کد تخفیف هیرتامین
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

هر آنچه باید درباره قرص رالوکسیفن بدانید

هر آنچه باید درباره قرص رالوکسیفن بدانید

هرآنچه باید درباره قرص رالوکسیفن بدانید؛ پوکی استخوان یکی از بیماری‌‌های شایع در میان زنان و مردان است. رالوکسیفن جهت پیشگیری و درمان پوکی استخوان در زنان پس از یائسگی استفاده می‌شود. علاوه بر‌آن، این دارو در درمان سرطان پستان و نازایی ناشی از اولیگومنوره یا آمنوره ثانویه کاربرد دارد. در مردان نیز رالوکسیفن برای درمان یا جلوگیری از ژنیکوماستی مصرف می‌گردد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • قرص رالوکسیفن در چه مواردی مصرف می‌شود؟
  • داروی رالوکسیفن را چگونه مصرف کنیم؟
  • مصرف قرص رالوکسیفن چه عوارضی به همراه دارد؟
  • در چه صورت نباید داروی رالوکسیفن مصرف شود؟
  • تداخلات دارویی قرص رالوکسیفن
  • در صورتی فراموشی یک دوز از رالوکسیفن چه کنیم؟
  • سخن پایانی

 قرص رالوکسیفن در چه مواردی مصرف می‌شود؟

رالوکسیفن به دسته‌ای از داروها تعلق دارد که به عنوان تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن (SERMs) شناخته می‌شوند. رالوکسیفن یک داروی استفاده شده توسط زنان پس از یائسگی به منظور جلوگیری از از دست دادن استحکام استخوان (پوکی استخوان) است. این دارو ممکن است منجر به کاهش احتمال ابتلا به نوع خاصی از سرطان سینه (سرطان مهاجم سینه) پس از یائسگی شود و در حفظ سلامتی استخوان‌ها نقش چشمگیری داشته باشد. مصرف این دارو پیش از یائسگی توصیه نمی‌شود و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

 قرص رالوکسیفن در چه مواردی مصرف می‌شود؟

داروی رالوکسیفن را چگونه مصرف کنیم؟

قبل از شروع مصرف داروی رالوکسیفن، حتماً بروشور داخل بسته را به دقت مطالعه نمایید. این بروشور اطلاعات جامعی درباره دارو ارائه می‌دهد و با مطالعه آن از عوارض جانبی ممکن آن آگاهی حاصل کنید. در صورت داشتن سؤالات بیشتر، بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

در حقیقت، مقدار و دوز داروی رالوکسیفن برای هر فرد متفاوت است، بنابراین باید دقیقاً به توصیه پزشک خود عمل کنید و از تغییر دوز و مدت زمان مصرف به صورت خودسرانه خودداری کنید. مصرف رالوکسیفن باید به طور منظم و در زمان‌های تعیین شده در طول روز باشد.

در صورتی که یک دوز از این دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری میبایست آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی باشد، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و به برنامۀ مصرف معمول خود ادامه دهید. توصبه می‌شود خودسرانه هرگز دوز دارو را دو برابر نکنید. قرص رالوکسیفن را بدون له کردن یا جویدن به طور کامل بلعیده و طعم تلخ آن را تحمل کنید. می‌توانید این دارو را با یا بدون غذا مصرف نمایید.

مصرف قرص رالوکسیفن چه عوارضی به همراه دارد؟

قرص رالوکسیفن ممکن است عوارض جانبی متنوعی از جمله آنفولانزا، گرفتگی یا اسپاسم عضلانی، برونشیت، فارنژیت، آرترالژی، بی‌خوابی، گرفتگی، استفراغ، سینوزیت، ترومبوآمبولی وریدی، درد سینه، گاستروانتریت و دیافورز ایجاد کند. در صورتی کن هر یک از عوارض ذکر شده ادامه یافت یا بدتر شد، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. عوارض جانبی جدی ممکن است شامل علائم لخته خون، علائم سکته مغزی و تغییرات ناگهانی بینایی باشد. در صورت ظهور هر یک از این علائم، باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله علائم یائسگی پنهان را نیز مطالعه نمایید.

در چه صورت نباید داروی رالوکسیفن مصرف شود؟

بیمارانی که اختلالات ترمبوآمبولیک دارند، از مصرف این دارو باید به شدت خودداری کنند. این دارو در زنان باردار به شدت ممنوع است و به عنوان یک داروی گروه X طبقه‌بندی می‌شود که ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو در جنین شود. علاوه بر آن، مصرف این دارو در دوره شیردهی نیز ممنوعیت دارد. 

تداخلات دارویی قرص رالوکسیفن

تداخلات دارویی می‌توانند عملکرد دارو را تغییر داده و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این متن تمامی تداخلات دارویی با رالوکسیفن را پوشش نمی‌دهد، بنابراین بهتر است نام تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید (شامل داروهای تجویزی، بدون نسخه و محصولات گیاهی) را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید و هیچ گونه دارویی را بدون تایید پزشک شروع یا قطع نکنید. همچنین، به طور خودسرانه هیچ گونه تغییری در میزان دارو انجام ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: رزین‌های متصل به اسید صفراوی مانند کلستیرامین و کلستیپول، استروژن‌ها و تیبولون. همچنین باید به یاد داشته باشید که این دارو ممکن است در برخی آزمایش‌های تشخیصی تداخل داشته و منجر به نتایج نادرست شود. بنابراین حتماً اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و تمامی پزشکان مربوطه از مصرف این دارو آگاه هستند.

تداخلات دارویی قرص رالوکسیفن

در صورتی فراموشی یک دوز از رالوکسیفن چه کنیم؟

اگر یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک زمان مصرف دوز بعدی بود، از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید. همچنین، دوز بعدی را به موقع مصرف کرده و برای جبران فراموشی، دارو را به طور مضاعف مصرف ننمایید.

سخن پایانی

رالوکسیفن یا اویستا یک داروی تعدیل‌کننده گیرنده استروژن (SERM) می‌باشد که جهت درمان و پیشگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه استفاده می‌شود. این دارو با مسدود کردن استروژن در سرطان سینه و بافت رحم، به منظور کاهش خطر سرطان سینه تهاجمی عمل می‌کند. همچنین، رالوکسیفن برای مداخله در چرخه تشکیل استخوان و کاهش از دست دادن بافت استخوانی نیز استفاده می‌شود.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید