کد تخفیف هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

رازهای ریزش مو در دوران شیردهی

رازهای ریزش مو در دوران شیردهی

رازهای ریزش مو در دوران شیردهی؛

تا چندین ماه اول زندگی، کودکان تازه متولد شده تنها از شیر مادر به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند. دوران شیردهی برای هر دوی مادر و فرزندشان فواید زیادی دارد، اما ممکن است با مشکلاتی نیز روبرو شوند. یکی از این مشکلات معمول، ریزش مو در زنان شیرده است. اگرچه تنها شیر دادن ممکن است عامل اصلی ریزش مو نباشد و عوامل دیگری نیز ممکن است در این دوره نقش داشته باشند و سبب ریزش مو در مادران شوند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چرا موها بعد از زایمان ریزش دارند؟
  • بررسی علل ریزش مو در دوران شیردهی
  • کمبود ویتامین‌ها و ریزش مو در شیردهی
  • روش‌های جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی
  • آیا بازگشت مو بعد از دوران شیردهی امکانپذیر است؟
  • روش‌هایی برای درمان ریزش مو زنان شیرده
  • سخن پایانی

چرا موها بعد از زایمان ریزش دارند؟

ریزش مو پس از زایمان به معنای کاهش تعداد و ضخامت موها بلافاصله پس از زایمان است. این واقعه طبیعی تلقی می‌شود اما ممکن است مشاهده دسته‌ای از موها روی بالش ترسناک به نظر برسد. میزان ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است و تعیین اینکه آیا این میزان طبیعی است یا خیر، چالش‌برانگیز است. گاهی اوقات، مادران ریزش مو را به شیردهی مرتبط می‌دانند، اما علت ریزش مو در زمان شیردهی با شیر دادن به کودک ارتباط چندانی ندارد.

همانطور که اشاره شد، تعیین طبیعی بودن ریزش مو پس از زایمان می‌تواند دشوار باشد؛ چرا که میزان آن در هر فرد متفاوت است و حتی برخی مادران، ریزش موی قابل‌توجهی را تجربه نمی‌کنند. به‌طور معمول، هر فرد روزانه میزانی بین 50 تا 150 تار مو را از دست می‌دهد، اما برخی ممکن است پس از زایمان روزانه تا 400 تار مو از دست بدهند و این میزان بسیار زیاد است.

بررسی علل ریزش مو در دوران شیردهی

بررسی علل ریزش مو در دوران شیردهی

ریزش مو پس از زایمان بسیار شایع است و در واقع ربطی به این مسئله ندارد که فرد به فرزند خود شیر می‌دهد یا نه. در دوران بارداری، تغییرات هورمونی به شکلی است که از ریزش مو جلوگیری کرده و حتی رشد موها را افزایش می‌دهد. مادران باردار در این دوره معمولا متوجه می‌شوند که موهایشان از قبل پرپشت‌تر و حجیم‌تر شده است.

هورمون‌ها پس از زایمان به سطح معمول خود بازمی‌گردند و سطح استروژن کاهش می‌یابد. این تغییر در هورمون‌ها باعث می‌شود که چرخه مو به الگوی معمول خود بازگردد و طبق روال سابق پیش برود. از آنجایی که در دوران بارداری موها کمتر از قبل می‌ریزند، پس از کاهش سطح استروژن در دوران شیردهی (پس از زایمان) تعداد موی بیشتری برای ریزش وجود دارد. بنابراین ریزش مو در شیردهی کاملا طبیعی بوده و اصلا نگران کننده نیست. مصرف مکمل‌های شیردهی می‌تواند ریزش مو در این دوران را کاهش دهد.

کمبود ویتامین‌ها و ریزش مو در شیردهی

اگرچه ریزش مو در دوران شیردهی طبیعی است، اما کمبود ویتامین می‌تواند این موضوع را تشدید کند. برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که مستقیماً بر ریزش مو تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  • روی
  • سلنیوم
  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین‌های گروه B

علاوه بر این، کمبود امگا 3 نیز می‌تواند عاملی برای ریزش مو در دوران شیردهی باشد. درمان ریزش شدید مو در دوران شیردهی، ممکن است از طریق مصرف مکمل‌های غذایی صورت گیرد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بررسی بهترین فاصله بین دوبارداری را نیز مطالعه نمایید.

روش‌های جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی ممکن است از عوامل گوناگونی ناشی شود که تمامی آن‌ها شناخته شده‌اند و راه‌های پیشگیری از آن‌ها وجود دارد. در ادامه به سه نکته مهم از دلایل ریزش مو و روش‌های پیشگیری از آن اشاره خواهم کرد:

  • کاهش مواد مغذی

در این دوره، به دلیل پایان دوره بارداری و شیردهی، ممکن است مادران کمبود مواد مغذی را تجربه کنند. بنابراین، مصرف ویتامین‌ها و تغذیه مناسب می‌تواند به جبران این کمبودها کمک کند و ریزش مو را کاهش دهد.

  • تغییرات هورمونی و استرس

به طور معمول مادران در دوره پس از زایمان با تغییرات هورمونی و استرس زیادی روبرو می‌شوند که می‌تواند منجر به افزایش ریزش مو شود. برای مقابله با این مشکل، مهم است که تلاش کنند تا استرس را کاهش دهند و به آرامش برسند.

  • کم‌خوابی

نقصان خواب به عنوان یک عامل مهم در ایجاد ریزش مو در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، مادران باید تلاش کنند تا در اوقاتی که فرصت خواب دارند، استراحت کافی را برای خود فراهم کنند تا مشکل کم‌خوابی و اثرات آن بر روی سلامتی موها را کاهش دهند.

آیا بازگشت مو بعد از دوران شیردهی امکانپذیر است؟

در دوران شیردهی، موهای بسیاری از مادران معمولاً بین 6 تا 12 ماه پس از زایمان به چرخه رشد معمول خود باز می‌گردند. حدود سه ماه پس از زایمان، بسیاری از زنان ممکن است ریزش قابل توجهی از موهای خود را تجربه کنند که گاهی اوقات ممکن است کاملاً چشمگیر باشد. این یک تغییر طبیعی و موقت پس از زایمان است که با شیردهی ارتباطی ندارد.

روش‌هایی برای درمان ریزش مو زنان شیرده

روش‌های متعددی در درمان ریزش مو وجود دارند که به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • درمان‌های دارویی

در صورتی که روش‌های طبیعی جهت کنترل و درمان ریزش مو موثر نباشند، پزشک ممکن است درمان‌های دارویی مانند استفاده از ماینوکسیدیل را به شما توصیه کند تا ریزش موها را کاهش داده و رشد مجدد موها را تحریک کند. 

  • متخصص مو و پوست

در صورتی که ریزش مو بسیار شدید بوده و بیش از 12 ماه ادامه داشته باشد، حتماً بهتر است که به پزشک متخصص مو و پوست مراجعه نمایید. پزشک می‌تواند علل ریزش مو را تشخیص داده و برنامه درمانی مناسبی را برای شما تهیه کند.

  • ماساژ پوست سر و روغن‌های درمانی

ماساژ پوست سر و استفاده از روغن‌های مفید برای مو مانند روغن آرگان و نارگیل می‌تواند به تحریک رشد موها و افزایش گردش خون به پوست سر کمک کند.

  • محصولات ضد ریزش

استفاده از شامپوها و سایر محصولات مراقبتی ضد ریزش مو و تقویت‌کننده مو می‌تواند به بهبود وضعیت موها و کاهش ریزش آن‌ها کمک کند.

سخن پایانی

بیشترین احتمال روی دادن ریزش مو در زنان در طول دوره شیردهی به سن 2 تا 4 ماهگی نوزاد برمی‌گردد. در واقع، زمان شروع ریزش مو در زمان شیردهی بین افراد متفاوت است. زنانی که وارد این مرحله می‌شوند نیاز دارند تا به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند تا در صورت مشاهده ریزش مو، بتوانند با آن برخورد کرده و از بروز مشکلات مربوطه جلوگیری کنند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید