جشنواره مهر تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

مهمترین نکات درمورد مشکل تنفس بعد از جراحی بینی و درمان آن

مهمترین نکات درمورد مشکل تنفس بعد از جراحی بینی و درمان آن

تنفس پس از عمل بینی یکی از عوامل اساسی برای موفقیت رینوپلاستی است. تنفس نباید به طور سطحی و بدون مشکل صورت بگیرد. افرادی که تصمیم به انجام عمل بینی جهت بهبود ویژگی های ظاهری صورت خود دارند، باید در نظر داشته باشند که فقط بهبود ظاهر زیبایی ویژگی ها تنها معیار برای ارائه نتیجه عالی از روند زیبایی بینی نیست.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • مشکل تنفس بعد از جراحی بینی برای چیست؟
  • نکاتی درباره عوامل کوتاه مدت تاثیر گذار بر روی تنفس بعد از عمل بینی
  • درمان مشکلات تنفسی بعد از جراحی زیبایی بینی
  • مشکل تنفس بعد از جراحی بینی چقدر طول میکشد؟
  • سخن پایانی

مشکل تنفس بعد از جراحی بینی برای چیست؟

گاهی اوقات، ممکن است در برخی افراد پس از جراحی بینی، مشکل تنفس رخ دهد، اما این مشکل به ندرت اتفاق می‌افتد. تنگی نفس می‌تواند هم زمان با عمل جراحی یا حتی سال‌ها بعد از آن به وجود آید. تشخیص دقیق و شناسایی علت تنگی نفس پس از جراحی بینی ممکن است چالش‌برانگیز باشد. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی و دانش پزشکی در حوزه جراحی بینی، روش‌هایی برای کاهش مشکلات تنفسی پس از عمل وجود دارد.

مشکل تنفس بعد از جراحی بینی برای چیست؟
نکاتی درباره عوامل کوتاه مدت تاثیر گذار بر روی تنفس بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی، ممکن است تورم روی پوست و ساختار داخلی بینی ایجاد شود که باعث مشکل در تنفس بعد از عمل می‌شود. این تورم اغلب موقتی است و هنگامی که فرآیند بهبود تحت نظر یک جراح ماهر پیش می‌رود، نگرانی زیادی ندارد. با گذشت زمان و کاهش تورم، انسداد موقت مجاری بینی برطرف می‌شود و شما می‌توانید از تنفس بهتری از طریق بینی خود لذت ببرید.

گرفتگی موقتی بینی پس از جراحی بینی بسیار رایج است و تأثیر مستقیمی بر تنفس دارد. همانطور که گفته شد، دلیل این انسداد و مشکل در تنفس، تورم داخلی و خارجی بینی است. این تورم در روز سوم پس از جراحی بیشینه می‌شود و سپس به تدریج کاهش می‌یابد. در هفته اول پس از عمل، شاید تنها قادر به تنفس از طریق دهان باشید.

بخش عمده‌ای از تورم بینی در دو هفته نخست پس از عمل کاهش می‌یابد و این دوره به عنوان مرحله گرفتگی کوتاه‌مدت بینی شناخته می‌شود. علاوه بر تورم، استفاده از البسه‌های بینی پنبه‌ای و سیلیکونی نیز در مشکلات تنفس پس از جراحی بینی نقش دارند.

علاوه بر این، گرفتگی بینی بلندمدت که یکی از نگرانی‌های پس از جراحی بینی است، ناشی از عوامل مختلفی می‌باشد که همه آنها به عمل زیبایی بینی نسبت داده نمی‌شود. مشکلاتی مانند آلرژی، پولیپ بینی، تماس با گرد و غبار و مشکلات سینوسی ممکن است باعث مشکلات تنفس از طریق بینی شوند. مشکلات سینوسی به طور معمول در زمان بررسی توسط جراح بینی حرفه‌ای تشخیص داده می‌شود و اغلب همراه با عمل رینوپلاستی برای رفع مشکلات تنفسی درمان می‌شوند.

  • تمیز کردن داخل بینی

پس از گذشت 48 ساعت، شما می‌توانید با استفاده از یک گوش پاک کن ضدعفونی شده با پراکسید هیدروژن، آرام‌آرام خون و خشک شده روی پوست بیرونی بینی خود را تمیز کنید. همچنین می‌توانید لبه‌های داخلی بینی خود را نیز تمیز کنید. برای تمیز کردن قسمت‌های عمیق‌تر بینی، استفاده از اسپری سالین گزینه‌ی بسیار خوبی است. می‌توانید شستشوی بینی با اسپری سالین را آغاز کنید پس از اینکه ترشحات متوقف شده باشند. شستشو و تمیز کردن مجاری بینی ممکن است به کاهش انسداد بینی کمک کند و در نتیجه تنفس پس از عمل بینی را بهبود بخشد.

  • تشکیل اسکار

شکل‌گیری اسکار در ساختار بینی وقتی که در فرایند تنفس از طریق بینی دچار عارضه‌ای شود، به کار گیری تکنیک‌های پیشرفته می‌تواند کمک کند و جلوی بروز این مشکل را بگیرد. خوشبختانه، این مشکل با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته به ندرت اتفاق می‌افتد.

ارتباط چاقی و سلامت چشم‌ها

درمان مشکلات تنفسی بعد از جراحی زیبایی بینی

برای درمان تنگی نفس پس از جراحی بینی، گزینه‌های متعددی وجود دارد. اما تشخیص صحیح و مناسب توسط جراح پلاستیک بسیار حائز اهمیت است. در ادامه، ما به بررسی انواع روش‌های درمانی که مناسب برای مشکلاتی که قبلاً اشاره شده است، خواهیم پرداخت.

  • درمان مشکل اندازه‌ی دریچه‌ی بینی و دیواره‌های جانبی

قطعات غضروفی که به‌عنوان اسپریدر گرافت شناخته می‌شوند، قادر به بازکردن باریک‌ترین قسمت دریچه‌ی بینی و افزایش جریان هوا هستند. برای دیواره‌های جانبی نیز راه‌های مختلفی وجود دارد. درمان آسیب خفیف دیواره‌های جانبی می‌تواند با استفاده از دستگاه‌های قابل کاشت و درمان‌های فرکانس رادیویی در مطب انجام شود، به این ترتیب از نیاز به جراحی گسترده می‌توان اجتناب کرد.

علاوه بر این، تعداد زیادی تکنیک جراحی مختلف وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای حمایت از دیواره‌های جانبی استفاده کرد و مشکل تنفس پس از عمل بینی را رفع کرد. این تکنیک‌ها شامل پیوند غضروف به‌منظور تقویت دیواره‌های جانبی می‌شود.

  • درمان مشکل چسبندگی در بینی

در صورتی که مشکل تنفس پس از جراحی بینی به‌علت چسبندگی باشد، به طور معمول درمان آن استفاده از گراف است. این در حالی است که اگر چسبندگی در دریچه‌ی داخلی رخ داده باشد، میبایست پیوند غضروف انجام گیرد.

  • درمان مشکل کوچک بودن پره‌های بینی

در صورتی که جراح در حین عمل به اندازه‌ی پره‌های بینی توجه نکند و آن‌ها را کوچکتر از حد معمول در نظر بگیرد، ممکن است بیمار به دلیل مشکلات تنفسی پس از عمل بینی نیاز به انجام عمل دیگری برای ترمیم و بزرگتر کردن پره‌های بینی داشته باشد.

  • درمان مشکل آلرژی و حساسیت

در صورتی‌که فرد به‌علت آلرژی به تنگی نفس مبتلاء شده باشد، میتوان با تجویز دارو‌های ضد حساسیت تنگی نفس را درمان کرد.

  • درمان مشکل لخته‌های خونی

در صورتی که مشکل تنفس پس از جراحی بینی به‌دلیل لخته‌های خونی بوجود آمده باشد، می‌توان با استفاده از سرم‌های شستشویی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، این مشکل را حل نمود.
 مشکل تنفس بعد از جراحی بینی چقدر طول میکشد؟

  • درمان مشکل انسداد بینی

در بعضی موارد، به منظور بازسازی کامل قسمت پایین بینی، نیاز به انجام جراحی ترمیمی بینی با پیوند غضروف وجود دارد. این نوع جراحی عموماً در مواقعی که تنگی نفس شدید بعد از عمل بینی و همچنین انسدادی شدید، به ویژه در صورت انحراف نوک بینی پس از عمل بینی قبلی، لازم است. غضروف مورد استفاده در این جراحی بیشتر از غضروف دنده بدست می‌آید. برخی از این تکنیک‌ها می‌توانند به طور کامل پیشرفته باشند، بنابراین جراح متخصص با تشخیص صحیح به روش درمانی مناسب اقدام خواهد کرد.

مشکل تنفس بعد از جراحی بینی چقدر طول میکشد؟

مشکلات تنفسی پس از جراحی بینی با روش‌های مختلف ممکن است کاملاً متفاوت باشند. زمان بهبود عوارض تنفسی پس از عمل جراحی بینی در افراد مختلف، به وابستگی به عوامل متعددی مانند روش جراحی، سن، ویژگی‌های بدنی فرد، میزان تورم و غیره متفاوت خواهد بود و ممکن است تا سه هفته یا بیشتر طول بکشد تا بهبود یابد.

سخن پایانی

یکی از نگرانی‌های افراد درباره جراحی بینی، ممکن است بروز مشکلات تنفسی پس از عمل باشد. اما با رعایت اصول اساسی در هنگام جراحی بینی، مانند رفع پولیپ بینی و ضایعه‌ها، اصلاح صحیح توربین‌ها و شاخک‌ها و سایر موارد، می‌توان اطمینان حاصل کرد که حتی اگر بینی کوچک شده باشد، با هیچ گونه مشکل تنفسی پس از عمل بینی مواجه نخواهید شد.

 

 

 

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید