خرید قسطی با اسنپ پی ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی اخبار

همه نکات درباره گیاه استویا

همه نکات درباره گیاه استویا

همه نکات درباره گیاه استویا ؛ استویا یک جایگزین قند با کالری بسیار پایین است و برای افراد دیابتی مفید است. این شیرین کننده طبیعی از درختان آمریکای شمالی و جنوبی به دست می آید و به طور موثری در کنترل سطح قند خون شخص دارای دیابت کمک می‌کند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • گیاه استویا چیست؟
  • معرفی انواع گیاه استویا
  • فواید گیاه استویا
  • آیا استویا می تواند دیابت را درمان نماید؟
  • چه افرادی نباید از استویا استفاده کنند؟
  • تداخلات گیاه استویا
  • سخن پایانی

گیاه استویا چیست؟

استویا یک گونه از تیره‌ی مرکبان علفی است و به سرما حساس است. دارای برگ‌های کوچکی است که به صورت متناوب روی ساقه قرار دارند. گل‌های کوچک این گیاه سفید و در قسمت میانی به رنگ بنفش کمرنگ هستند و به صورت خوشه‌ای روی ساقه ظاهر می‌شوند. استویا امروزه توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، از جمله ژاپن، کره، چین، هندوستان، تایوان، آمریکا، روسیه و کشورهای دیگر، استفاده می‌شود.

معرفی انواع گیاه استویا

گیاه استویا نسبت به دوران باستان ریشه‌هایی دارد. برگ‌های این گیاه برای بیش از ۱۵۰۰ سال توسط برخی از قبایل استفاده می‌شوند. استویا در مناطق گرمسیری رشد می‌کند، همانطور که می‌توان از نامش استنتاج کرد. این گیاه به راحتی در برزیل و پاراگوئه رشد می‌کند، اما ممکن است در مناطق دیگر با آب و هوای مشابه نیز قابل کشت باشد. 

ساکنان پاراگوئه قرن‌هاست از آن به عنوان یک روش طبیعی برای شیرین کردن غذا استفاده می‌کنند. استویا بیش از ۲۰۰ گونه مختلف دارد، اما تعریف کامل از این گونه‌ها در منابع مختلف ذکر نشده است. در بازار، این گیاه به صورت زیر به‌دست می‌آید:

همه نکات درباره گیاه استویا
  • عصاره استویا

استفاده از استویا به صورت پودری برای شیرین کردن مواد غذایی رایج است و دارای بیشترین اثر شیرین کنندگی است. به همین دلیل، برای تحقق شیرین کنندگی مطلوب، میزان کمی از عصاره استویا کافی است.

  • کنستانتره‌های مایع

کنستانتره استویا در اشکال مختلفی در بازار موجود است؛ یکی از روش‌های تهیه آن، جوشاندن برگ‌های استویا در آب است، و روش دیگر، خواباندن برگ‌های تازه در مخلوطی از آب و الکل غلات یا آب مقطر است.

  • برگ‌های تازه و خشک

جهت استفاده از استویا، یکی از روش‌های متداول استفاده از برگ‌های تازه آن است. این برگ‌ها دارای طعم شیرینی هستند و مزه‌ای مانند شیرینی دارند. بهتر است قبل از مصرف، این برگ‌ها را خشک کنید. اما اگر می خواهید راحت‌تر و بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است برگ‌های خشک شده استویا را تهیه و استفاده نمایید.

فواید گیاه استویا

تولیدکنندگان آمریکایی چند سالی طول کشیدند تا یک فرمولاسیون مناسب برای استفاده از گیاه استویا پیدا کنند. پس از آن، استویا به طور گسترده در تولید محصولاتی مانند نوشابه، آدامس، نوشیدنی‌ها، ماست‌ها، آب نبات‌ها و سایر محصولات مورد استفاده قرار گرفت. طبق گفته یکی از غول‌های کشاورزی ایالات متحده، تجارت استویا می‌تواند در طی چند سال آتی به نرخ سالیانه ۷۰۰ میلیون دلار برسد. در ادامه، به معرفی فواید این گیاه می‌پردازیم.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله فشار خون نرمال و عادی چند است؟ را نیز مطالعه نمایید.

  • کنترل فشار خون

یکی از مزایای بارز استویا، کنترل فشار خون است. فراوانی گلیکوزیدهای موجود در عصاره این گیاه ، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در گشودن عروق بسته خونی و دفع سدیم دارند. به همین دلیل، استویا گزینه ای مناسب برای افرادی است که با مشکل افزایش فشار خون دست و پنجه نرم می‌کنند.

  • حفظ سلامتی افراد مبتلا به دیابت

همانطور که پیش تر اشاره نمودیم، گیاه استویا و اشکال مختلف آن هیچ تأثیری بر قند خون افراد ندارند. در ندیجه این شیرین کننده طبیعی بهترین انتخاب برای افراد دیابتی بشمار می‌رود.

  • کنترل وزن

استویا یکی دیگر از مزایای آن کاهش کالری در مقایسه با شکر است. تحقیقاتی نشان داده است که جایگزین کردن استویا به جای شکر و محصولات شیرین‌کننده شده با شکر، ممکن است در کاهش وزن به طور مؤثری موثر باشد.

آیا استویا می تواند دیابت را درمان نماید؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استویا می‌تواند دیابت را درمان کند، اما در حقیقت در حال حاضر هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد. با این حال، افراد دیابتی می‌توانند با داروها، درمانی و تغییر سبک زندگی خود برای کنترل دیابت اقدام کنند. استویا می‌تواند به عنوان یک پشتیبان در این سبک زندگی کمک کند.

یک مطالعه انجام شده در سال 2018 نشان داد که مصرف استویا در دوز بالا می‌تواند تحریک تولید انسولین را در بدن افراد انجام دهد. این تحقیق معتقد است که ترکیبات موجود در گیاه، عامل اصلی این تحریک هستند.

استفاده از استویا به جای شکر در نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های شیرین ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون خود را تحت کنترل داشته باشند. همچنین استفاده از استویا به جای شکر می‌تواند کمک کند تا مصرف کالری کاهش یابد، که این موضوع ممکن است به کاهش وزن کمک کند. اضافه وزن عاملی است که ریسک ابتلا به دیابت نوع دو و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

آیا استویا می تواند دیابت را درمان نماید؟

چه افرادی نباید از استویا استفاده کنند؟

بهتر است اگر شما دارای فشار خون بالا هستید و داروهای فشار خون مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از استویا با پزشک خود مشورت کنید. استویا می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود و این ممکن است تداخلی با داروهای فشار خون داشته باشد. همچنین، افرادی که مشکلات کلیوی دارند، بهتر است از مصرف استویا خودداری کنند. این گیاه ممکن است بر روی کلیه‌ها تأثیری داشته باشد و باعث تشدید مشکلات کلیوی شود.

تداخلات گیاه استویا

در صورت مصرف استویا از تداخلات دارویی گفته شده در زیر مطلع شوید:

  1. لیتیم با استویا تداخل دارد
  2. داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با استویا تداخل دارد
  3. داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) با استویا تداخل دارد

سخن پایانی

استویا یک گیاه سبز علفی مانند است و منشأ آن در آمریکای جنوبی است. این گیاه از زمان های بسیار قدیمی برای استفاده در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در حال حاضر، استویا به طور گسترده در برزیل و پاراگوئه پرورش داده می‌شود و در چین نیز کشت می‌شود. همچنین، واژه "استویا" هم برای اشاره به کل گیاه و هم برای "گلیکوزیدهای استویولی" استفاده می‌شود، که از ترکیبات شیرین موجود در برگ‌های استویا به دست می‌آیند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید