خرید قسطی با اسنپ پی خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی

همه چیز درباره شوره سر

همه چیز درباره شوره سر

شوره سر

پوسته‌ پوسته‌ های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول‌ های مرده پوست در موها ایجاد می‌شود. در واقع سلول‌های مرده پوست شروع به ریزش کرده و در اثر این اتفاق شوره سر ایجاد می‌شود. این وضعیت معمولا بی‌ضرر است و با عوارضی همراه نیست. اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. احتمال وقوع شوره سر در هر فردی با هر سنی وجود دارد. اما معمولا جوانان و افراد میان‌سال بیش از دیگران با این موضوع درگیر هستند. 

 

انواع شوره سر

  • شوره سر خشک

این شوره معمولا در فصل زمستان تشدید می‌شود. چراکه سرد و گرم شدن محیط می‌تواند پوست سر شما را خشک کند. علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد. پوسته‌های شوره خشک معمولا سفید و ریز هستند و ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شوند.برای کمک به جلوگیری از بروز شوره خشک می‌توانید از شامپوهای مرطوب‌کننده استفاده کنید. 

  • شوره سر چرب

در زیر سطح پوست شما غدد تولید کننده سبوم وجود دارند. سبوم ماده‌ای روغنی است که به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند. زمانی که سبوم تولیدشده توسط این غدد چربی زیاد شود پوست سر شما چرب خواهد شد. این چربی اضافه می‌تواند باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره‌های پوست‌پوستی شود. پوسته‌های این شوره معمولا بزرگ‌تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد. همچنین این پوسته‌ها رنگ زردتری دارند. اگزمای سبورئیک نوع شدیدی از شوره چرب است.(خرید انواع شامپو های ضد شوره از داروخانه آنلاین آقای دارو)

انواع شوره سر

علت ایجاد شوره سر 

  • پوست خشک

فقدان رطوبت کافی در پوست شما باعث می شود که پوست سر به شدت خشک شود و به همین دلیل پوسته ها و سلول های مرده بر روی سر باقی می مانند. سرمای هوای زمستان، به همراه اتاق های گرم یکی از دلایل معمول خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر و در نتیجه شوره زدن سر می باشد.

  • درماتیت سبوره

این مشکل یکی از شایع ترین دلایل شوره بوده و نشانه آن سرخی، چربی و پوشیده شدن پوست با شوره ها و پوسته های زرد و سفید است. درماتیت سبوره ممکن است بر روی پوست سر و سایر نقاط همچون زیر بغل، کشاله ران، ابرو، کناره بینی و پشت گوش تاثیر گذارد.

  • بهداشت فردی

اگر شما مرتب سرتان را با شامپو به اندازه کافی نشویید، چربی و سلول های جمع شده بر روی پوست سر، باعث شوره می شود. همچنین افرادی که مرتبا موهای خود را شانه نکرده و یا برس نمی کشند، در خطر بیشتری برای ابتلا به شوره سر هستند. چرا که شانه و برس به ریختن پوست های مرده و جلوگیری از شوره زدن آن ها کمک می کند.

چگونه از ایجاد شوره سر جلوگیری کنیم؟

چگونه از ایجاد شوره سر جلوگیری کنیم؟

  • رسیدگی مرتب به موها

رسیدگی روزانه به موها از جمله اقداماتی می‌باشد که می‌توانید از شوره زدن سر جلوگیری کنید. حتماً کارهایی مانند شانه زدن مرتب موها، شستشوی مناسب و صحیح آن‌ها، عدم استفاده‌ی زیاد از وسیله‌های حرارتی و … را جزو روتین روزانه‌ی خود قرار دهید و با این کار از شوره زدن موها پیشگیری کرده و از موهای خود به خوبی مراقبت کنید.

  • محصولات مراقبتی پوست

محصولات مراقبتی نامناسب می‌تواند موجب التهاب پوست سر شده و در نتیجه باعث ایجاد شوره شود. پس توصیه می‌کنیم که حتماً نوع موهای خود را به خوبی شناخته و متناسب با آن از شامپو و محصولات مراقبتی دیگری مانند نرم کننده، آبرسان مو و … استفاده کنید.خواص شگفت‌انگیز روغن آرگان برای مو

  • محصولات حاوی مواد شیمیایی

رنگ کردن موها با مواد شیمیایی نامرغوب می‌تواند موجب آسیب به پوست سر شده و درنتیجه باعث ایجاد شوره شود. حتماً سعی کنید بعد از رنگ کردن موها از مواد مراقبتی مناسب برای پوست سر خود استفاده کنید تا پوست دچار التهاب نشود.

شامپو مناسب

 بعد از مشاهده‌ی پوسته‌های سفید روی موهای خود، حتماً به پزشک مراجعه کرده و از شامپوهایی که برایتان تجویز می‌کند، به طور مرتب استفاده کنید. علاوه بر آن می‌توانید برای جلوگیری از این بیماری، به صورت روزانه از شامپوهایی که ضد شوره هستند استفاده کنید. این نوع از شامپوها حاوی مواد مختلفی از جمله سلنیوم سولفاید، پیریتیون، قطران زغال سنگ، سورفاکتانت و … می‌باشندکه هر کدام از این مواد می‌توانند به نحوی از شوره‌ی سر جلوگیری کنند.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید