کد تخفیف تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

مناسب‌ترین تغذیه هنگام آلودگی هوا

مناسب‌ترین تغذیه هنگام آلودگی هوا

مناسب‌ترین تغذیه هنگام آلودگی هوا؛ میزان آلاینده ها در شهرها یکسان نیستند، اما در فصل زمستان عمدتاً در شهرهای بزرگ پدیده وارونگی جوی رخ می‌دهد. وارونگی به معنای نزدیک شدن هوای سرد به زمین است و در این شرایط آلاینده‌ها در لایه‌های هوا به اندازه‌ی بیشتری تجمع می‌یابند. در اوایل صبح زمستان، میزان آلودگی به حداکثر می‌رسد چرا که هوا به سرعت سرد می‌شود و با گرم شدن هوا در طول روز، شرایط بهبود می‌یابد و مقدار آلودگی کاهش می‌یابد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • تغذیه و آلودگی هوا
  • معرفی تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا
  • معرفی ویتامین‌ها ضد آلودگی هوا
  • غذاهای نامناسب هنگام آلودگی هوا
  • سخن پایانی

تغذیه مناسب و آلودگی هوا

هوا آلوده برای افرادی که از بیماری‌های قلبی و ریوی رنج می‌برند، افراد مسن، کودکان و زنان باردار بسیار خطرناک است. پوشش ریه‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌های محافظ است که با آلودگی هوا مبارزه می‌نمایند. زمانی که آلودگی هوا افزایش می‌یابد، آلاینده‌ها به سلول‌های ایمنی حمله کرده و سبب رها شدن رادیکال‌های آزاد و افزایش التهاب می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی می‌توانند بدن را در برابر آلاینده‌ها محافظت کنند و نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

تغذیه مناسب و آلودگی هوا

معرفی تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا

در ادامه به معرفی بهترین و مناسب ترین مواد غذایی در هنگام آلودگی هوا خواهیم پرداخت:

  • سیر و پیاز

سیر و پیاز از جمله آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که نقش مهمی در کاهش خطرات رادیکال‌های آزادی که وارد بدن می‌شوند، دارند. در طبخ غذاها، بهتر است از سیر و پیاز به میزان زیادی استفاده نمایید.

  • ماهی

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است و می‌تواند همراه با موجودات دریایی دیگر نظیرمیگو، ترکیبات رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش دهد. حتی برای افراد مبتلا به آسم، تنگی نفس و مشکلات قلبی، استفاده از ماهی بخارپز در روزهای آلوده توصیه می‌شود.

  • میوه‌ها

سیب توانایی جذب سرب وارد شده به بدن را دارد و می‌تواند سلول‌های بدن را در برابر آسیب محافظت کند. در روز‌های آلوده، توصیه می‌شود از میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، گریب فروت، انبه، کیوی و... بهره ببرید.

  • نوشیدن آب 

ممکن است به‌نظر ساده و پیش‌پاافتاده بیاید، اما هیچ خوراکی و نوشیدنی به اندازه آب برای شما مفید نیست. آب نه تنها به سرعت فرایند جذب اکسیژن در بدن کمک می‌کند، بلکه عمل تمیز‌کردن از سموم را نیز به بهترین شکل انجام می‌دهد. همچنین، آب به پوست و موی شما کمک می‌کند تا آسیب‌هایی که به خاطر آلودگی هوا واردبدن می‌شوند را از بین ببرد.

  • کلم بروکلی

تنفس در هوای آلوده باعث فشار و سنگینی در بخش‌های بالا و پایینی سیستم تنفسی، یعنی از گلو تا ریه‌ها و شش‌ها، می‌شود. مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند به تسهیل تنفس کمک کند و فرد بعد از تنفس در هوای آلوده، احساس خفگی و فشار در گلو را نداشته باشد. بروکلی (کلم بروکلی) یکی از این مواد غذایی است که توصیه می‌شود در تمام وعده‌های غذایی مصرف شود.

همچنین پیشنهاد می شود مقاله مناسب‌ترین تغذیه هنگام آلودگی هوا را نیز مطالعه نمایید.

معرفی ویتامین‌ها ضد آلودگی هوا

بهتر است در محیط خانه، محل کار و حتی در هنگام رانندگی، از مواد غذایی زیر استفاده کنید که حاوی ویتامین C بالایی هستند: کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگ سبز کاهو. همچنین به خاطر داشته باشید که مصرف جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات حاوی برگ سبز که منابع ویتامین E هستند، نیز بسیار مهم است. این مواد غذایی می‌توانند به ویتامین C کمک کرده و مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را در صورت نیاز خنثی کنند، به ویژه اگر شغل شما نیاز به تماس بیشتری با هوای آزاد دارد. منابع مناسب ویتامین D نیز شیر، کره و زرده تخم مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه شما محل دارند.

مناسب‌ترین تغذیه هنگام آلودگی هوا

غذاهای نامناسب هنگام آلودگی هوا

در روزهایی که شاخص آلودگی هوا افزایش می‌یابد، بهتر است از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که بدون بسته‌بندی در محیط خارج از منزل به فروش می‌رسند، خودداری کنید. به جای مصرف فست فودها، سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذاییتان جای دهید. فست فودها و تنقلاتی مانند چیپس و پفک می‌توانند سیستم ایمنی شما را ضعیف کرده و اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن را بیشتر نمایان سازند. همچنین، بهتر است از مصرف نوشابه‌ها، آبمیوه‌های مصنوعی و غذاهای پرچرب اجتناب کنید.

سخن پایانی

آلودگی هوا می‌تواند نسبت به قبل، درصد مرگ و میر را به طور چشمگیری افزایش دهد. در روزهایی که شاخص آلودگی هوا به سطح هشدار رسیده است، توصیه می‌شود برخی از مواد غذایی را مصرف یا عدم مصرف کنید. به عنوان مثال، توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزیجاتی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی مصرف کنید. این مواد غذایی می‌توانند به بدن شما در مقابل اثرات مضر آلودگی هوا مقاومت بیشتری نشان دهند.

 

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید