ارسال رایگان به سراسر کشور خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

۵ باور‌ رایج اشتباه درباره عرق کردن

۵ باور‌ رایج اشتباه درباره عرق کردن

تعریق یک فعالیت طبیعی بدن شمار می‌رود که درباره آن باورهای غلط متعددی وجود دارد. این فرآیند ضروری برای بدن لازم بوده و به منظور حفظ تعادل حرارتی بدن صورت می‌گیرد. تعریق یکی از راه‌های اصلی بدن برای خنک شدن است. هنگامی که بدن فعالیت فیزیکی یا شرایط محیطی مانند دمای بالا را تجربه می‌کند، سیستم عصبی مرکزی پاسخی را فرستاده و به غدد تعریق در بدن اعلام می‌نماید که بیشتر از تعادل حرارتی بدن تولید کنند. این غدد سپس تعریق را ترشح می‌کنند که به صورت تعرق از روی پوست خارج می‌شود. با تبخیر تعرق از روی پوست، حرارت از بدن جذب می‌شود و به خنک شدن بدن کمک چشمگیری می‌کند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چه به علت عرق می‌کنیم؟
  • عرق كردن زياد نشانه چيست؟
  • باورهای غلط درباره تعریق
  • سخن پایانی

چه به علت عرق می‌کنیم؟

عرق کردن به منظور تنظیم دمای طبیعی صورت می‌گیرد. این پروسه موجب دفع گرمای اضافی از بدن می‌شود. لیندا بلوم فیلد هیلز، متخصص پوست، تعریق را یک فرآیند فیزیولوژیکی و حیاتی در بدن انسان توصیف می‌نماید که به هموستاز و حفظ عملکرد سالم تمام اعضا کمک می‌کند.

چرا از زیر بغل بیشتر عرق می کنیم

او همچنین بیان می‌کند که پوست بزرگترین اندام بدن است و وظیفه اصلی آن حفظ و مراقبت از اعضای زیرین خود است. پوست برای حفظمای بدن در حدود 98.6 درجه فارنهایت عملکردی‌همتایی از خود نشان می‌دهد. عرق کردن یکی از راه‌های مهم برای تنظیم دمای بدن توسط پوست است،لی‌رغم باورهای غلطی که وجود دارد.

عرق كردن زياد نشانه چيست؟

عرق كردن زياد نشانه چيست؟

عرق کردن زیاد ممکن است به علل گوناگونی از جمله بیماری‌ها، شرایط روانی، فعالیت بدنی یا محیطی باشد. هرچند که هیپرهیدروزیس (hyperhidrosis) یکی از علل شایع و مهم عرق کردن زیاد است، اما نباید فرض کرد که همه موارد تعرق زیاد به این بیماری برمی‌گردد.
هیپرهیدروزیس یک حالت پزشکی است که در آن فرد دائماً و بیش از حد نرمال عرق می‌کند، حتی در شرایطی که نیاز وجود ندارد. این بیماری می‌تواند در ناحیه‌های مختلف بدن رخ دهد، از جمله دستان، پاها، زیر بغل‌ها و صورت. هیپرهیدروزیس می‌تواند تأثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی برجای بگذارد و ممکن است موجب ایجاد عوارض اجتماعی و روانی شود.
به طور کلی، دقیقه‌ای حدود ۰.۱ تا ۱ میلی‌لیتر عرق تولید می‌شود. در صورتی که مقدار عرق تولید شده بیش از این باشد، ممکن است به دلیل هیپرهیدروزیس باشد.

باورهای غلط درباره تعریق

تعریق سبب دفع سموم بدن می‌شود
یکی از متداول‌ترین باورهای اشتباه دفع سموم بدن از راه عرق کردن است. باید به این نکته توجه داشت که بدن انسان 95 درصد از عمل دفع سموم و مواد مضر را توسط کبد و کلیه ها انجام می‌دهد و تعریق هیچ رابطه‌ای با دفع سموم بدن ندارد.

تعریق موجب کاهش وزن می‌شود
در حقیقت هیچ گاه تعریق زیاد به معنای چربی سوزی و یا لاغز شدن نیست. در واقع با عرق کردن تنها آب از بدن ما خارج می‌شود. ممکن است پس از تعریق زیاد در یک روز گرم تابستانی کاهش وزن خود را بر روی ترازو مشاهده کنید، در این شرایط باید بدانید که آب بدن شما توسط تعریق کاهش یافته است نه وزن!

جلوگیری از تعریق مضر است
بدن انسان دارای بیش از 4 میلیون غده عرق در سراسر پوست است. با پیشگیری از تعریق در نواحی زیر بغل و کف دست و پا و یا صورت و غیره هیچ گونه مشکلی در فعالیت طبیعی بدن ایجاد نخواهد شد.

باورهای غلط درباره تعریق

تعریق زیاد نشانه بدی نیست
اغلب بسیاری از افراد اینگونه می‌اندیشند که تعریق زیاد نشانه بدی نیست و مشکلی بوجود نمی‌‌آورد. اما باید گفت که تعریق باعث تعادل دمای بدن می شود و کمتر از حد عرق کردن و یا بیش از حد عرق کردن می‌تواند نشانه هایی از اختلالات و یا مشکلاتی باشد.
همچنین تعریق زیاد می‌تواند موجب کاهش اعتماد به نفس باشد و یا تبدیل به امری آزار دهنده شود.

تعریق بوی بدی دارد
ممکن است از شنیدن این موضوع شگفت زده شوید. اما در کمال تعجب باید گفت که تعریق از خود بویی نداشته و علت بوی بد آن وجود باکتری های سطح پوست و واکنش شیمیایی آن ها با عرق است.


سخن پایانی

همانطور که می‌دانید، عرق کردن، واکنش طبیعی بدن برای خنک نگه‌داشتن خود است. این مکانیسم بسیار منظم و حائز اهمیت برای حفظ سلامتی بدن است. در شرایطی مانند حضور طولانی در هوای گرم یا انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین، عرق کردن بدن به دلایل قابل فهمی رخ می‌دهد و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اما هنگامی که عرق زیاد بدن، به‌ویژه به صورت دائمی، بدون دلیل قابل توجیهی ایجاد شود، ممکن است باعث خیس شدن مداوم لباس‌ها شود یا در مناطق خاصی مانند زیر بغل و کف دست قابل کنترل نباشد. این مشکل می‌تواند به یک معضل جدی تبدیل شود.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید