testostron تستوسترون
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

قرص ترامادول و بررسی مهم‌ترین فواید و عوارض آن

قرص ترامادول و بررسی مهم‌ترین فواید و عوارض آن

قرص ترامادول و بررسی مهم‌ترین فواید و عوارض آن؛ ترامادول ابتدا به عنوان یک داروی درمانی تهیه شد، اما به دلیل عوارض جانبی زیاد، به یک ماده‌ای اعتیادآور تبدیل شد. این ماده اعتیادآور با تغییر در واکنش مغز به درد و احساسات، به ساختار مغز و عملکرد آن تأثیر می‌گذارد و مصرف آن به‌طور نادرست می‌تواند عوارضی بر روی مغز به وجود آورد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • داروی ترامادول چیست؟
  • قرص ترامادول چه فوایدی دارد؟
  • طریقه‌ی مصرف و دوز مصرفی قرص ترامادول
  • بهترین زمان مصرف قرص ترامادول
  • نکات کلیدی در زمان مصرف داروی ترامادول
  • عوارض قرص ترامادول کدامند؟
  • چگونه از داروی ترامادول Tramadol کنیم؟
  • سخن پایانی

داروی ترامادول چیست؟

ترامادول یک نوع داروی اپیوییدی است که به عنوان یک داروی ضد درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با نام‌های تجاری مختلفی مانند پیرالژین، بایومادول، ترامادل، ترامد و ترامال در بازار موجود است و برای تسکین دردهای متوسط تا شدید توصیه می‌شود. ترامادول اولین بار توسط شرکت آلمانی گروننتال با نام تجاری ترامال (Tramal) در دهه 1970 تولید شد و سپس این شرکت حق تولید آن را به شرکت‌های دیگری در سرتاسر جهان منتقل کرد.

عملکرد ترامادول مشابه ماده مورفین است؛ چرا که در مغز به گیرنده‌های اپیوئیدی متصل شده و باعث تسکین درد می‌شود. با این حال، مهمترین تفاوت آن با مورفین این است که ترامادول همچنین باعث حفظ هوشیاری و فعالیت بیشتر شده و تأثیرات هوشیاری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 قرص ترامادول چه فوایدی دارد؟

قرص ترامادول از جمله داروهایی است که برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود، معمولاً برای بزرگسالان و کودکانی که 12 سال یا بیشتر دارند، تجویز می‌شود. این دارو ممکن است به صورت ترکیبی با دیگر داروها مورد استفاده قرار گیرد، لذا ممکن است نیاز باشد که آن را با داروهای دیگری مصرف کنید.

بعضی از افراد به دلایل فیزیولوژیکی یا برخی از بیماری‌ها ممکن است نتوانند از این دارو استفاده کنند، بنابراین در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، قبل از شروع مصرف ترامادول باید با پزشک خود مشورت کنند:

 قرص ترامادول چه فوایدی دارد؟
  1. مشکلات کبدی
  2. مشکلات کلیوی
  3. مشکلات تنفسی
  4. سابقه ضربه به سر
  5. سابقه حملات مختلف یا تشنج
  6. سابقه واکنش به مسکن‌های قوی
  7. اعتیاد به الکل، مسکن‌های قوی یا مواد تفریحی و مخدر
  8. داشتن سابقه واکنش آلرژیک به ترامادول یا هر داروی دیگر

طریقه‌ی مصرف و دوز مصرفی قرص ترامادول

  • پیش از استفاده از داروی ترامادول و هر بار مصرف مجدد، حتماً نحوه مصرف آن را با پزشک روانپزشک یا دکتر داروخانه مشاوره کنید.
  • داروی ترامادول باید به صورت خوراکی و بر اساس دستورات پزشک مصرف شود، معمولاً هر چهار تا شش ساعت یک بار در صورت نیاز برای تسکین درد.
  • می‌توانید ترامادول را با یا بدون غذا مصرف کنید. در صورت تجربه حالت تهوع، بهتر است ترامادول را همراه با غذا مصرف کنید.
  •  از پزشک یا داروساز خود در مورد روش‌هایی که می‌توانند از حالت تهوع جلوگیری کنند، مانند دراز کشیدن بعد از مصرف دارو، با حداقل حرکت سر یک تا دو ساعت، سوال کنید.
  • تجویز و تعیین مقدار مصرف ترامادول توسط روانپزشک صورت می‌گیرد. برای جلوگیری از وابستگی شدید، بهتر است ازهرگونه مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله سریع‌ترین‌ راهکارهای ترک اعتیاد گل را نیز مطالعه نمایید.

بهترین زمان مصرف قرص ترامادول

قبل از استفاده از قرص ترامادول، حتماً اطلاعات موجود در بسته‌بندی دارو را مطالعه کرده و هیچگونه تغییری در دوز مصرفی خود را بدون هماهنگی با پزشک انجام ندهید. از پزشک خود بپرسید که آیا باید داروهای دیگر مخدر خود را قطع یا تغییر دهید قبل از شروع ترامادول. همچنین، با پزشک یا داروساز خود در مورد مصرف بی‌خطر ترامادول با سایر داروها مشورت کنید.

توقف ناگهانی مصرف ترامادول می‌تواند منجر به سوء مصرف، به ویژه در مورد اعتیاد، شود، به خصوص اگر به مدت طولانی یا با دوزهای بالا از آن استفاده کرده‌اید. به منظور جلوگیری از سوء مصرف، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد و به شما راهنمایی دهد.

نکات کلیدی در زمان مصرف داروی ترامادول  

  1. در طول درمان با ترامادول، از مصرف الکل خودداری کنید.
  2. اگر جراحی قبلی یا پیش رو دارید، حتماً پزشک خود را از مصرف داروی ترامادول مطلع سازید.
  3. حتماً هنگام بلند شدن از حالت خوابیده یا نشسته از سرگیجه ناگهانی در مصرف ترامادول احتیاط کنید.
  4. کودکان و افراد مسن باید به دلیل حساسیت بیشتر به عوارض داروی ترامادول، در استفاده از این دارو دقت کنند.
  5. داروی ترامادول ممکن است باعث تغییر در نتایج برخی آزمایش‌های آزمایشگاهی مانند سطح آمیلاز یا لیپاز شود، بنابراین در حین مصرف این دارو، پزشک معالج را در جریان قرار دهید.
  6. اگر فرم مایع داروی ترامادول حاوی شکر یا آسپارتام است، در صورت ابتلا به دیابت یا فنیل‌کتونوری و سایر بیماری‌ها، به دقت مصرف کنید.
  7. قبل از انجام کارهایی مانند رانندگی که نیاز به هوشیاری دارند، از هوشیاری خود اطمینان حاصل کنید؛ زیرا ترامادول ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود.
  8. برای جلوگیری از سندرم ترک، هرگز دوز دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید، به خصوص اگر به مدت طولانی از آن استفاده کرده‌اید. در صورت بروز علائم سندرم ترک، به پزشک خود اطلاع دهید.
قرص ترامادول و بررسی مهم‌ترین فواید و عوارض آن

عوارض قرص ترامادول کدامند؟ 

عوارض جانبی داروی ترامادول شامل تهوع، استفراغ، یبوست، سرگیجه، خواب آلودگی، تعریق، مشکل خواب، خشکی دهان، خستگی، سبکی سر یا سردرد می‌باشد. برخی از این عوارض ممکن است پس از گذشت زمان کاهش یابند. اگر هر یک از این عوارض ماندگار بود یا بدتر شد، باید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده، به آرامی برخیزید. اغلب افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند. اما برخی از عوارض جانبی جدی این دارو شامل قطع تنفس در طول خواب (آپنه خواب)، تغییرات ذهنی یا روحی (مانند بی‌قراری، توهم)، درد شکمی، مشکل در ادرار کردن، نشانه‌هایی از کار نکردن غدد فوق کلیوی (مانند از دست دادن اشتها، خستگی غیرعادی، کاهش وزن) و... می‌باشد.

عوارض جانبی شایع داروی ترامادول شامل یبوست، حالت تهوع، سرگیجه، سوء هاضمه، آستنیا، سردرد، خواب آلودگی، استفراغ، تحریک سیستم عصبی مرکزی، خارش، خشکی دهان، اسهال و تعریق می‌باشد.

چگونه از داروی  ترامادول Tramadol کنیم؟

داروی ترامادول (Tramadol) باید در محیطی با دمای اتاق، دور از نور مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری شود. همچنین، حتماً تمام داروهای شیمیایی و گیاهی باید به طور مستقیم دسترسی کودکان و حیوانات قرار نگیرند.

سخن پایانی

ترامادول یا با نام تجاری بایومادول، با تغییر در نحوه احساس درد در مغز اثر می‌کند، مشابه موادی که با نام اندورفین در مغز موجود هستند. اندورفین به گیرنده‌های مغز متصل شده و پیام‌های دردی که بدن به مغز ارسال می‌کند را کاهش می‌دهد. این دارو باعث افزایش هوشیاری و فعالیت بیشتر در مصرف‌کننده می‌شود که این ویژگی باعث می‌شود برخی افراد به مصرف این مخدر تمایل نشان دهند.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید