جشنواره مهر جشنواره مهر
دانستنی های پزشکی اخبار

رابطه سردی دست و پا با کمبود ویتامین‌ها

رابطه سردی دست و پا با کمبود ویتامین‌ها

رابطه سردی دست و پا با کمبود ویتامین‌ها؛ سردی دست و پا در فصل زمستان به طور طبیعی رخ می‌دهد، اما برخی افراد همیشه با این مشکل روبرو هستند، بدون توجه به فصل یا دمای هوا و حتی با استفاده از دستکش و جوراب‌های ضخیم، سردی آن‌ها برطرف نمی‌شود. متخصصین اظهار می‌کنند که عوامل متعددی مانند کم‌خونی، کم‌کاری تیروئید، فشار خون پایین، سیگار کشیدن و دیگر عوامل می‌توانند منجر به کاهش جریان خون و احساس سردی و گاهی حتی سوزش در نواحی دست و پا شوند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چرا سردی دست و پا رخ می‌دهد؟
  • کمبود چه ویتامین‌هایی منجر به سردی دست و پا می‌شود؟
  • روش‌های گرم نگه داشتن پاها و دست‌ها
  • برای سردی دست و پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
  • سخن پایانی

چرا سردی دست و پا رخ می‌دهد؟

بدن دارای مکانیسم‌هایی است که به منظور تنظیم دمای داخلی استفاده می‌شود. زمانی که هوا سرد است، جریان خون به سمت اندام‌های حیاتی هدایت می‌شود تا آن اندام‌ها گرم بمانند. این فرآیند می‌تواند باعث کاهش جریان خون به دست‌ها و پاها شود که منجر به احساس سرما در این اندام‌ها می‌شود.

وقتی رگ‌های خونی دست‌ها و پاها به سرما بیافتند، منقبض می‌شوند که به این شکل از اتلاف گرما جلوگیری می‌کند. این موضوع ممکن است باعث شود که برخی افراد بدون هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای، دست و پاهایی سردتر از حد معمول داشته باشند. با این حال، در صورتی که سردی پاها و دست‌ها برای شما نگران کننده  است یا علائم اضافی مانند تغییر رنگ در انگشتان مشاهده می‌شود، نیاز به اقدامات درمانی دیگری خواهد بود.

چرا سردی دست و پا رخ می‌دهد؟

کمبود چه ویتامین‌هایی منجر به سردی دست و پا می‌شود؟

در ادامه خواهیم گفت کمبود کدام ویتامین‌ها سبب رخداد این عارضه می‌‌شود:

  • ویتامین D

افراد بسیاری در جهان به دلیل کمبود ویتامین D دچار مشکلاتی هستند که به سبب شیوه زندگی امروزی اتفاق می‌افتد. اکثر افراد وقت زیادی را در داخل خانه‌ها یا محیط‌های بسته مانند محل کار سپری می‌کنند و به خورشید دسترسی کمی دارند. این موضوع باعث کاهش سطح ویتامین D و مشکلاتی نظیر سردی دست و پا، ضعف، خستگی مفرط، درد کمر و پوسیدگی استخوان می‌شود. این علایم به کمبود ویتامین D اشاره دارند. برای جبران این کمبود، کافی است روزانه حداقل نیم ساعت زیر نور مستقیم آفتاب بمانید تا پوست شما بتواند ویتامین D مورد نیاز خود را از خورشید جذب کند.

  •  آهن

کمبود آهن که باعث کم خونی می‌شود، یکی از شایع‌ترین مشکلات تغذیه‌ای در سراسر جهان است. در کم خونی فقر آهن، بدن نمی‌تواند مقدار کافی آهن را برای تولید گلبول‌های قرمز سالم فراهم کند. آهن برای ترکیب هموگلوبین، پروتئینی که در گلبول‌های قرمز وظیفه حمل اکسیژن را بر عهده دارد، ضروری است. اگر شما از کم خونی فقر آهن رنج می‌برید، ممکن است علایمی را نداشته باشید، اما علائم آن شامل احساس خستگی، درد در قفسه سینه، پریدگی رنگ پوست، تنگی نفس و سایر موارد می‌باشند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین روش‌های پیشگیری از بیماری رینود را نیز مطالعه نمایید.

  • ویتامین‌ B6

ویتامین B6 نقش حیاتی در برخی از فرآیندهای بیوشیمیایی بدن دارد و بر سلامت عصبی و گردش خون تأثیر مستقیمی دارد. به همین دلیل، این ویتامین در مکمل‌های ورزشی و مکمل‌های سلامت عمومی پرطرفدار است. ویتامین B6 به تنظیم هموسیستئین در خون کمک می‌کند. هموسیستئین یک اسید آمینه است که افزایش بیش از حد آن می‌تواند باعث آسیب به دیواره‌های عروق و محدود شدن جریان خون شود. کمبود ویتامین B6 و یا افزایش ناقص این ماده می‌تواند علائمی مانند سردی دست و پا را به همراه داشته باشد.

  • ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می‌تواند علائم نورولوژیکی از جمله سردی دست و پا، بی‌حسی و یا سوزن‌سوزن شدن را به شما منتقل کند. این ویتامین به طور طبیعی در گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شود و برای حفظ سلامت گلبول‌های قرمز بسیار ضروری است. بدن قادر به تولید ویتامین B12 نیست؛ بنابراین باید آن را از غذاهایی که مصرف می‌کنی،  به دست آورید.

روش‌های گرم نگه داشتن پاها و دست‌ها

روش‌های گرم نگه داشتن پاها و دست‌ها

برای حل مشکل سرمای دست و پا، این توصیه‌ها را داریم:

  1. ورزش روزانه انجام دهید، مانند پیاده‌روی، برای بهبود جریان خون.
  2. به کودکان آموزش دهید که لباس‌های گرمی بپوشند و اگر سرما احساس کردند، به داخل خانه بروند.
  3. در صورت لزوم، جوراب و پاپوش گرم بپوشید، حتی در داخل خانه.
  4. لباس‌های مناسب را انتخاب کنید، از جمله دستکش، کلاه، جوراب گرم و کت گرم در هوای سرد.
  5. تمریناتی مانند حرکات پا و دست را انجام دهید تا به جریان خون کمک کنید.
  6. به طور منظم در فضای اطراف حرکت کنید، بهترین حالت این است که هر نیم ساعت یک بار از صندلی بلند شوید.
  7. از پدهای گرم‌کننده برقی برای ارتقای گرمای بدن استفاده کنید.

این روش‌ها به شما کمک می‌کنند در مواجهه با سرمای دست و پا، راحت‌تر و آسوده‌تر باشید.

برای سردی دست و پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر سردی دست و پا برای شما مشکل است و یا نگران این موضوع هستید، توصیه می‌شود به یک پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علت سردی دست، سردی پا یا هر دو را بررسی کرده و به شما راهنمایی درمانی مناسب ارائه دهد.

سخن پایانی

احساس سردی در دست و پا ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند آنمی و کمبود آهن، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سندرم رینود باشد. پزشک برای تشخیص علت این عارضه از آزمایشات خون استفاده می‌کند. علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده، اصلاح سبک زندگی نیز می‌تواند بهبود آن را فراهم کند.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید