hairtamin هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

بررسی مقدار مناسب قطره مولتی ویتامین برای نوزاد

بررسی مقدار مناسب قطره مولتی ویتامین برای نوزاد

بررسی مقدار مناسب قطره مولتی ویتامین برای نوزاد؛

شیر مادر دارای بیش از 200 ماده مختلف است که شامل انواع پروتئین، مواد مغذی، چربی و کربوهیدرات‌ها می‌شود. با این حال، عموماً توصیه می‌شود که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، روزانه 1 میلی‌لیتر قطره مولتی ویتامین مصرف نمایند. اما برخی از کودکان ممکن است به این ماده حساسیت نشان دهند؛ در نهایت بهتر است که نوزادان همواره تحت نظر پزشک متخصص باشند تا میزان مصرف قطره مولتی ویتامین برای آن‌ها به طور دقیق تعیین شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • معرفی ویژگی‌های قطره مولتی ویتامین
  • بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای نوزاد
  • میزان مصرف قطره مولتی ویتامین برای هر نوزاد
  • مصرف قطره مولتی ویتامین برای کدام نوزادان ضروری است؟
  • نحوه دادن قطره مولتی ویتامین به نوزاد
  • سخن پایانی

معرفی ویژگی‌های قطره مولتی ویتامین

قطره مولتی ویتامین موجب بهبود سیستم ایمنی می‌شود و تغذیه و متابولیسم بدن را تامین می‌کند و به رشد و نمو مناسب ذهنی و جسمانی کمک چشمگیری می‌نماید. همچنین با تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، رشد و نمو ذهن و جسمانی نوزادان و اطفال را تقویت می‌کند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای نوزاد

پزشکان توصیه می‌نمایند که بهترین زمان جهت دادن قطره مولتی ویتامین به نوزاد صبح تا ظهر است و فرقی نمی‌کند که پیش از شیر دادن یا بعد از آن کودک قطره خود را بخورد. چنان چه مولتی ویتامین حاوی آهن نیز می‌باشد، بهتر است نیم ساعت بین مصرف آن با شیردهی فاصله بگذارید تا خوردن شیر در جذب مولتی ویتامین اختلالی ایجاد ننماید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای نوزاد

میزان مصرف قطره مولتی ویتامین برای هر نوزاد

به طور معمول به نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، روزانه 1 سی سی (معادل با 1 میلی لیتر) قطره مولتی ویتامین توصیه می‌شود. البته برخی از کودکان ممکن است استثنائاتی داشته باشند و بهتر است همیشه تحت نظر پزشک متخصص بوده و مقدار مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزاد به طور دقیق توسط وی تعیین شود. در قطره‌های مولتی ویتامین معمولا قطره چکانی وجود دارد که به راحتی می‌توانید توسط آن مولتی ویتامین را در دهان نوزاد بچکانید. 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله معرفی بهترین داروی خواب آور برای کودکان را نیز مطالعه نمایید.

هر یک سی سی به طور معمول معادل با 20 تا 25 قطره است. توصیه می‌شود که از قطره AD معمولا 20 قطره و از قطره مولتی ویتامین 25 قطره استفاده شود. همچنین شما می‌توانید این تعداد قطره را در یک قاشق مرباخوری ریخته و به نوزاد بدهید. تا پایان 24 ماهگی دادن قطره مولتی ویتامین به نوزاد همچنان ادامه یابد اما باز هم بهتر است پزشک زمان دقیق را تعیین نماید.

مصرف قطره مولتی ویتامین برای کدام نوزادان ضروری است؟

بدن نوزادان از لحظه تولد به مقدار کافی پروتئین و انواع ویتامین نیاز دارد. دریافت مناسب و به اندازه مواد مغذی به کودکان کمک می‌کند تا به طور سالم و مناسب رشد کنند. در نهایت، پزشکان متخصص اطفال اغلب با بررسی وضعیت نوزاد، قطره‌های مولتی ویتامین را برای آن‌ها تجویز می‌نمایند. در سه شرایط زیر، مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزادان ضروری خواهد بود:

مصرف قطره مولتی ویتامین برای کدام نوزادان ضروری است؟
  • نوزادانی که تنها از شیر مادر تغذیه می‌کنند

در واقع مقدار ویتامین D در شیر مادر کم است و کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند راشیتیسم و نرمی استخوان شود. بنابراین، با مصرف بهترین مارک قطره مولتی ویتامین برای نوزادان، از این بیماری‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

  • نوزادان نارس

نوزادان نارس در کنار شیر مادر و شیر خشک به مولتی ویتامین نیز نیاز دارند؛ زیرا آن‌ها مدت زمان کمی را در رحم مادر سر کرده‌اند و همچنان قادر به دریافت مواد مغذی مورد نظر خود نیستند.

  • نوزادان متولد شده با بیماری‌های خاص

نوزادانی که از مشکلاتی مانند بیماری‌های گوارشی و فیبروز کیستیک رنج می‌برند، میبایست ویتامین‌های مخصوصی طبق تشخیص پزشک در برنامه روتین خود داشته باشند.

نحوه دادن قطره مولتی ویتامین به نوزاد

دادن قطره مولتی ویتامین یا دارو به نوزادان و کودکان ممکن است کمی دشوار چالش برانگیز باشد. اما در این روزها، بسیاری از والدین از قطره چکان‌های سیلیکونی یا پلاستیکی خاصی جهت انجام این منظور استفاده می‌نمایند. در این حالت، شما می‌توانید مقدار مناسب مولتی ویتامین را در قطره چکان قرار داده و آن را به کنار گونه (لب) کودک می‌چکانید تا او آن را مکیده یا قورت دهد. در هنگام استفاده از قطره چکان، میبایست به نکات زیر توجه نمایید:

نحوه دادن قطره مولتی ویتامین به نوزاد
  1. فشار زیادی روی قطره چکان وارد نکنید تا مواد ناگهانی و با فشار به دهان کودک نریزد.
  2. در صورتی که از قاشق استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که میزان مناسبی را به کودک بدهید.
  3. بهترین روش، قرار دادن کودک در حالت نشسته یا شیب‌دار است و سپس قطره را به او بدهید.
  4. در صورت امکان، می‌توانید قطره مولتی ویتامین را با آب یا شیر مخلوط کنید و به کودک خود بدهید.
  5. با این روش‌ها، به راحتی می‌توانید قطره مولتی ویتامین را به کودکتان بخورانید.

سخن پایانی

ویتامین‌ها و مواد معدنی جهت رشد و سلامت کودکان بسیار اهمیت دارند. عموماً کودکان با رژیم غذایی متعادل، به وفور مقادیر مورد نیاز خود از مواد مغذی را دریافت می‌نمایند، به ویژه پس از شروع تغذیه کمکی.

اما در شرایط خاص، ممکن است نیاز به مکمل‌های ویتامینی یا مواد معدنی وجود داشته باشد، به ویژه نیاز به قطره آهن برای کودکان و نوزادان. اهمیت ویتامین‌ها و مواد معدنی در تأمین نیازهای رشد و توسعه کودکان بسیار حائز اهمیت است. با اطمینان از دریافت مقادیر کافی از این مواد، می‌توان به سلامت و رشد صحیح آن‌ها کمک نمود.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید