hairtamin خرید قسطی با اسنپ پی
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

علائم، دلایل و درمان کشیدگی پوست در نواحی مختلف بدن

علائم، دلایل و درمان کشیدگی پوست در نواحی مختلف بدن

مقدمه مطلب کشیدگی و افتادگی پوست

کشیدگی ها نواحی نامنظمی روی پوست هستند که شبیه نوار یا خطوطی موج دار بوده و در اطراف شکم، سینه، ران، باسن و بازوها دیده می شوند. علائم کشیدگی پوست معمولاً در دوران بارداری بیشتر از سایر مواقع مشاهده می شوند. در این مقاله از سایت آقای دارو به موضوع «کشیدگی پوست» در افراد مختلف پرداخته و با بررسی ابعاد مختلف این مسئله، علائم و دلایل آن را شرح داده و راه های درمان کشیدگی پوست را معرفی کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه در مقاله کشیدگی پوست میخوانیم
  • کشیدگی پوست چیست و چرا ایجاد می شود؟
  • آیا کشیدگی پوست مسئله خطرناکی است؟/li>
  • چگونه می توان کشیدگی پوست را درمان کرد؟
  • چگونه می توان از کشیدگی پوست جلوگیری کرد؟
  • در نهایت، نگران کشیدگی پوست خود باشیم؟

کشیدگی پوست چیست و چرا ایجاد می شود؟

کشیدگی ها  نواحی نامنظمی از پوست هستند که شبیه نوارها، راه ها یا خطوط کمرنگ می باشند. این پدیده با رنگ و بافت متفاوتی نسبت به پوست معمولی شناخته شده و معمولاً در اطراف شکم، سینه ها، ران ها، باسن و بازوها دیده می شوند. علائم کشیدگی پوست معمولاً در دوران بارداری بیشتر رخ می دهد. همچنین در کودکان در حال رشد که در آن جهش های رشدی سریع و افزایش وزن وجود دارد، و یا در ورزشکارانی که ممکن است تلاش برای افزایش وزن یا کاهش وزن داشته باشند نیز این اتفاق امری شایع است. کشیدگی پوست همچنین در افراد دارای اضافه وزن، در دوران بلوغ و در شرایط خاص بیماری یا مصرف دارو دیده می شود. ترک های پوستی به ویژه در افرادی که پوست آن ها خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون خود را از دست می دهد نیز دیده می شود.

آیا کشیدگی پوست مسئله خطرناکی است؟

معمولا کشیدگی پوست به خودی خود هیچ خطری برای سلامتی ندارند و توانایی بدن برای عملکرد طبیعی و ترمیم خود را به خطر نمی اندازند. این اتفاق می تواند باعث کمی سوزش و خارش در برخی نواحی بدن شود. گاهی اوقات ترک های پوستی ممکن است به دلیل اختلالات هورمونی یا اختلالات غده فوق کلیوی یا به دلیل استفاده از برخی داروها باشد که خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و در نهایت باعث ایجاد علائم کشیدگی پوست می شوند. بنابراین، بهتر است قبل از شروع درمان این مسئله، آن را به خوبی ارزیابی کرده و تشخیص دهید.

چگونه می توان کشیدگی پوست را درمان کرد؟

پوست همیشه سلامت درون بدن را به تصویر می کشد. به همین خاطر بهتر است علت ترک های پوستی را مشخص کرده و بر اساس چیزی که یافتید راه های درمانی را دنبال کنید. روش های درمانی شامل استفاده از برخی داروها و درمان های خاص است که باعث:

  1. ارتقاء سلامت پوست می شود.
  2. بافت های درگیر مانند ماهیچه را تقویت کرده و خاصیت ارتجاعی پوست را بیشتر می کند.
  3. عدم تعادل دوشیک (بیوانرژی) را متعادل ساخته و بافت پوست را تقویت می کند.

درمان هایی مانند Abhyanga (ماساژ درمانی)، Udvartana (ماساژ پودری درمانی)، Prakshalana (حمام با آب دارویی) Shashtika Shali Sweda (ماساژ درمانی با انواع خاصی از مواد گیاهی)، Lepana karmas (ماساژ با استفاده از روغن و پماد) و ... علائم کشیدگی پوست را کاهش داده و تغییرات التهابی را کمتر می کند و در نهایت پوست را نرم تر می سازد. همچنین رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب برای حفظ لطافت پوست نیز بسیار مهم است.

چگونه می توان از کشیدگی پوست جلوگیری کرد؟

1. درست غذا خوردن و ورزش منظم می تواند از ترک های پوستی ناشی از افزایش/کاهش وزن ناگهانی جلوگیری کند. همچنین این کار به حفظ سلامت و آبرسانی پوست کمک می کند.

2. علائم کشیدگی پوست در دوران بارداری بسیار شایع است. روغن های دارویی و داروهای گیاهی برای کاهش احساس خارش و خشکی پوست توصیه می شود.

3. خوردن غذا طبق اصول غذایی درست به حفظ تعادل برای عملکرد خوب بافت و در نتیجه پوست سالم کمک می کند.

4. افرادی که رطوبت پوست خوبی داشته و پوستی شاداب دارند، در مقایسه با افرادی که پوستی هیدراته نداشته و طبیعت خشکی دارند، علائم کشیدگی پوست کمتری را تجربه می کنند.

5. هنگامی که علائم کشیدگی پوست را متوجه شدید، آن را بلافاصله درمان کنید. خارش پوست می تواند آسیب زیادی به پوست وارد کند، بنابراین از خاراندن نواحی که دچار کشیدگی شده خودداری کنید. استفاده از برخی پمادها روی نواحی آسیب دیده به طور موثر خارش را تسکین می دهد.

6. در رژیم غذایی تان حتما از میوه ها و سبزیجاتی استفاده کنید که منبع تغذیه پوست هستند. میوه ها و سبزیجاتی مانند خیار، پیاز، سیر، کدو حلوایی، هندوانه، خربزه، موز، کشمش و غیره در این رابطه توصیه می شوند.

در نهایت، نگران کشیدگی پوست  خود باشیم؟

کشیدگی پوست مشکلی است که بسیاری از افراد، از پیر تا جوان با آن روبرو شده و ممکن است تا مدت ها درگیر آن باشند. این مسئله در نگاه اول می تواند بسیار ترسناک و تهدیدآمیز قلمداد شود اما اگر دلایل رخ دادن آن را دانسته و از روش های درمانی مناسب مطلع باشید، هیچ نگرانی در کار نخواهد بود. در این مقاله سعی کردیم به صورت مختصر و مفید به موضوع کشیدگی پوست بپردازیم و با بررسی علائم، دلایل و روش های درمانی این مشکل، اطلاعات مفیدی را به شما دنبال کنندگان عزیز سایت آقای دارو منتقل نماییم. اگر بتوانید از موارد ذکر شده به خوبی پیروی نمایید می توانید مشکل کشیدگی پوست تان را تا حد زیادی کنترل نمایید. شما هم اگر تجربه مشابهی از این مشکل داشته و روش های درمانی خاصی را دنبال کرده اید، حتما از طریق بخش نظرات تجربه خود را به اطلاع سایر کاربران برسانید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. پیروز و سلامت باشید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید