کد تخفیف کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

علائم و نشانه‌های کمبود امگا 3 در کودکان

علائم و نشانه‌های کمبود امگا 3 در کودکان

علائم و نشانه‌های کمبود امگا 3 در کودکان؛ با توجه به ضرورت مصرف مکمل اُمگا 3 در کودکان، می‌خواهیم درباره نشانه‌های کمبود اُمگا 3 در کودکان توضیح دهیم. لطفاً همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • امگا 3 چیست؟
  • خواص و فواید امگا ۳ برای کودکان
  • نشانه‌های کمبود امگا ۳ در کودکان
  • دوز مناسب امگا ۳ برای کودکان
  • سخن پایانی

امگا 3 چیست؟

امگا 3 از جمله اسیدهای چربی هستند که برای بسیاری جنبه‌های سلامتی مانند رشد جنین، عملکرد مغز، سلامت قلب و ایمنی بدن ضروری هستند. بدن نمی‌تواند اسیدهای چرب ضروری را به تنهایی تولید کند، بنابراین نیاز به دریافت آنها از مواد غذایی دارد. امگا 3 شامل سه نوع اصلی آلفا لینولنیک اسید (ALA) ، اسید ایکوزاپنتائنوئیک (EPA) و اسید داکوزهگزانوئیک (DHA) هستند. 

ALA در غذاهای گیاهی مانند روغن‌های گیاهی، آجیل، دانه‌ها و برخی سبزیجات وجود دارد. اما بدن شما فقط به مقدار کمی از آن را به فرم‌های فعال مانند DHA و EPA تبدیل می‌کند.‌ همچنین، EPA و DHA به طور طبیعی در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی قزل آلا و تن مشاهده می‌شوند، و همچنین می‌توان آنها را از طریق مکمل‌ها دریافت کرد. روغن ماهی، روغن کرلی و روغن جلبک از جمله مکمل‌های امگا 3 رایج هستند.

امگا 3 چیست؟

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) یک بیماری شایع است که علائمی مانند بیش فعالی، تکانشگری، و مشکل در تمرکز را داراست. بررسی 16 مطالعه نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند حافظه، توجه، یادگیری، تحریک پذیری و بیش فعالی را بهبود بخشند. این موارد غالباً در ADHD تأثیر می‌گیرند. 

یک مطالعه 16 هفته‌ای روی 79 پسربچه نشان داد که مصرف 1.300 میلی‌گرم امگا 3 در روز باعث بهبود توجه آنها می‌شود. در ادامه، یک بررسی بزرگ از 52 مطالعه نتیجه‌گیری کرد که تغییرات در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های روغن ماهی، دو روش بسیار امیدوارکننده برای کاهش علائم ADHD در کودکان هستند. 

خواص و فواید امگا ۳ برای کودکان

پیش از آنکه کمبود امگا ۳ در کودکان را بررسی کنیم، ابتدا اشاره‌ای به فواید این ترکیب مغذی برای اطفال خواهیم داشت. بر اساس مطالعات فواید امگا ۳ برای کودکان به شرح زیر است:

  • می تواند آسم را کاهش دهد

آسم یک بیماری مزمن است که کودکان و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علائمی مانند درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، سرفه و خس خس را ایجاد می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های اسید چرب امگا 3 می‌توانند در کاهش این علائم کمک کنند. 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله ‎لوازم آرایش و کودکان را نیز مطالعه نمایید.

به عنوان مثال، یک مطالعه 10 ماهه روی 29 کودک نشان داد که مصرف یک کپسول روغن ماهی حاوی 120 میلی‌گرم DHA و EPA روزانه، به کاهش علائم آسم کمک می‌کند. مطالعه دیگری روی 135 کودک نشان داد که مصرف میزان بیشتری از اسیدهای چرب امگا 3، باعث کاهش علائم آسم ناشی از آلودگی هوا درون بدن می‌شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباط احتمالی بین اسیدهای چرب امگا 3 و خطر ابتلا به آسم در کودکان وجود دارد.

  • کاهش علائم بیش فعالی با مصرف امگا3

بیماری ADHD (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی) اثراتی مانند کاهش توانایی تمرکز و توجه را در افراد ایجاد می‌کند. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که مصرف قرص‌های امگا 3 می‌تواند به کاهش علائم ADHD در کودکان کمک کند. با مصرف منظم این مکمل، کودکان می‌توانند دارای توانایی بهتری در تمرکز، توجه و حافظه باشند و در نتیجه با مشکلات یادگیری کمتری روبرو شوند. بنابراین، کمبود امگا 3 در کودکان باید به جدیت گرفته شود.

  • بهبود عملکرد مغز

مصرف کافی امگا 3 در رژیم غذایی می‌تواند بهبود عملکرد مغز در کودکان را تسهیل کند و به آن‌ها کمک کند تا دارای حافظه و قدرت یادگیری بهتری باشند. علاوه بر این، مصرف امگا 3 ممکن است بهبود رفتاری و خلق و خوی کودک را نیز به همراه داشته باشد. تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند در پیشگیری از افسردگی و اختلالات خلقی در کودکان مؤثر باشند.

نشانه‌های کمبود امگا 3 در کودکان

اگر حداقل 2 بار در هفته از ماهی در رژیم غذایی کودک خود استفاده نمی‌کنید، بعید نیست که فرزند شما با کمبود امگا ۳ در بدن خود مواجه باشد.

 دوز مناسب امگا 3 برای کودکان  

منابع غنی از امگا 3 شامل ماهی‌های چرب، آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی هستند که به راحتی می‌توانید آن‌ها را به رژیم غذایی کودکتان اضافه کنید. در صورتی که کودک شما به طور منظم ماهی یا غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند را مصرف نمی‌کند، می‌توانید به مکمل‌ها روی بیاورید. 

 دوز مناسب امگا ۳ برای کودکان

بطور کلی، بیشتر مطالعات نشان می‌دهند که مصرف روزانه 120-1300میلی‌گرم DHA و EPA، ترکیبی از امگا 3، برای کودکان مفید است. اما برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی، بهتر است قبل از شروع مصرف مکمل‌ها، با یک متخصص سلامت و درمان معتبر مشورت کنید. اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ سلامت کلی کودکان بسیار مهم هستند و به ویژه در حفظ سلامت مغز آن‌ها مفید می‌باشند.

همچنین، ممکن است به کیفیت خواب کمک کرده و علائم اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی (ADHD) و آسم را کاهش دهند. استفاده از غذاهایی که غنی از امگا 3 هستند می‌تواند به تامین نیاز روزانه کودکان کمک کند. در صورتی که از مکمل‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است با یک متخصص سلامت و بهداشت مشورت کنید تا از دوز مناسب اطمینان حاصل کنید. 

سخن پایانی 

کمبود امگا  3 یعنی بدن شما در واقع به اندازه کافی چربی امگا ۳ ندارد. این کمبود عموماً به علت عدم مصرف منابع غذایی حاوی امگا 3 به میزان کافی در طول مدت‌های طولانی ایجاد می‌شود. برای مثال، کمبود امگا 3 می‌تواند منجر به خشکی و تحریک پوست، ریزش مو، افسردگی، مشکلات بینایی و التهاب و درد مفاصل شود.

 بهترین راه برای تقویت وضعیت امگا ۳، افزایش مصرف آن از طریق رژیم غذایی است. ماهی‌های چرب و غذاهای دریایی غنی از چربی‌های DHA و EPA امگا 3 هستند، در حالی که برخی از روغن‌های گیاهی حاوی ALA هستند. همچنین، می‌توانید چربی امگا 3 را از طریق مکمل‌های حاوی امگا 3 تهیه کنید که از ماهی تولید شده‌اند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید