوارض جسمانی جدی برای فرد شود. افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، به وزن خود بسیار حساس هستند و وزنی غیرطبیعی و کمتر از حد نرمال دارند. یکی از اختلالات روانی که با کم اشتهایی در ارتباط است، افسردگی است. برای درمان این اختلال می‌توان از نورتریپتیلین 10 یا دوزهای دیگر این دارو استفاده نمود.

  • وسواس فکری

ما اطرافیان خود را ممکن است با افرادی که به وسواس فکری مبتلا هستند، مشاهده کرده باشیم. وسواس فکری می‌تواند به طور قابل توجهی فعالیت‌های روزانه‌ی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و باعث فشار عصبی شدیدی بر بیمار و اطرافیان او شود. بنابراین، برای بهبود کیفیت زندگی بیمار، لازم است وسواس فکری را درمان کنیم. یکی از راه‌های درمان وسواس فکری استفاده از نورتریپتیلین است. البته، داروهای دیگر مانند سرترالین نیز در درمان این بیماری مفید هستند.

  • درمان افسردگی

درمان افسردگی یکی از علل اصلی تجویز نورتریپتیلین است. افسردگی یک اختلال روانی است که می‌تواند به طور قابل توجهی فعالیت‌های روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، برای درمان آن لازم است اقدام کنیم. یکی از روش‌های درمان افسردگی، استفاده از داروها است و با توجه به شدت بیماری، نورتریپتیلین 10 نورتریپتیلین 25 می‌تواند در درمان موثر باشد.

  • کمر درد و آرتروز

جالب است که در برخی موارد، داروهای ضدافسردگی مانند نورتریپتیلین ممکن است برای کنترل کمردرد و آرتروز تجویز شوند و نتایج موثری از خود نشان دهند. با این حال، درمان کمردرد و آرتروز اغلب با داروهای ضدافسردگی شروع نمی‌شود. تشخیص و تجویز قرص نورتریپتیلین به عنوان یک گزینه درمانی برای کمردرد و آرتروز معمولاً توسط یک روانپزشک صورت می‌گیرد و بررسی می‌شود که آیا این دارو می‌تواند به کاهش درد کمر و آرتروز کمک کند یا خیر.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بهداشت روانی و تأثیر آن بر زیبایی و سلامتی را نیز مطالعه نمایید.

نحوه مصرف نورتریپتیلین

مهم است به خاطر داشته باشید که میزان دوز مصرفی دارو با توجه به شکل آن متفاوت است. به عبارت دیگر، مقدار مصرفی قرص با شکل مایع دارو تفاوت دارد. همچنین، مقدار دوز مصرفی، شکل دارو و فاصله زمانی بین مصرف دارو به عواملی مانند سن بیمار، نوع بیماری، شدت بیماری، مصرف داروهای دیگر و همچنین واکنش به اولین دوز مصرفی وابسته است.

حتماً به خاطر داشته باشید که این دارو را باید به صورت خوراکی مصرف کنید. به همین دلیل، باید علاوه بر دستور پزشک، به دستورالعمل روی برچسب دارو هم توجه کنید. همچنین، توصیه می‌شود که دارو را با فاصله زمانی منظم مصرف کنید تا اثرگذاری بهتری داشته باشد. و در هیچ شرایطی نباید بیشتر از دوز تجویز شده مصرف کنید. البته قطع مصرف این دارو به صورت ناگهانی نیز عوارض ناخوشایندی را به همراه دارد.

بهترین روش نگهداری داروی نورتریپتیلین

برای حفظ دوام این دارو، باید آن را در محیطی با دوری از نور و رطوبت نگهداری کنید. این شرایط نه تنها باعث طولانی‌تر شدن عمر دارو می‌شود، بلکه همچنین خطر مسمومیت را نیز کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که حمام یا کمد سرویس بهداشتی جای مناسبی برای نگهداری این دارو نیست. بنابراین، سعی کنید دارو را در جایی دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید. اگر قصد دارید دارو را در خودرو نگهداری کنید، حتماً آن را در داشبورد قرار ندهید و در روزهای بسیار گرم، بهتر است آن را در داخل خودرو قرار ندهید.

روش قطع قرص نورتریپتیلین

قطع ناگهانی مصرف نورتریپتیلین، همانند مصرف خودسرانه آن، با عوارض زیادی همراه است. به همین دلیل، در صورتی که برای مدتی از این دارو استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود به هیچ عنوان خودسرانه مصرف آن را قطع نکنید. قطع ناگهانی مصرف داروهای ضدافسردگی و اضطراب می‌تواند علائم بیماری را شدیدتر کند. بهتر است قبل از قطع مصرف دارو، علائم خود را با پزشک خود مطرح کنید و پزشک در صورتی که شاهد تغییرات مثبت در روند بهبود بیماری شما باشد، مصرف دارو را مرحله به مرحله کاهش دهد. طبق گفته کسانی که قرص نورتریپتیلین را مصرف کرده‌اند، قطع ناگهانی مصرف دارو می‌تواند باعث تغییرات روحی و روانی، سردرد، خستگی و مشکلات خواب شود.

نورتریپتیلین و بررسی فواید و عوارض آن

عوارض جانبی  قرص نورتریپتیلین

دوز تجویزی نورتریپتیلین برای تسکین درد، کمتر از دوز تجویزی برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. به همین معنی است که عوارض جانبی معمولاً کمتر و خفیف‌تر هستند و در عرض چند روز از بین می‌روند. با این حال، توصیه می‌شود به مصرف دارو ادامه دهید. اگر عوارضی را مشاهده می‌کنید، به روانپزشک خود اطلاع دهید تا بتوانند مناسب‌ترین راهکار را برای شما ارائه دهند.

  •  یبوست
  •  سردرد
  •  خشکی دهان
  •  احساس خواب آلودگی
  •  مشکل در ادرار کردن
  •  احساس سرگیجه داشتن

جایگزین قرص نورتریپتیلین

در صورتی که نورتریپتیلین تاثیرمطلوبی در تسکین درد نداشته باشد، می‌توانید از داروهای مسکن و آرام‌بخش مورفین دار برای تسکین درد استفاده کنید، یا از سایر داروهای ضد افسردگی که از خانواده‌ی داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای نیستند، بهره ببرید. توصیه می‌شود قبل از تغییر در داروهای خود، با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید راهکار مناسبی را برای تسکین درد و افسردگی خود پیدا کنید.

سخن پایانی

نورتریپتیلین یک دارویی است که به عنوان درمان دردهای عصبی استفاده می‌شود. همچنین، در برخی موارد، برای درمان افسردگی و شب ادراری در کودکان (شب ادراری شبانه) نیز استفاده می‌شود. با این حال، مصرف بیش از حد نورتریپتیلین ممکن است عوارض جانبی جدی مانند تغییر در ضربان قلب، تشنج و رعشه را به دنبال داشته باشد. بنابراین، توصیه می‌شود همواره دستورات و دوزهای تجویز شده توسط پزشک را رعایت کنید و در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید