hairtamin هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

ارتباط چاقی و سلامت چشم‌ها

ارتباط چاقی و سلامت چشم‌ها

چاقی یک بیماری مزمن متابولیکی است که امروزه به شدت در حال گسترش است. سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان بزرگترین چالش بهداشتی مزمن در بزرگسالان شناخته و اعلام کرده است و حتی از سوءتغذیه هم جدی‌تر است. طبق گزارشات سال 2014، بیش از 1.9 میلیارد نفر از بزرگسالان با اضافه وزن مواجه بودند و از این تعداد بیش از 600 میلیون نفر چاق بودند. 
در سال 2013، 42 میلیون کودک زیر 5 سال اضافه وزن یا چاقی داشتند. اگر روند فعلی ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030، 60 درصد جمعیت جهان، یعنی 3.3 میلیارد نفر، با اضافه وزن (2.2 میلیارد نفر) یا چاقی (1.1 میلیارد نفر) مواجه شوند. در ایالات متحده، شیوع چاقی در سال‌های 2015-2016، 39.8 درصد بود و تا سال 2030، به 48.9 درصد افزایش خواهد یافت.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چاقی چه تاثیری روی چشم دارد؟
  • بدن سالم و چشمان سالم
  • عوارض ناشی از چاقی
  • دلایل ایجاد چاقی
  • سخن پایانی

چاقی چه تاثیری روی چشم دارد؟

چاقی تأثیر قابل توجهی بر سلامت چشم دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های عروق محیطی و دیابت را افزایش دهد. این بیماری‌ها می‌توانند به شبکیه، کلیه و پا آسیب جدی وارد کنند. چاقی می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های جدی در شبکیه چشم شود.

بر اساس مطالعات چشم‌پزشکی، چاقی با افزایش فشار داخل چشم مرتبط است. گلوکوم، که یک خانواده از بیماری‌های چشمی است و با افزایش فشار داخل چشم همراه است، در تمامی موارد به طور قطعی با چاقی مرتبط نیست. با این حال، افزایش فشار داخل چشم می‌تواند خطر ابتلا به گلوکوم را در آینده افزایش دهد.

علاوه براین، بیماری‌های دیگری نظیر رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید و سندرم پلک فلاپی نیز با چاقی ارتباط دارند. این بیماری‌های چشمی می‌توانند منجر به آسیب‌های غیرقابل بازگشت شوند و باعث کاهش دائمی بینایی شوند. در کل، هر عاملی که سلامت کلی فرد را تضعیف کند، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را بیشتر کند.

چاقی و چشم‌ها

بدن سالم و چشمان سالم

ترکیب یک سبک زندگی فعال و تغذیه منظم و متوازن می‌تواند به حفظ وزن سالم، بهبود سلامت کلی بدن و همچنین حفظ سلامت چشم کمک کند. همکاری با یک متخصص تغذیه برای کاهش وزن و بهبود رژیم غذایی بسیار توصیه می‌شود.

اثبات شده است که برخی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین C و E، زاگزانتین، امگا-3، روی و لوتئین برای حفاظت از سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های چشمی مفید هستند. در مورد ترکیب این مواد مغذی در رژیم غذایی خود، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

رژیم غذایی ناسالم - که اغلب با چاقی مرتبط است - ممکن است به ضعف بینایی کمک کند. علاوه بر افزایش وزن بدن - که به عواقب چاقی ارتباط دارد - رژیم غذایی ناسالم ممکن است ویتامین‌های مورد نیاز مانند ویتامین A و امگا-3 را تامین نکند که می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد.

از چه سنی کرم دور چشم استفاده کنیم؟

عوارض ناشی از چاقی

چاقی عوارض منفی و زیادی بر سلامت بدن و چشم ها دارد. این شامل موارد زیر است:

  1. احتمال سکته قلبی و مغزی و سایر بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد.
  2. چاقی می‌تواند منجر به ایجاد آرتروز (افتادگی و تخریب مفاصل) شود.
  3. ریسک ابتلا به برخی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه، تخمدان، کبد، صفرا، پروستات و... در افراد چاق افزایش می‌یابد.
  4. در کودکان، چاقی می‌تواند باعث اختلال در تنفس، پیری زودرس و مشکلات دیگر در بزرگسالی شود.
  5. خطر ابتلا به دیابت و مقاومت به انسولین در افراد چاق بالا می‌رود.
  6. چاقی می‌تواند باعث مسدود شدن رگ‌های شبکیه شود.
ارتباط میان چاقی ‌ و سلامت چشم‌ها

دلایل ایجاد چاقی

از جمله دلایل اصلی چاقی و اضافه وزن می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • مصرف بیش از حد غذاهایی که حاوی چربی زیادی هستند.
  • کاهش تحرک بدن و افزایش ساعاتی که در مشاغل نیاز به نشستن پشت میز دارید، که منجر به کاهش تحرک و سوخت و ساز بدن می‌شود.
  • چاقی ممکن است به عنوان یک ویژگی وراثتی از نسل به نسل منتقل شود و افرادی که خانواده‌های چاق دارند، احتمالاً در معرض ریسک بیشتری قرار می‌گیرند.
  • برخی از بیماری‌های زمینه‌ای، برخی از بیماری‌ها می‌توانند باعث افزایش وزن شوند، مانند هیپوتیروئیدیسم (کاهش فعالیت غده تیروئید) یا سندرم کوشینگ (افزایش هورمون کورتیزول).
  • مصرف برخی داروها: بعضی از داروها، مانند آنتی‌دپرسانت‌ها، استروئیدها، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای هورمونی می‌توانند به افزایش وزن منجر شوند.
  • مصرف غذاهای ناسالم و پرچربی: خوردن غذاهای با ارزش غذایی کم و سرشار از چربی اشباع و قندها می‌تواند به افزایش وزن و چاقی منجر شود.

سخن پایانی

با توجه به رشد نسبی معضل اضافه وزن و چاقی در جامعه، بسیاری از افراد دنبال راه‌هایی برای کاهش وزن سریع هستند، اما ترک عادت‌های ناسالم خود را نمی‌خواهند. این روش تماما غلط است و توصیه نمی‌شود. برای کاهش وزن، ابتدا باید عادت‌های ناسالمی که منجر به چاقی می‌شوند را شناسایی کنید و عوارض آن بر سلامت بدن را بشناسید. سپس با استفاده از روش صحیح و با اراده قوی، وزن خود را کاهش دهید و به اندامی سالم و متناسب برسید.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید