کد تخفیف ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی اخبار

همه چیز درباره موارد مصرف و عوارض قرص سوتالول

همه چیز درباره موارد مصرف و عوارض قرص سوتالول

همه چیز درباره موارد مصرف و عوارض قرص سوتالول؛

قرص سوتالول دارویست که بر روی قلب و سیستم گردش خون تأثیر می‌گذارد و به عنوان یک مسدود کننده غیر اختصاصی گیرنده بتا آدرنرژیک شناخته می‌شود. این دارو برای درمان آریتمی بطنی به کار می‌رود و همچنین در بیمارانی که دارای تاکی‌کاردی بطنی یا فیبریلاسیون بطنی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • قرص سوتالول برای چیست؟
  • قرص سوتالول چگونه تاثیر خود را اعمال می‌کند؟
  • میزان مصرف قرص سوتالول
  • مصرف قرص سوتالول چگونه است؟
  • داروی sotalol در چه مواردی منع مصرف دارد؟
  • در صورت فراموش یک دوب از قرص سوتالول چه کنیم؟
  • نکات کلیدی درباره قرص سوتالول
  • آشنایی با عوارض جانبی مصرف قرص سوتالول
  • عوارض قطع ناگهانی قرص سوتالول چیست؟
  • سخن پایانی

قرص سوتالول برای چیست؟

سوتالول یک نوع دارو مسدود کننده بتا است که برای درمان آریتمی بطنی و تنظیم ضربان قلب استفاده می‌شود. این دارو اثراتی روی عملکرد قلب و سیستم گردش خون دارد و می‌تواند در بیمارانی که دارای تاکی‌کاردی بطنی یا فیبریلاسیون بطنی هستند، مفید باشد.(با تجویز پزشک معالج)

همه چیز درباره موارد مصرف و عوارض قرص سوتالول


قرص سوتالول چگونه تاثیر خود را اعمال می‌کند؟

با بلوک کردن گیرنده‌های بتا نوع یک و دو در سلول‌های قلبی، سوتالول باعث کاهش تعداد ضربان قلب، کاهش سرعت هدایت امواج در گره AV و افزایش زمان تحریک‌ناپذیری سلول‌های قلبی می‌شود. این دارو به طور غیراختصاصی گیرنده‌های سمپاتیک بتا را مسدود می‌کند.

میزان مصرف قرص سوتالول

لطفا دوز سوتالول را طبق توصیه پزشک خود، 1 تا 3 بار در روز به صورت خوراکی مصرف کنید. می‌توانید این دارو را با یا بدون غذا مصرف کنید، اما مهم است که یک روش را انتخاب کرده و با همان روش هر دوز را مصرف کنید. اگر از شکل مایع این دارو استفاده می‌کنید، دوز را با دقت با استفاده از دستگاه اندازه‌گیری یا قاشق مخصوص تعیین کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید؛ چرا که این امر ممکن است باعث اشتباه در اندازه‌گیری دوز شود. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ بدن شما به درمان مشخص می‌شود. در کودکان، دوز بر اساس سن و اندازه بدن آن‌ها تعیین می‌شود.

مصرف قرص سوتالول چگونه است؟

قبل از استفاده از قرص سوتالول، حتماً دستورالعمل‌های دارویی را در بسته‌بندی با دقت مطالعه کنید. در صورتی که شما از آنتی‌اسیدهایی که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود آن‌ها را همزمان با سوتالول استفاده نکنید. این آنتی‌اسیدها ممکن است به سوتالول متصل شده و جذب و اثربخشی آن را کاهش دهند. برای کاهش این تداخل، حداقل باید دوزهای آنتی‌اسیدها و سوتالول را به مدت دو ساعت جدا کنید. برای بهره‌وری بیشتر، دارو را به صورت منظم مصرف کنید و بهترین نتیجه را از آن ببرید. به یاد داشته باشید که دارو را در زمان‌های یکسانی از روز مصرف کنید.

داروی sotalol در چه مواردی منع مصرف دارد؟  

لطفاً به تاریخ انقضای داروی سوتالول (Sotalol) توجه نمایید و در صورتی که دارویی که در دست دارید تاریخ انقضای آن گذشته باشد، از مصرف آن خودداری کنید. هیچگاه داروی سوتالول را به فرد دیگری، حتی در صورت وجود علائم مشابه، تجویز نکنید. در صورتی که شرایط یا بیماری‌های خاصی دارید، قبل از مصرف این دارو، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. 

این شرایط می‌تواند شامل حساسیت به دارو یا سایر مواد، شیردهی، بارداری، افسردگی، مشکلات تنفسی، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی، پرکاری تیروئید، دیابت، فشار خون پایین، میاستنی گراویس، اسهال یا استفراغ، سطوح پایین منیزیم یا پتاسیم در خون، تعریق شدید یا طولانی مدت، ناتوانی در نوشیدن مایعات به طور معمول و استفاده همزمان از داروهای خاص مانند دیورتیک‌ها یا قرص‌های آب باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله از علل افتادگی دریچه میترال و نحوه درمان آن را نیز مطالعه نمایید.

در صورت فراموش یک دوب از قرص سوتالول چه کنیم؟

شخص باید به محض زمان یادآوری، قرص سوتالول خود را مصرف کند. اگر زمان مصرف وعده بعدی تقریباً فرا رسیده باشد، نیازی به مصرف وعده فراموش شده نیست و باید دارو را بر اساس روال قبلی خود مصرف کند. توصیه نمی‌شود که به دلیل فراموشی وعده قبلی، دو قرص در وعده بعدی مصرف شود.

نکات کلیدی درباره قرص سوتالول

در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات درباره قرص سوتالول خواهیم پرداخت:

برای استفاده از داروی سوتالول، باید حداقل دو ساعت پس از مصرف آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم گذشته باشد.

هرگز نباید یک نوبت از داروی سوتالول را فراموش کنید، حتی اگر احساس بهتری دارید. پیشنهاد می‌شود مصرف داروی سوتالول را به توصیه پزشک خود ادامه دهید.

ممکن است قرص سوتالول باعث سبکی سر یا گیجی شود و این اثر ممکن است با مصرف الکل یا برخی داروها شدت یابد. در صورتی که تا وقوع واکنش به دارو اطمینان ندارید، از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند مانند رانندگی خودداری کنید.

عوارض جانبی مصرف قرص سوتالول چیست؟

آشنایی با عوارض جانبی مصرف قرص سوتالول 

نشانه‌هایی که ممکن است در اثر مصرف داروهای خاص ظاهر شوند شامل ضعف شدید، گیجی، سردرد، ضعف، خستگی، سرگیجه و مشکلات خواب می‌باشد. بر اثر مصرف داروهای مختلف، ممکن است علائمی نظیر برادیکاردی، تپش قلب، آریتمی، افت قدرت عضلات قلب، بلوک AV، درد در قفسه سینه، حوادث پیش آریتمی (مانند انقباضات زودرس بطنی، تاکی‌کاردی بطنی و فیبریلاسیون بطنی)، ادم، ناهنجاری‌های EKG و فشارخون کاهش یابند.

علائم متعددی مانند اسهال، حالت تهوع، استفراغ و سوءهاضمه نیز ممکن است به دلیل تاثیرات دارویی در دستگاه گوارش ظاهر شوند. تنفس نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و باعث تنگی نفس یا برونکواسپاسم شود. همچنین، مصرف برخی داروها می‌تواند منجر به افزایش قند خون (هایپرگلایسمی) گردد.

عوارض قطع ناگهانی قرص سوتالول چیست؟

در مورد قرص سوتالول، بسیار مهم است که هرگز به طور خودسرانه مصرف آن را قطع ننمایید. قطع ناگهانی این دارو می‌تواند باعث درد شدید در ناحیه قفسه سینه شود و احتمال حمله قلبی را افزایش دهد. اگر یک دوز از این دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید. همانطور که گفته شد، در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده باشد، دو دوز را همزمان مصرف نکنید. به جای آن، فقط دوز بعدی را مصرف کنید.

سخن پایانی

قلب به عنوان یکی از اعضای حیاتی بدن، نقش بسیار مهمی دارد و اگر عملکرد آن به درستی انجام نشود، ممکن است به اختلال در عملکرد دیگر اعضای بدن منجر شود. یکی از شایع‌ترین مشکلات قلبی آریتمی است که برای کنترل و درمان آن از داروهای مختلف استفاده می‌شود. قرص سوتالول (Sotalol) یکی از داروهای ضدآریتمی قلبی است که باعث کاهش ضربان قلب می‌شود و زمان تحریک‌پذیری سلول‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید