کد تخفیف هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

ماموگرافی و همه چیز درباره آن

ماموگرافی و همه چیز درباره آن

ماموگرافی و همه چیز درباره آن؛ ماموگرافی یک فرآیند رادیوگرافی ساده برای تشخیص زودرس سرطان‌های پستان بدون توانایی لمس آن‌ها است. با استفاده از ماموگرافی، می‌توان سرطان پستان را تا ده سال پیش از آن که قابل لمس شود، شناسایی کرد. برای زنانی که چهل سال یا بیشتر دارند، توصیه می‌شود هر دو سال یک بار ماموگرافی انجام دهند. اگر افراد درجه یکی از آن‌ها (مانند مادر یا خواهر) مبتلا به سرطان باشند، از سن 35 سالگی به بعد، باید سالانه ماموگرافی انجام دهند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • تفاوت ماموگرافی و سونوگرافی
  • علائم سرطان سینه
  • کاربردهای ماموگرافی
  • چگونگی انجام ماموگرافی
  • آشنایی با انواع آزمایش ماموگرافی
  • ماموگرافی از چه سنی باید انجام شود؟
  • عوارض جانبی ماموگرافی
  • سخن پایانی

تفاوت ماموگرافی و سونوگرافی

سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی انجام می‌شود و ممکن است دارای خطا باشد. همچنین، این روش قادر به نشان دادن رسوبات کلسیمی نیست که این رسوبات می‌توانند اولین نشانه‌های ابتلا به سرطان سینه باشند. این موارد ممکن است در شرایطی رخ دهند که ماموگرافی با استفاده از اشعه X بسیار ضعیف و امواج الکترومغناطیسی با حداقل خطا انجام می‌شود.

علائم سرطان سینه

  • لمس توده در پستان
  • حساسیت نوک پستان
  • ضخامت پوست پستان یا زیر بغل
  • گرمی، قرمزی و تورم همراه با جوش و دانه دانه شدن پوست پستان
  • تحریک پوست یا تغییراتی مثل چروک شدن، فرو رفتن، پوسته پوسته شدن
  • ترشحات یا تغییرات فیزیکی( فرو رفتگی نوگ پستان، درد مداوم و یا تغییراتی در اندازه و شکل پستان)
ماموگرافی و همه چیز درباره آن

کاربردهای ماموگرافی

  • غربالگری بانوان بالای 40 سال از نظر سرطان پستان
  • ارزیابی بیمارانی که توده مشکوک در پستان دارند.
  • پیگیری درمان بیماران رادیوتراپی یا مستکتومی شده.
  • پیگیری پستان مقابل در فردی که یک سینه مبتلا به سرطان را برداشته است.

چگونگی انجام ماموگرافی

معمولاً ماموگرافی در حالت ایستاده انجام می‌شود. تکنسین پستان بیمار را بر روی یک صفحه قرار می‌دهد و در طول آزمایش، هر یک از پستان‌ها بین دو صفحه قرار می‌گیرند. این عمل باعث مسطح و یکنواخت شدن پستان‌ها می‌شود تا تصاویر واضحی از بافت پستان با حداقل استفاده از اشعه تهیه شود. فشرده شدن پستان بین دو صفحه ممکن است برای فرد در طول چند دقیقه ایجاد ناراحتی کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله معرفی 8 روش برای کاهش سرطان سینه را نیز مطالعه نمایید.

صفحه بالایی دستگاه به سمت صفحه پایینی ثابت حرکت کرده و باعث فشرده شدن بافت سینه می‌شود. سپس دستگاه شروع به تصویر برداری می‌کند. این روند برای سینه دیگر نیز تکرار می‌شود و از فرد خواسته می‌شود که مانند روش قبل عمل کند. صفحه دستگاه ماموگرافی برای گرفتن تصاویر اشعه ایکس باید از زاویه دیگری بچرخد تا تصویر دیگری از زاویه مخالف دریافت شود. این عکس باعث به دست آوردن دو تصویر از دو زاویه مختلف از پستان می‌شود.

آشنایی با انواع آزمایش ماموگرافی

دو نوع آزمایش ماموگرافی وجود دارد. ماموگرافی تشخیصی برای تشخیص توده‌ها و نشانه‌های سرطان سینه استفاده می‌شود و دکتر معمولاً آن را برای این منظور تجویز می‌کند. این روش از دوز بالاتری از اشعه ایکس استفاده می‌کند و سینه‌ها از زوایای مختلف عکاسی می‌شوند. ماموگرافی غربالگری به طور معمول توسط پزشکان به عنوان آزمایشی روتین برای بررسی نشانه‌ها و تغییرات سینه تجویز می‌شود.

ماموگرافی از چه سنی باید انجام شود؟

به طور معمول، توصیه می‌شود که با انجام معاینه خانگی، نشانه‌های سرطان سینه را زودتر تشخیص داده و به پزشک مراجعه کنید. اما از سن 40 سال به بعد، بهتر است با تعیین فواصل زمانی یک تا دو ساله، ماموگرافی نیز انجام دهید. به طور کلی، پزشک پس از تشخیص هر نشانه‌ای، معمولاً ماموگرافی را توصیه می‌کند، اما برای خانم‌هایی که در دهه چهل‌ هستند، ممکن است متفاوت باشد. 

ماموگرافی از چه سنی باید انجام شود؟

بر اساس توصیه‌های بیشتر متخصصان زنان، خانم‌های 40 ساله به بالا باید به‌طور منظم، هر یک تا دو سال یکبار در کنار آزمایشات چکاپ کامل زنان، ماموگرام انجام دهند. انجمن سرطان آمریکا هم توصیه می‌کند که شروع غربالگری منظم در سن 45 سالگی باشد. اگر سابقه شخصی یا خانوادگی از سرطان سینه دارید، پزشک ممکن است غربالگری زودتر را توصیه کرده و از ابزارهای تشخیصی تکمیلی استفاده نماید.

عوارض جانبی ماموگرافی

در ماموگرافی، مقدار بسیار کمی تابش ایکس به فرد ارسال می‌شود، همانند سایر روش‌های عکسبرداری با استفاده از اشعه ایکس. اما خطر مواجهه با آن بسیار کم است. در صورتی که بیمار زن باردار باشد و قبل از تاریخ زایمان نیاز به ماموگرافی داشته باشد، معمولاً یک پیش بند سربی برای حفاظت از بیمار استفاده می‌شود.

سخن پایانی

ماموگرافی، یک روش تصویربرداری است که در تشخیص سرطان سینه استفاده می‌شود. این آزمایش یکی از مهمترین بررسی‌هایی است که زنان باید انجام دهند. اگر به دکتر زنان مراجعه کرده‌اید و این آزمایش را تجویز کرده است، نگران نباشید. ماموگرافی یک آزمایش عادی است که باید سالانه در سنین بالایی انجام شود. همه چیز بستگی به علائم شما خواهد داشت.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید