ارسال رایگان به سراسر کشور خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

همه چیز درباره هموروئید: آنچه باید درباره این بیماری بدانید

همه چیز درباره هموروئید: آنچه باید درباره این بیماری بدانید

همه چیز درباره هموروئید: آنچه باید درباره این بیماری بدانید

بواسیر یا هموروئید یکی از مشکلات شایع به حساب می‌آید که به دلیل متورم شدن رگ‌ها در ناحیه راست روده یا اطراف مقعد ایجاد می‌شود. این وضعیت می‌تواند به درد، خارش و خونریزی مقعدی منجر شود. در اغلب موارد علائم بواسیر با روش‌های درمانی خانگی بهبود می‌یابند، اما در برخی موارد ممکن است نیاز به درمان‌های پزشکی وجود داشته باشد. جهت کاهش خطر بواسیر، مصرف بیشتر فیبر می‌تواند مؤثر باشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • منظور از بواسیر یا هموروئید چیست؟
  • علت بروز هموروئید چیست؟
  • علائم بیماری هموروئید چیست؟
  • آزمایشات و تشخیص بیماری هموروئید کدامند؟
  • بهترین روش درمان هموروئید یا بواسیر
  • چه زمان برای هموروئید یا بواسیر به پزشک مراجعه کنیم؟
  • سخن پایانی

منظور از بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر که با نام علمی هموروئید شناخته می‌شود و در زبان انگلیسی به عنوان Hemorrhoids معرفی می‌شود، یکی از مشکلات شایع در ناحیه مقعد است. این بیماری به طور کلی به معنای التهاب و کشیدگی رگ‌های خونی و مویرگ‌های اطراف مقعد می‌باشد. ناحیه مقعد به دلیل حضور تعداد زیادی از این رگ‌های خونی که تحت فشار خون بالایی قرار دارند، دارای خاصیت انعطاف‌پذیری است تا در هنگام دفع مدفوع کمک کند.

اما زمانی که این رگ‌ها تحت فشار شدید و کشش زیادی قرار می‌گیرند، ممکن است آسیب ببینند. این آسیب‌ها شامل کشیدگی، التهاب و پارگی می‌شود و در نتیجه، مشکلاتی نظیر خونریزی، خارش و درد ایجاد می‌شود. گاهی اوقات این عوارض ممکن است با آبسه مقعدی که نوع دیگری از عفونت و التهاب در ناحیه مقعد است، اشتباه گرفته شود.

یکی از عوامل اصلی ایجاد فشار بیش از حد بر روی رگ‌های مقعد، یبوست است. در این وضعیت، مدفوع به طور غیرطبیعی سفت و سخت می‌شود و هنگام دفع فشار زیادی به ناحیه مقعد وارد می‌آید. این فشار اضافی می‌تواند به آسیب رگ‌های خونی منجر شده و موجب بروز علائم بواسیر گردد.

در مجموع، بواسیر به دلیل التهاب و کشیدگی رگ‌های خونی ناحیه مقعد و به ویژه در اثر فشار ناشی از یبوست، ایجاد می‌شود و درمان مناسب می‌تواند به کاهش علائم و بهبود وضعیت کمک کند.

علت بروز هموروئید چیست؟

بواسیر زمانی بروز می‌کند که فشار زیادی بر ناحیه راست روده و مقعد به مدت طولانی وارد شود. دلایل اصلی این مشکل در هر دو جنسیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. بارداری
  2. چاقی و اضافه وزن
  3. بلند کردن اشیاء سنگین
  4. رژیم غذایی با کمبود فیبر
  5. داشتن رابطه جنسی مقعدی
  6. ابتلا به یبوست یا اسهال مزمن
  7. صرف زمان زیاد در توالت برای اجابت مزاج
  8. فشار و زور زدن بیش از حد هنگام دفع مدفوع
  9. نشستن طولانی مدت به دلیل شغل‌های دفتری یا تحصیلی

این عوامل می‌توانند فشار زیادی به ناحیه مقعد وارد کرده و به بواسیر منجر شوند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله شقاق مقعدی از علائم تا راه‌های درمانی را نیز مطالعه نمایید.

علائم بیماری هموروئید چیست؟

علائم بواسیر در زنان و مردان چیست؟ هموروئید در زنان نسبت به مردان شایع‌تر نخواهد بود. در حقیقت، آقایان بیشتر از زنان در پی درمان هموروئید هستند. با این وجود، زنان یک علت مهم هموروئید را در طول زندگی تجربه خواهند کرد که بارداری است. در بسیاری از موارد، علائم بواسیر به صورت زیر ظاهر می‌شود:

  • نشت مدفوع
  • درد در ناحیه مقعد
  • خونریزی بدون احساس درد
  • خارش یا سوزش در ناحیه مقعد
  • مشاهده توده یا ورم در ناحیه مقعد

اگرچه این علائم ممکن است نگران‌کننده به نظر برسند، اما اغلب تهدیدی جدی به همراه ندارند. در صورت بروز این نشانه‌ها، توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان مناسب و به‌موقع دریافت نمایید.

آزمایشات و تشخیص بیماری هموروئید کدامند؟

هموروئید خارجی به طور معمول از طریق معاینه بصری و معاینه دستی قابل تشخیص است. برای شناسایی هموروئید داخلی، به‌ویژه وقتی علائم قابل مشاهده نباشند، ممکن است نیاز به آزمایشات زیر باشد:

معاینه دیجیتال مقعد و رکتوم: در این آزمایش، بیمار در وضعیت دراز کشیده بر روی تخت قرار می‌گیرد و پزشک با استفاده از انگشت، ناحیه رکتوم را بررسی می‌کند تا هر گونه ناهنجاری یا رشد غیرطبیعی را شناسایی کند. اگر این معاینه نتایج کافی را ندهد، پزشک ممکن است آزمایش‌های تکمیلی را تجویز کند.

بررسی با آنوسکوپ: در مواردی که بواسیر داخلی به‌راحتی قابل لمس نباشد، بررسی دقیق‌تر با استفاده از آنوسکوپ یا پروکتوسکوپ انجام می‌شود تا داخل رکتوم به‌طور کامل ارزیابی شود.

علاوه بر این، ممکن است بر اساس شرایط زیر، کولونوسکوپی نیز توصیه شود:

  • احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ
  • سن بالای 50 سال و عدم انجام کولونوسکوپی قبلی
  • وجود علائم غیرعادی که ممکن است به بیماری دیگری اشاره کند

با این روش‌ها و بررسی‌های دقیق، می‌توان به‌طور مؤثر هموروئید داخلی را شناسایی و درمان مناسب را انجام داد.

بهترین روش درمان هموروئید یا بواسیر

زمانی که فرد به بواسیر مبتلا می‌شود، انتخاب درمان مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و ممکن است اطلاعات کافی درباره بیماری خود نداشته باشد. بهترین پزشک متخصص بواسیر با توجه به وضعیت و شرایط خاص هر بیمار، چندین گزینه درمانی را بررسی نموده و توضیحات کامل درباره هر یک ارائه می‌دهد. بیمار با در نظر گرفتن مزایای هر روش، می‌تواند تصمیم نهایی را اتخاذ کند. با این حال، توصیه‌های پزشک در انتخاب روش درمان بواسیر اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که درمان‌های دارویی مانند شیاف آنتی هموروئید و پماد آنتی هموروئید و روش‌های غیرجراحی موثر نباشند، پزشک ممکن است جراحی بواسیر را پیشنهاد کند. روش‌های مختلفی برای عمل هموروئید وجود دارد و یکی از محبوب‌ترین آن‌ها استفاده از لیزر است. جراحی با لیزر به دلیل توانایی آن در درمان انواع مختلف بواسیر و عدم محدودیت‌های خاص، به عنوان یک گزینه موثر و پرطرفدار شناخته می‌شود.

چه زمان برای هموروئید یا بواسیر به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که درمان خانگی بواسیر یا هموروئید موثر نبود و در صورتی که هنگام اجابت مزاج با خونریزی، التهاب یا درد در ناحیه مقعد مواجه شدید و این مشکلات بعد از یک هفته مراقبت‌های خانگی بهبود نیافت، ضروری است که با پزشک خود مشورت کنید. 

نباید فرض کنید که خونریزی مقعدی شما حتماً به دلیل بواسیر است، به ویژه اگر تغییراتی در الگوی دفع یا رنگ و قوام مدفوع شما مشاهده کرده‌اید. این علائم ممکن است به مشکلات جدی‌تری مانند سرطان روده بزرگ یا سرطان مقعد نیز مربوط باشند. در نهایت، مشاوره با یک پزشک متخصص و انجام معاینات فیزیکی و در صورت نیاز کولونوسکوپی، بسیار مهم است.

سخن پایانی

بواسیر که به آن هموروئید نیز گفته می‌شود، اختلالی است که در ناحیه انتهایی دستگاه گوارش رخ می‌دهد و به شکل برآمدگی‌های گوشتی و برجسته در ناحیه خروجی مقعد ظاهر می‌شود. این وضعیت به دلیل تورم و التهاب در سیاهرگ‌های مقعدی یا متورم شدن بالشتک‌های بواسیر بوجود می‌آید. نوع بواسیر ممکن است بر روی محل برآمدگی تأثیر بگذارد؛ به این معنی که در برخی موارد، برآمدگی‌ها در اطراف دهانه مقعد قابل مشاهده‌اند، در حالی که در دیگر موارد، این برآمدگی‌ها ممکن است در درون کانال رکتوم تشکیل شوند و به همین دلیل نیاز به توجه دقیق برای تشخیص و درمان مناسب دارند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید