testostron خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

آیا سیگار الکترونیکی یا ویپ واقعاً کم‌خطر است؟

آیا سیگار الکترونیکی یا ویپ واقعاً کم‌خطر است؟

آیا سیگار الکترونیکی یا ویپ واقعاً کم‌خطر است؟؛ اطلاعات به دست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد که استفاده نوجوانان از سیستم‌های ویپ بدون نیکوتین یا سیگار الکترونیکی در حال افزایش است. این امر نگران‌کننده است زیرا ممکن است منجر به وابستگی به نیکوتین و در نتیجه استفاده از سیگارهای معمولی شود. از طرف دیگر، ترک اعتیاد به سیگار چالش‌برانگیزی است و بسیاری از افراد پس از سال‌ها تلاش ناکام می‌مانند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟
  • میزان نیکوتین موجود در سیگار الکترونیکی یا ویپ
  • عوارض ویپ یا سیگار الکترونیکی چیست؟
  • عوارض بلند مدت استفاده از الکترو اسموک
  • جویس در سیگار الکترونیکی چیست؟
  • ویپ و سیگار الکترونیکی چه تفاوتی دارند؟
  • آیا ویپ از سیگار سنتی و معمولی کم خطر تر است؟
  • سخن پایانی

سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

ویپ یا سیگارهای الکترونیکی از باتری و عنصر گرمایش برای تبدیل مایعات طعم‌دار به بخار قابل استنشاق استفاده می‌کنند. این ابزارها به شما اجازه می‌دهند نیکوتین را در قالب بخار به جای دود معمولی سیگارها خروجی دهید.

سیگارهای الکترونیکی و ویپ‌ها بدون تنباکو تولید می‌شوند و باعث جذب آزمایشی بسیاری شده‌اند زیرا قطران و مونوکسید کربن، دو عنصر آسیب‌زا در سیگارهای معمولی، تولید نمی‌شوند. این ابزارها از یک مایع حاوی نیکوتین به نام e-liquid استفاده می‌کنند که اغلب شامل پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی است و با اضافه کردن طعم‌دهنده‌های مختلف مانند خیار، انبه و نعنا، حس سیگار کشیدن را شبیه‌سازی می‌کنند.

معمولاً به استفاده از سیگارهای الکترونیکی و ویپینگ، ویپ یا واپورایزر گفته می‌شود. تولیدکنندگان ویپ و سیگارهای الکترونیکی اغلب آن‌ها را به شکل سیگار معمولی، سیگار برگ یا پیپ طراحی می‌کنند. در برخی موارد، ویپ‌ها بسیار شبیه به خودکار طراحی شده‌اند.

سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

میزان نیکوتین موجود در سیگار الکترونیکی یا ویپ

میزان نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی ممکن است متغیر باشد و برچسب های موجود بر روی بسته بندی اغلب قابل اعتماد نیستند. مقدار نیکوتین موثر بستگی به برند، نوع جویس و شدت کشیدن افراد دارد. میزان نیکوتین به صورت میلی‌گرم اندازه‌گیری می‌شود و معمولاً در مقادیر 0، 3، 6 و 12 به بازار عرضه می‌شود. برای مثال، در یک جویس 40 میلی‌لیتری که هر میلی‌لیتر آن شامل 50 میلی‌گرم نیکوتین است، مجموعاً 2000 میلی‌گرم نیکوتین وجود دارد.

عوارض ویپ یا سیگار الکترونیکی چیست؟

استفاده از سیگار الکترونیکی به عنوان جایگزینی برای سیگار معمولی در فرآیند ترک سیگار معمولی موثر است، اما نباید آن را به عنوان یک نوع سیگار مصرف کرد. برخی از عوارض شایع ویپ و سیگار الکترونیکی عبارتند از:

  • تنفس دود دست دوم
  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • ممانعت از ترک کامل سیگار معمولی
  • افزایش خطر پوسیدگی دندان و التهاب لثه
  • حاوی سموم سرطان‌زا مانند استالدهید، سرب، دی‌استیل، آکرولئین و بنزن

عوارض بلند مدت استفاده از الکترو اسموک

داده‌های موجود محدود است و اطلاعات دقیقی درباره تأثیرات بلندمدت ویپ و سیگار الکترونیکی وجود ندارد. ایده اصلی پشت تولید ویپ بر این بود که یک روش ایمن‌تر برای مصرف نیکوتین برای افراد سیگاری فراهم کند، اما تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که این موضوع به این صورت نیست. مصرف ویپ ممکن است:

  • به سلامت ریه‌ها آسیب بزند
  • سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند
  •  باعث تأخیر در رشد مغز جنین، کودکان و نوجوانان شود
  •  باعث آزاد شدن رادیکال‌های آزاد در بدن شود که می‌تواند منجر به رشد سرطان شود

مطالعات آینده ممکن است اثرات طولانی‌مدت دیگری را نشان دهند که هنوز توسط دانشمندان کشف نشده است. همچنین، گزارش‌ها نشان می‌دهند که برخی از افراد در هنگام شارژ مجدد سیگارهای الکترونیکی به دلیل انفجار باتری‌های معیوب دچار سوختگی شده‌اند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله عادت های روزانه ای که از نوشابه خطرناک ترهستند را نیز مطالعه نمایید.

جویس در سیگار الکترونیکی چیست؟

مایع جویس که در سیگار الکترونیکی استفاده می‌شود، شامل نیکوتین و اسانس‌های مختلف است و باعث تولید بخاراتی می‌شود که توسط سیگار الکترونیکی تنفس می‌شود. این جویس‌ها اغلب حاوی طعم‌دهنده‌ها، پروپیلن گلیکول، گلیسیرین، آکرولئین، دی استیل و دی اتیلن گلیکول، و تتراهیدروکانابینول می‌باشند.

ویپ و سیگار الکترونیکی چه تفاوتی دارند؟

ویپ و سیگار الکترونیکی چه تفاوتی دارند؟

"ویپ" و "سیگار الکترونیکی" یا سیگار مصنوعی، اصطلاحاتی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما دارای تفاوت‌هایی جزئی هستند. ویپ‌ها نوعی سیگار الکترونیکی هستند که از یک مخزن یا کارتریج قابل شارژ برای نگهداری مایع الکترونیکی استفاده می‌کنند، در حالی‌که سیگارهای الکترونیکی معمولا از کارتریج‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند. ویپ‌ها همچنین امکاناتی مانند قدرت و واتاژ قابل تنظیم و کنترل دما را ارائه می‌دهند که آنها را گزینه‌های جذاب‌تری برای استفاده می‌کنند.

آیا ویپ از سیگار سنتی و معمولی کم خطر تر است؟

ویپ‌ها همراه با دارا بودن مواد سمی و سرطان‌زا، دارای استون نیز می‌باشند که به عنوان یک حلال عمل می‌کند. استنشاق استون می‌تواند باعث تحریک و سوزش چشم و پوست شود. مصرف طولانی‌مدت ویپ به دلیل حضور مواد شیمیایی مضر در داخل آن، ممکن است با ابتلا به سرطان همراه باشد.

سخن پایانی

ویپ یا الکترو اسموک، یک وسیله است که مانند سیگار دودی عمل می‌کند و حاوی نیکوتین می‌باشد که فرد مصرف‌کننده می‌تواند مقدار دریافت نیکوتین را تنظیم نماید. هدف تولید این دستگاه، جایگزینی برای استفاده از سیگار است. استفاده از سیگارهای الکترونیکی در حال حاضر مورد بحث زیادی قرار گرفته است و برای افراد سوال پیش می‌آید که آیا این دستگاه‌ها واقعاً راهی امن و بدون آسیب برای ترک سیگار هستند یا خیر.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید