خرید قسطی با اسنپ پی کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

معرفی 8 روش برای کاهش سرطان سینه

معرفی 8 روش برای کاهش سرطان سینه

معرفی 8 روش برای کاهش سرطان سینه؛سرطان سینه، که شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است، در طول زندگی یک نفر در هشت زن به آن مبتلا می‌شود. با این حال، این نوع سرطان به راحتی قابل درمان است و در صورت تشخیص زودهنگام، درمان آن ساده‌تر و موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. به همین دلیل، آموزش‌هایی در زمینه تشخیص سرطان پستان برای دختران و بانوان جوان بسیار ضروری است، تا از نظر بهداشتی و پیشگیری، این بیماری مهم را مدیریت نماییم.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سرطان سینه چیست؟
  • راهکارهای کنترل ابتلا به سرطان سینه
  • آیا ارتباطی بین قرص های جلوگیری از بارداری و سرطان پستان وجود دارد؟
  • سایر فاکتور های (عوامل خطرزا) مهم برای سرطان سینه
  • جراحی سرطان سینه
  • سخن پایانی

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه، دومین نوع سرطان رایج در جهان است و بیشتر در زنان شایع می‌باشد. آمارها نشان می‌دهد که یک نفر از هر هشت زن در جهان به این بیماری مبتلا می‌شود. در کشور ما، این آمار نیز نگران‌کننده است و هر ساله بیش از هفت هزار زن ایرانی با این نوع سرطان مواجه می‌شوند. بنابراین، بهتر است با شناخت بهتری از این بیماری، راه‌های پیشگیری و مقابله با آن را بیشتر بشناسیم.

سلول‌های بدن به صورت مداوم در حال تکثیر و جانشینی هستند، اما در برخی موارد، تکثیر این سلول‌ها از حد طبیعی فراتر می‌رود و به شکل نامنظم و غیرقابل کنترل شروع به تکثیر می‌کنند که در نهایت باعث ایجاد توده‌های سرطانی می‌شوند. اگر این توده‌ها در اطراف بافت سینه و یا گره‌های لنفاوی اطراف سینه، مانند زیر بغل و یا ناحیه ترقوه رشد کنند، به آن سرطان سینه گفته می‌شود.

راهکارهای کنترل ابتلا به سرطان سینه

راهکارهای کنترل ابتلا به سرطان سینه

روش‌های متعددی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان خطر ابتلا به سرطان سینه را در بانوان کاهش داد:

  • وزن خود را کنترل نمایید

حفظ وزن سالم یک هدف مهم است؛ چرا که افزایش وزن می‌تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، به ویژه سرطان سینه پس از یائسگی را افزایش دهد.

  • فعالیت جسمی‌تان را افزایش دهید

انجام ورزش به مدت حداقل 30 دقیقه در روز، به منظور حفظ سلامتی و کاهش خطر ابتلا به سرطان بسیار مفید است. همچنین، این یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل وزن نیز بشمار‌ می‌رود.

  • از میوه‌ها و سبزیجات مصرف نمایید

مصرف یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. برای این منظور، بهتر است میزان مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود افزایش داده و مصرف الکل را کم کنید.

  • سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن باعث کاهش کیفیت زندگی، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و انواع سرطان از جمله سرطان سینه می‌شود. همچنین، سیگار کشیدن باعث بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان و چروک پوست می‌شود.

  • شیردهی بعد از زایمان

شیردهی پس از زایمان به مدت یک سال یا بیشتر، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود و همچنین برای سلامتی کودکان مزایای زیادی دارد.

  • از قرص های ضد بارداری، به ویژه پس از 35 سالگی استفاده نکنید

استفاده از قرص‌های ضد بارداری ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را اندکی افزایش دهد و همچنین در هنگام مصرف این قرص‌ها، خطر سکته مغزی و حمله قلبی نیز افزایش می‌یابد.

  • سابقه خانوادگی خود را در نظر بگیرید

افرادی که در خانواده‌شان سابقه ابتلا به سرطان سینه دارند، با انجام اقدامات خاص می‌توانند از خود در برابر این بیماری محافظت کنند. این افراد معمولاً در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند.

  • غربالگری را از یاد نبرید

مطالعات نشان می‌دهد که غربالگری سرطان پستان می‌تواند جان افراد زیادی را نجات دهد. این غربالگری به پیشگیری از سرطان کمک نمی‌کند، اما می‌تواند در یافتن زودهنگام سرطان در مواقعی که قابل درمان است کمک کند. برای اکثر زنان، توصیه می‌شود که ماموگرافی منظم را از سن 40 سالگی شروع کنند، اما توصیه پزشک با توجه به سن و درجه خطر، ممکن است متفاوت باشد.

آیا ارتباطی بین قرص های جلوگیری از بارداری و سرطان پستان وجود دارد؟

برخی شواهد نشان می‌دهد که قرص‌های جلوگیری از بارداری و آی‌یو دی هورمون‌هایی آزاد می‌کنند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند. با این حال، خطر بسیار کمی در نظر گرفته می‌شود و پس از قطع استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، این خطر کاهش می‌یابد. یک مطالعه اخیر نشان داده است که ارتباطی بین استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی و سرطان پستان وجود دارد. 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله سرطان سینه راه های تشخیص و درمان آن را نیز مطالعه‌ نمایید.

برای هر 7690 زنی که حداقل برای یک سال از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می‌کنند، یک سرطان پستان قابل انتظار است. بنابراین، برای انتخاب گزینه‌های پیشگیری از بارداری، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، مزایای پیشگیری از بارداری هورمونی، مانند کنترل خونریزی قاعدگی، جلوگیری از بارداری ناخواسته و کاهش خطر ابتلا به سایر سرطان‌ها از جمله سرطان آندومتر و سرطان تخمدان را در تصمیم‌گیری‌تان در نظر داشته باشید.

  • سایر فاکتور های (عوامل خطرزا) مهم برای سرطان سینه

متأسفانه، برخی از عوامل خطر سرطان پستان، کنترل‌ناپذیر هستند و زنان هیچ کنترلی بر آنها ندارند. اما دانستن اینکه کدام یک از این عوامل برای شما کاربرد دارد، می‌تواند به شما در درک ریسک خود کمک کند تا برای کاهش آن هر چه در توان دارید اقدام کنید. در صورتی که احساس می‌کنید در معرض خطر بالایی هستید، با پزشک یا سایر متخصصان بهداشتی مشورت کنید. در زیر عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را افزایش دهند آمده است:

  1. سینه‌های متراکم
  2. هرگز بچه دار نشدن
  3. یائسگی در 55 سالگی یا بیشتر
  4. اولین زایمان پس از 35 سالگی
  5. سن بالا ، به ویژه 60 سال به بالا
  6. قد بلند (172 سانتی متر یا بلندتر)
  7. اولین قاعدگی (منارک) قبل از 12 سالگی
  8. سابقه بیماری خوش خیم پستان (مانند هیپرپلازی)
جراحی سرطان سینه

جراحی سرطان سینه

در بیشتر موارد سرطان سینه، جراحی بخشی از برنامه درمانی است. انواع مختلفی از جراحی سرطان سینه وجود دارد که انتخاب آنها به شرایط ویژه فرد بستگی دارد. برای مثال، جراحی سرطان سینه می‌تواند به شکل‌های زیر انجام شود:

  1. حذف کردن توده و سلول های سرطانی تا جای ممکن (لامپکتومی یا ماستکتومی)
  2. پی بردن به اینکه آیا سرطان سینه به غده های لنفاوی زیربغل سرایت کرده است یا نه
  3. بازسازی شکل سینه بعد از حذف تومورهای سرطانی
  4. کاهش علائم سرطان سینه پیشرفته

پزشک بر اساس ویژگی‌های سرطان سینه فرد و سابقه پزشکی او، روش مناسب جراحی سینه را تعیین می‌کند. همچنین، نظر بیمار نیز در انتخاب نوع جراحی اهمیت دارد. این نکته مهم است که پیش از هرگونه اقدام درمانی عجولانه، تمام گزینه‌های موجود را بررسی کرده و در مورد آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

دیدن کلمات "سرطان سینه" ممکن است برای خیلی از خانم‌ها نگرانی و استرس ایجاد کند که طبیعی است. به همین دلیل، برای بسیاری از زنان، دانستن پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از سرطان سینه جلوگیری کرد، بسیار مهم است. این مقاله تا حد زیادی به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید