کد تخفیف ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی اخبار

همه چیز درباره بیماریRSV

همه چیز درباره بیماریRSV

همه چیز درباره بیماریRSV؛ ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) یک بیماری تنفسی جدی است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این عفونت می‌تواند به برونشیولیت  یا همان التهاب مجرای هوایی کوچک‌تر در ریه منجر شده و در نهایت ممکن است به ذات الریه (التهاب ریه) منتهی شود. اغلب بیماران مبتلا به برونشیولیت هنگام سرفه احساس ناراحتی در قفسه سینه خود دارند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • RSV یا ویروس سین سیشیال تنفسی
  • بررسی علائم RSV
  • علت بروز عفونت ویروس سنسیشیال تنفسی
  • آیا بیماری تنفسی RSV مسری است؟
  • روش درمان بیماریRSV
  • سخن پایانی

RSV یا ویروس سین سیشیال تنفسی 

ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)، عاملی شایع‌ترین بیماری دستگاه تنفسی تحتانی در نوزادان است. در واقع، RSV مهم‌ترین عامل پاتوژنی در کودکان کم سن است و می‌تواند علت سرماخوردگی مشابه در نوزادان و کودکان باشد.

بررسی علائم RSV

بررسی علائم RSV 

معمولا افراد آلوده به ویروس سین سیشیال تنفسی ۴ تا ۶ روز بعد از ابتلا علائم را نشان می دهند. این علائم به شکل زیر بروز می‌کند:

  • تب
  • آبریزش بینی
  • کاهش اشتها
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • خس خس سینه

به طور معمول علائم RSV  به طور مرحله‌ای ظاهر می‌شوند و نه همه به طور همزمان. در نوزادان بسیار کم سن مبتلا به RSV، تنها علائم ممکن می‌تواند شامل تحریک پذیری، کاهش فعالیت و مشکلات تنفسی باشد.

علت بروز عفونت ویروس سنسیشیال تنفسی

ویروس سنسیشیال تنفسی یا RSV از طریق چشمان، بینی و دهان وارد بدن می‌شود و سپس به راحتی از طریق ترشحات تنفسی آلوده در هوا منتشر می‌شود. شما یا کودکتان می‌توانید از طریق سرفه یا عطسه فرد آلوده که نزدیکتان است، به عفونت RSV دچار شوید. همچنین، RSV قادر است از طریق تماس مستقیم مانند دست دادن نیز منتقل شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله مهم‌ترین علت نارسایی حاد تنفسی را نیز مطالعه نمایید.

ویروس RSV می‌تواند تا 4 ساعت روی اشیای سخت مانند سینی و اسباب بازی‌های کودک زنده بماند و انتشار RSV به وسیله لمس اشیا آلوده از طریق دهان، بینی یا چشم‌ها ممکن است راهی برای انتقال ویروس در بدن شما باشد.

فرد آلوده در روزهای اول بعد از ابتلا به عفونت RSV می‌تواند بیماری را منتقل کند و در این دوران، بیماری بسیار آسان منتشر می‌شود. همچنین، تکثیر و انتشار ویروس RSV ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

آیا بیماری تنفسی RSV مسری است؟

بیماری RSV از طریق چشمان، دهان و بینی فرد آلوده به افراد دیگر منتقل می‌شود. ویروس RSV می‌تواند تا 4 ساعت روی اجسام سخت مانند میزها و اسباب‌بازی‌های نوزادان باقی بماند. در روزهای اول، بیماری بسیار آسان منتقل می‌شود. بنابراین، حفظ بهداشت ابزارها و وسایل کودکان بسیار مهم است.

درمان بیماریRSV

روش درمان بیماریRSV

آر اِس وی به خودی خود نگران‌کننده نیست. بیشتر کودکان تا 2 سالگی حداقل یک بار با این ویروس آلوده می‌شوند، اما بیشترشان مانند یک سرماخوردگی عادی هستند و با آبریزش بینی و سرفه همراه بوده و سپس بهبود می‌یابند. اما در بعضی نوزادان و کودکان کوچک‌تر، آر اِس وی می‌تواند منجر به برونشیت شود، یعنی التهاب قسمت‌های پایینی ریه‌ها، که ممکن است نفس کشیدن و خوردن غذا را دشوار کند.

تقریباً یک تا دو درصد از کودکان مبتلا به آر اِس وی، نیاز به بستری شدن و استفاده از اکسیژن (با استفاده از لوله بینی یا ماسک) دارند. احتمال کمتری وجود دارد که برخی از آن‌ها نیاز به تغذیه از طریق لوله داشته باشند. با این حال، اکثریت آن‌ها در عرض چند روز با این درمان‌ها بهبود می‌یابند.

سخن پایانی

ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) به واسطه تماس نزدیک با افراد آلوده یا سطوح آلوده منتقل می‌شود و ممکن است به مدت چند ساعت روی سطوح زنده باقی بماند. این ویروس عموماً علائم تنفسی خفیف تا متوسطی مثل آبریزش بینی، سرفه و تب را ایجاد می‌کند، اما در برخی موارد ممکن است علائم بیماری تنفسی شدیدتری را به همراه داشته باشد.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید