hairtamin هیرتامین
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

بهترین راهکار‌ها برداشتن خال‌های پوست

بهترین راهکار‌ها برداشتن خال‌های پوست

راهکار‌های متعددی برای برداشتن خال‌های پوست خال وجود دارد اما ابتدا بدانیم که خال پوستی چیست. در واقع یکی از شایع‌ترین و ضایعه‌های پوستی بشمار می‌رود و در واقع یک جور تومور پوستی است که از سلول‌های ملانوسیت (سلول‌های رنگ دانه‌ای) تولید می‌شود. به همین علت روش‌های خال برداری مورد توجه افراد قرار گرفته است.

به این طریق، خال نووس نامیده می‌شود و دسته‌هایی از سلول‌های رنگ‌دانه‌دار را در بر می‌گیرد که به‌صورت نقاط تیره و کوچکی در پوست مشاهده می‌شوند و در اندازه و رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شوند. خال‌ها عموماً در مناطق مختلفی از بدن مانند صورت، دست، پا و نیم‌تنه ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند در هر جایی از بدن شما ظاهر شوند.

اگرچه بیشتر خال‌های پوستی بی‌خطر و بی‌ضرر هستند، اما در برخی موارد نادر ممکن است به سرطان تبدیل شوند و لازم است با عمل جراحی آن‌ها را برداشت کرد. بسیاری از افراد برای بهبود ظاهر صورت خود تصمیم به برداشتن خال‌هایشان می‌گیرند.

درمان خال نه تنها به منظور تجملی کردن صورت است، بلکه برای بیمارانی که مبتلا به ملانوم هستند ضروری است. بعضی از بیماران ترجیح می‌دهند خال‌های غیرخطرناک خود را به صورت طبیعی یا با استفاده از جراحی یا لیزر بردارند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • راهکارهای مختلف برداشتن خال
  • برداشتن خال با لیزر
  • مزایای برداشتن خال با لیزر
  • عوارض خال برداری با لیزر
  • بررسی انواع خال پوستی
  • برداشتن خال با لیزر چگونه انجام می‌شود؟
  • بررسی انواع خال‌هایی که بدخیم می‌شوند
  • سخن پایانی

راهکارهای مختلف برداشتن خال

خال ها در مناطق مختلفی از بدن که ممکن است ظاهر جسمی فرد را تحت تاثیر قرار دهند و اعتماد به نفس را کاهش دهند، ایجاد می شوند. روش های برطرف کردن خال‌ها بستگی به نوع آن‌ها، یعنی آیا خال سطحی است یا درون گوشت قرار دارد. در صورتی که خالی کمی مشکوک باشد، مراجعه به پزشک و انجام بیوپسی توصیه می‌شود.

برداشتن خال با لیزر

یکی از راهکارهای از بین بردن خال بوسیله لیزر انجام می‌شود. خال برداری با لیزر به علا غیرتهاجمی بودن طرفدار بسیاری دارد.

مزایای برداشتن خال با لیزر

این روش کمترین میزان تهاجم را دارد؛ چرا که هیچ برشی روی پوست ایجاد نمی‌شود، در نهایت خطر عفونت کاهش می‌یابد. این روش در تمام نواحی بدن قابل استفاده است و دسترسی به ناحیه را آسان می‌کند. در یک جلسه می‌توان چندین خال را برداشت کرد.

عوارض خال برداری با لیزر

از عوارض احتمالی از بین بردن خال با لیزر این است که در برخی موارد خاص برگشت و رشد دوباره خال دیده شده است. به طور معمول برداشتن خال با لیزر در دو یا سه جلسه متوالی صورت می‌گیرد. در مجموع، خال برداری با هر روشی، دردناک نمی‌باشد؛ چرا که از بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر استفاده می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله درمان تب خال لب در خانه را نیز مطالعه نمایید.

بررسی انواع خال پوستی

در حقیقت خال‌ها ممکن است در سنین مختلف و به علل گوناگونی ایجاد شوند و رشد کنند. همین امر موجب شده است تا دسته بندی‌های خاصی برای انواع خال در نظر گرفته شود.

  • خال‌های اکتسابی

خال‌های اکتسابی می‌توانند به علت تماس مستقیم با نور آفتاب، بارداری، بلوغ و سایر عوامل به وجود بیایند. در سنین بالاتر، خال های اکتسابی معمولاً کمتر شده و شکل گیری آن‌ها کاهش می‌یابد، اما در دوران نوجوانی پوست هر فرد ممکن است به خاطر آسیب‌های ناشی از این عوامل، خال‌های اکتسابی تشکیل شوند.

  • خال‌های مادرزادی

در گذشته، خال‌های مشترک بین افرادی که نسبت فامیلی با هم داشتند، به عنوان نشانه‌ای برای تشخیص این نسبت مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما تحقیقات پزشکی تا کنون دلیل قطعی و خاصی برای بروز این خال‌ها را مشخص نکرده است. فقط مشخص است که این خال‌ها می‌توانند از بدو تولد همراه با نوزاد به وجود آیند یا در دو سال اول زندگی روی بدن شکل بگیرند.

برداشتن خال با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

پزشکان متخصص توسط دو نوع لیزر خال ها را بر می دارند:

لیزر co2

لیزر CO2 عملکردی مشابه جراحی روشن است که با بازسازی و ترمیم بافت پوستی، خال‌ها را از ریشه خارج می‌نماید. این متد موجب حذف خال‌های عمیق و برجسته می‌شود که ممکن است موهایی روی آنها وجود داشته باشد. در برخی موارد، به دلیل دلایلی مانند ملاحظات پزشکی، این روش از عمق برداشت نمی‌شود به دلیل احتمال عود خال. اما در صورتی که خال‌ها از عمق مورد نظر خارج شوند و فرایند ترمیم زخم در فرد بدرستی انجام شود، مشکلی باقی نمی‌ماند.

لیزر روی

لیزرهای دیگری نیز وجود دارند که استفاده‌های مختلفی دارند. برای برداشتن خال‌های صاف هم می‌توان از لیزرهای نازک‌تر یا لیزرهای خاص دیگری استفاده کرد. اما معمولا برای برداشتن خال‌ها از لیزرهای ویژه‌ای مانند لیزر Nd:YAG استفاده می‌شود که ضایعات رنگدانه را برداشت می‌کند. این فرآیند ممکن است چند بار تکرار شود تا سلول‌های رنگدانه آسیب ببینند. 

با استفاده مکرر از لیزر و دوری از تماس با نور آفتاب، احتمال بازگشت خال‌ها بسیار کمتر می‌شود. معمولا فاصله‌های زمانی حدود هشت تا چهار هفته بین جلسات لیزر برای از بین بردن خال‌ها الزامی است تا به بدن فرصت کافی برای تخلیص مواد رنگی تخریب شده بدهد و سپس مرحله بعدی آغاز شود.

برداشتن خال با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

بررسی انواع خال‌هایی که بدخیم می‌شوند

  • رنگشان به مرور زمان تغییر کرده
  • شکل نامنظم یا مرزهای نامنظم دارند (مثلا یک دایره کامل نیستند و بیشتر شبیه یک لکه‌اند)
  • بافتشان غیرعادی و نامنظم است (مثلاً حالت دانه دانه)
  • اندازه‌ آنها در حال بزرگ یا کوچک شدن است

سخن پایانی

خال، یکی از ضایعات پوستی است که به واسطه عوامل گوناگون بر روی صورت یا بدن ایجاد می شود. در دنیای امروز که بیشتر افراد به دنبال پیدا کردن زیبایی هستند، برداشتن خال می‌تواند به این دغدغه کمک زیادی بکند. همچنین، عمل برداشتن خال برخی اوقات صرفا به جهت زیبایی انجام نمی‌شود.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید