کد تخفیف خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

معرفی بیماری‌هایی که سبب نازایی می‌شوند

معرفی بیماری‌هایی که سبب نازایی می‌شوند

نازایی و ناباروری در افراد ممکن است ناشی از علل مختلف باشد. همچنین باید توجه داشت که بدون آزمایش‌های تخصصی نمی‌تواندر مورد آن نظر قطعی و درستی داد. نازایی در زنان و ناباروری در مردان نیز هر یک می‌توانند به دلایل مختلف رخ دهد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • ناباروری به چه معناست؟
  • علائم نازایی کدامند؟
  • چه زمانی می توان گفت که یک زوج واقعا نابارور هستند؟
  • چه بیماری هایی باعث نازایی می شود؟
  • آزمایش های تشخیصی ناباروری
  • کدام بیماری‌ها باعث نازایی می‌شوند که مرتبط با سن می‌باشند؟
  • سخن پایانی

ناباروری به چه معناست؟

ناباروری یعنی با گذشت زمان و با وجود تلاش‌های متعدد و آزمایش های بارداری نتایج منفی بدست می‌آید‌ و مراحل جذاب تلاش برای باردار شدن می تواند به یک روند استرس زا و ناراحت کننده تبدیل شود؛ چرا که زوجین به طور معمول امیدها از بین می‌روند و اینگونه می‌اندیشند که نابارورند. اما بهتر است پیش از ناامیدی و قضاوت در این موضوع با یک پزشک متخصص زنانو زایمان مشورت نمایید و‌ این مشکل را در میان بگذارید.
 آیا لیزر موهای زائد در بارداری مضر است؟

علائم نازایی کدامند؟

ممکن است خانمی که با مشکل نازایی مواجه است قاعدگی نامنظم داشته باشد یا اصلا خونریزی ماهیانه نداشته باشد. همچنین  ممکناست مردی که مشکل ناباروری دارد علائم دیگری که ناشی از مشکلات هورمونی هستند همچون تغییرات رشد مو یا اختلالات جنسی راتجربه کند و البته ممکن است هیچ علامت دیگری همراه با ناباروری وجود نداشته‌ باشد. برخی عوارض ممکن است به سبب ناباروری یادرمان آن باشند. درصورتیکه پس از ماه‌ها یا سال‌ها تلاش برای بچه دار شدن زوجین نتیجه دلخواه نیافتند، این روند می‌تواند منجر بهاسترس و افسردگی در آن‌ها شود.

علائم نازایی کدامند

چه زمانی می توان گفت که یک زوج واقعا نابارور هستند؟

وقتی که خانمی بدون انجام هیچ نوع از روش‌ها پیشگیری از بارداری، 12 ماه به صورت منظم برای باردار شدن اقدام نماید و بارداریرخ ندهد، می‌توان نتیجه گرفت این زوج دچار ناباروری هستند. گرچه این مدت زمان برای بانوان بالای 35 سال، 6 ماه است. به علاوه زنانی که درگذشته بارداری را تجربه کرده‌اند اما اکنون بادارنمی‌شوند و همینطور زنانی که سقط مکرر دارند، می‌توان گفت که نابارور هستند. با همه این‌ اوصاف باید به این نکنه توجه داشت که ناباروری تنها در بانوان رخ نمی‌دهد و مردان نیز می‌توانند با مشکلات ناباروری روبروشوند. درنتیجه هر هم خانم و هم آقا باید مورد معاینه و آزمایش قرار گیرند.

چه بیماری هایی باعث نازایی می شود؟

امروزه روش‌های درمان نازایی زن بسیار گوناگون است اما مشخص کردن دلایل چندان آسان نبوده و در حقیقت برخی از زوج‌ها بامشکل ناباروری غیرقابل توضیح روبه رو می‌شوند که به دلیل مشکلاتی در هر دونفر ‌پدید می‌آید. در ادامه قصد داریم مشخص کنیم دقیقاچه بیماری هایی سبب نازایی می شوند:

  • بیماری های رحم

این بیماری‌ها شامل پلیپ، فیبروم، غشای اضافی (سپتوم) یا چسبندگی داخل رحم می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که پلیپ وفیبروم بدون دخالت شما در هر زمان رخ می‌دهد؛ درحالیکه ناهنجاری‌های رحمی دیگر مثل سپتوم یک ناهنجاری مادرزادی است. چسبندگی رحم نیز پس از جراحی کورتاژ یا سقط جنین پدید می‌آید.

  • مشکلات تخمک گذاری

نامنظم شدن تخمک گذاری به دلایل متعددی رخ می‌دهد. عدم تعادل هورمونی، مشکلات رژیمی در گذشته، موارد تجاوز و تعرض، بیماریهای مرتبط با تیروئید، فشار روانی زیاد و وجود غده در هیپوفیز از جمله نمونه های تأثیرگذار بر بروز مشکلات تخمک گذاری است.

  • ناهنجاری های مرتبط با لوله های فالوپ

یکی از شایع ترین دلایل ناباروری زن، بیماری التهابی لگن محسوب می‌شود که به دلیل ناهنجاری لوله های فالوپ رخ می‌دهد و به طورمعمول با ابتلای فرد به یکی از دو بیماری مقاربتی ناشی از رابطه جنسی آلوده، کلامیدیا و سوزاک، تشخیص داده می شود.

بیماری هایی که در اثر چاقی مادر به وجود می‌آید

  • اختلال در تعداد و کیفیت تخمک

اختلالات در تولید تخمک کافی و باکیفیت را نمی‌توان جزو بیماری‌ها دانست. همه زنان با ذخیره تخمک مشخصی از زمان تولد، به دنیامی آیند که این تعداد تا پیش از ورود به دوره یائسگی کم می شود. به علاوه، تعداد کروموزوم های بعضی از تخمک ها درست نیست. درنتیجه، در فرایند باروری، بارور نخواهند شد و رشد نمی‌کنند. لازم است به این نکته اشاره نمود که بعضی از اختلالات کروموزومیمانند جابه جایی کروموزومی ممکن است روی همه تخمک ها اثرگذار باشد. اختلالات دیگر اتفاقی هستند و با بالا رفتن سن زن تشخیصداده می شوند.

آزمایش های تشخیصی ناباروری

پس از معاینه توسط متخصص، برای شما توضیح حواهد داد که دقیقا چه بیماری هایی باعث نازایی خواهند شد و در مرحله بعد از شمامی‌خواهد تا چند آزمایش زیر را حتما انجام دهید:

  1. آزمایش لگن
  2. سونوگرافی لگن
  3. معاینات بدنی کلی
  4. آزمایش پاپ اسمیر
  5. تست سینه ها برای تشخیص تولید شیر غیرعادی
     کدام بیماری‌ها باعث نازایی می‌شوند

کدام بیماری‌ها باعث نازایی می‌شوند که مرتبط با سن می‌باشند؟

با بالا رفتن سن خانم‌ها و پس از 40 سالگی، اختلالات تخمدان پدید می‌آیند و مشکلاتی همچون کم بودن تعداد تخمک و بی کیفیت بودنآن نمایان می‌شوند. از آنجا که امروزه اغلب زوجین بین سنین 30-40 سالگی برای بچه دار شدن اقدام می‌کنند، مشکلات نازایی بانوانبیشتر می شود. در حقیقت باید این چنین بیان نمود که بارداری زن پس از 35 سالگی با مشکلات و بیماری‌های بیشتری همراه خواهدبود که خطر نازایی او را بیشتر می‌کند. با بیماری‌هایی که به سبب بالا رفتن سن هستند، آشنا شوید:

  • کاهش تعداد کل تخمک های زن
  • زمینه ابتلای بیشتر به سایر بیماری ها
  • ابتلای تخمک های بیشتر به اختلالات کروموزومی

سخن پایانی

از گذشته تا به امروز یکی از اصلی‌‌ترین دغدغه‌های زوج‌ها، داشتن فرزند است و بسیاری از مرد‌ان و زنان با هدف فرزندآوری با همازدواج می‌کنند و تصمیم به تشکیل زندگی مشترک می‌گیرند. برخی از خانم‌ها و آقایان نمی‌توانند بچه دار شوند و‌ این مسئله منجر بهافسردگی و گاها جدایی می‌شود. پیشنهاد می‌شود با پزشک‌‌ متخصص در این باره مشورت نمایید.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید