حراج آخرسال آقای دارو حراج آخرسال آقای دارو
دانستنی های پزشکی

قطع ناگهانی قرص اعصاب چه عوارضی دارد ؟

قطع ناگهانی قرص اعصاب چه عوارضی دارد ؟

قرص های اعصاب 

قطع کردن قرص های اعصاب به طور ناگهانی کار آسانی نیست. قطع داروی ضدافسردگی،داروهای اعصاب بسیار دشوار است زیرا قطع ناگهانی این دسته از داروی ها می‌تواند علائمی مانند ترک مواد ایجاد کند که  به آن سندروم ترک گفته می‌شود. علائم ترک معمولا خفیف و کوتاه مدت است. با این حال، برای برخی از افراد علائم می‌توانند شدید باشند که زندگی روزمره فرد را با مشکل مواجه کند.برای کاهش دوز مصرفی به طور تدریجی ممکن است بتوانید بسیاری از علائم ناراحت‌کننده ترک را به حداقل برسانید.

 

عوارض قطع ناگهانی داروی اعصاب

  • سندرم ترک دارو

هنگامی که تحت درمان با یک داروی خاص ماننده داروهای ضد افسردگی و اعصاب هستید، طی دوران مصرف دارو، ممکن است بدن به آن وابستگی پیدا کند. بنابراین هنگامی که شما یک دفعه به بدن شوک وارد کرده و آن دارو را کنار می‌گذارید، ممکن است دچار سندرم ترک دارو شوید و احساس بیمار بودن می‌کنید. مثلا حس می‌کنید آنفلوانزا دارید یا مشکل معده پیدا کرده‌اید. همچنین ممکن است افکار منفی به ذهن شما خطور کنند یا تصاویر عجیب و غریبی را مشاهده نمایید.

  • به تعویق افتادن درمان

با قطع مصرف داروهای اعصاب و افسردگی، برنامه درمانی شما به طور کلی عقب می‌افتد زیرا به احتمال زیاد مجبور می‌شوید درمان را دوباره و از نو آغاز نمایید. به این ترتیب پروسه درمان طولانی‌تر شده و در ضمن علائم بیماری شما نیز تشدید می‌شوند.

  •  خودکشی

چنانچه درمان به شکل صحیح صورت نگیرد و داروی مورد مصرف ناگهان قطع شود، افزایش افکار مرتبط با خودکشی یکی از نامطلوب‌ترین عوارض قطع ناگهانی قرص اعصاب خواهد بود. بر اساس این افکار منفی احتمال اینکه فرد به شکل واقعی به سراغ اقدام برای خودکشی برود، افزایش خواهد یافت. 

  • تشدید بیماری

با متوقف کردن مصرف داروهای اعصاب، علائم مرتبط با بیماری شما مانند سردرد و بی‌خوابی تشدید خواهد شد. علاوه بر این هر نوع بیماری روانی اگر درمان نشود، مشکلات جسمی را نیز ایجاد خواهد کرد و سلامتی فرد به خطر خواهد.

عوارض قطع ناگهانی داروی اعصاب

انواع داروهای افسردگی و اعصاب و روان

  • داروهای افسردگی مهارکننده بازجذب سروتونین درمغز

متداولترین داروها ضد افسردگی هستند که در درمان افسردگی استفاده می شوند.در افراد افسرده میزان سروتونین مغز کاهش می یابد. سروتونین یک انقال دهنده عصبی در مغز است که در کنترل خلق و خو موثر است. از آن به عنوان هورمون های شادی آور هم یاد می کنند. درافرادی که افسرده هستند جذب آن با  مشکل مواجه می شود.  پایین بودن سطح سروتونین بدن به کاهش تمرکز و کمبود توجه و حافظه می انجامد. بنابراین با این گروه داروها میزان جذب سروتونین بالا رفته و به عادی سازی عملکرد مغز کمک می کند.

  • بازدارنده مونوآمین اکسیداز

این بازدارنده که جلوی راه آنزیم مونوآمین اکسیداز را می گیرد. این آنزیم باعث شکستن سروتونین، اپینفرین و دوپامین می شود. بناباین MOAI با جلوگیری از این آنزیم به افزایش سطح پیام رسان های عصبی مغز کمک می کند.

  • داروهای سه حلقه ای

این دسته از دارو ها در عملکرد، شبیه (SSRls) ها هستند و مانع بازجذب سروتونین و اپینفرین به سلول های عصبی  می شوند اما از آنجا که عوارض جانبی خاصی دارند، هنگام دریافت دارو روانپزشک یک سری اقدامات اندازه گیری فشارخون و آزمایش خون دردوره های مختلف و همچنین گرفتن نوار قلب را تجویز می کند.

بهتر است چگونه قرص اعصاب را قطع کنیم؟

داروهای ضد افسردگی و اعصاب چه عوارضی دارد؟

  • افزایش وزن
  • تهوع و استفراغ
  • مشکلات بینایی 
  • کاهش میل جنسی
  • خواب آلودگی، رخوت
  • خشکی دهان، تلخ شدن گلو
  • پف کردن دست و پا یا پلک و زیر چشم
  • عدم تمرکز و پرش فکر، کم شدن قدرت تفکر
  • بی حالی، سرگیجه، مشکلات گوارشی مانند معده درد عصبی

 

بهتر است چگونه قرص اعصاب را قطع کنیم؟

در صورتی که فکر می‌کنید مشکل روحی و روانی شما رو به بهبود است و دیگر نیازی به مصرف قرص ندارید، این موضوع را با پزشک معالجه خود در میان بگذارید تا تحت نظارت پزشک کم کم دوز دارو را کاهش داده و مصرف را کم کنید. چنانچه عوارض ناگهانی قطع قرص اعصاب می‌تواند گاه بسیار ناگوار باشد و حتی تا خودکشی نیز پیش برود. اگر موفق به قطع داروهای خود شدید، برای اینکه بیماری بار دیگر باز نگردد، ورزش کنید، مدیتیشن انجام دهید، به مقدار کافی در شبانه روز بخوابید، از مصرف الکل و مواد مخدر بپرهیزید، رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرید و از تمام چیزهایی که موجب افزایش استرس در شما می‌شوند،جدا خودداری کنید.

6 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید