testostron کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

آشنایی با مهم ترین عوارض و خطرات سقط جنین

آشنایی با مهم ترین عوارض و خطرات سقط جنین

آشنایی با مهم ترین عوارض و خطرات سقط جنین؛

هر نوع خونریزی در ابتدای بارداری نشانه‌ای از خطر سقط به همراه دارد؛ در صورتی که در دوره اول بارداری، زن به لکه‌بینی، خونریزی یا درد شکمی دچار شود، باید بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه نماید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • منظور از سقط جنین چیست؟
  • انواع سقط جنین کدامند؟
  • معرفی انواع سقط خود به خودی
  • مراحل سقط جنین چگونه است؟
  • عوارض فیزیکی پس از سقط جنین
  • عوارض فیزیکی و شدید پس از سقط
  • عوارض روحی روانی بعد از سقط جنین
  • سخن پایانی

منظور از سقط جنین چیست؟

سقط جنین به پایان ناخواسته بارداری قبل از هفته بیستم از بارداری گفته می‌شود که اغلب در طول سه ماه اول بارداری رخ می‌دهد. عوامل و دلایل متنوعی در وقوع سقط جنین تأثیرگذار هستند، به همین دلیل زنان در این دوره و حتی قبل از بارداری زیر نظر بهترین متخصصان زنان قرار می‌گیرند تا از احتمال وقوع این مشکل جلوگیری کنند.

منظور از سقط جنین چیست؟

انواع سقط جنین کدامند؟

در‌ مجموع سقط جنین‌ به دو دسته، سقط خودبه‌خودی و سقط القایی، تقسیم می‌شود. در سقط خودبه‌خودی، جنین به طور ناخواسته و بدون عمد سقط می‌شود، در حالی که در سقط القایی، جنین با اراده خود یا با تصمیم پزشک از طریق دارو یا جراحی سقط می‌شود. هر یک از این دو نوع سقط، علائم و نشانه‌های خاص خود را دارند.

معرفی انواع سقط خود به خودی

موارد مختلفی برای سقط جنین وجود دارد. در صورت تهدید به سقط جنین، زن با علائمی مانند خونریزی یا لکه‌بینی مراجعه می‌کند، اما دهانه رحم هنوز باز نشده است. در صورتی که سقط اجتناب ناپذیر رخ دهد، زن دچار خونریزی، پارگی کیسه آب، درد و باز شدن دهانه رحم می‌شود و در این حالت سقط اجتناب ناپذیر است. سقط‌های مکرر هنگامی رخ می‌دهد که سقط خودبه خودی بیش از دو بار تکرار شود و اغلب بدون دلیل مشخصی اتفاق می‌افتد. 

در صورت سقط ساکت، هیچ علائمی از جمله خونریزی و باز شدن دهانه رحم وجود ندارد، اما جنین در رحم مرده است. در سقط جنین کامل، جنین  به طور کامل و با خونریزی و درد از رحم خارج می‌شوند. در سقط جنین ناقص، علائمی مانند خونریزی، درد و باز شدن دهانه رحم رخ می‌دهد، اما بخشی از جنین یا جفت در رحم باقی می‌ماند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله معرفی بهترین روش‌های تشخیص عفونت واژن را نیز مطالعه نمایید.

مراحل سقط جنین چگونه است؟

در صورتی که سقط جنین خود به خود رخ دهد، به ویژه پس از سه ماهگی بارداری، ممکن است جنین به‌طور کامل خارج نشود. در این حالت، پزشک ابتدا با تجویز قرص‌های میفپریستون و میزوپروستول سعی می‌کند سقط را تکمیل کند. در صورتی که این روش موثر نبود، احتمالاً از روش آسپیراسیون استفاده خواهد شد. خونریزی مادر پس از سقط ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد.

در طول سقط جنین، ممکن است مادر دچار درد شکمی، خونریزی یا ترشح شود. همچنین، در این مراحل، مصرف میزوپروستول ممکن است منجر به احساس تهوع یا استفراغ، تب و اسهال شود. این دارو به منظور کمک به خروج کامل جنین از رحم به مادر تجویز می‌شود.

عوارض  فیزیکی  پس از سقط جنین

عوارضی که به طور معمول تا 2-4 هفته پس از سقط جنین در اکثر افراد مشاهده می‌شوند، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • درد شکم و گرفتگی عضلات
  • لکه بینی و خونریزی
  • احساس تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

عوارض فیزیکی و شدید پس از سقط

در صورتی که پس از سقط جنین، عوارض شما تشدید شد و یا هر یک از عوارض زیر را تجربه کنید، بایستی با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید در ناحیه شکم و کمر که قابلیت ایستادن را از شما می‌گیرد
  • خونریزی به میزان بیشتر از یک دوره قاعدگی طبیعی
  • بروز علائم ادامه بارداری
  • افزایش دما و تب
  • ترشح از واژن

بهتر است در صورت بروز هر یک از این علائم، به دقت و با هماهنگی با پزشک خود عمل کنید.

آشنایی با مهم ترین عوارض و خطرات سقط جنین

عوارض روحی روانی بعد از سقط جنین 

سقط جنین عمدی ممکن است آسیب‌های روانی و عاطفی برای فرد داشته باشد. در ابتدا، فرد که سقط جنین را تجربه می‌کند، احساسی از آزادی و رهایی از مسئولیت بارزی را تجربه می کند. با این حال، این احساس شاید به دلایلی مانند شرم، گناه و اضطراب و همچنین عدم پذیرش واقعیت، ناپدید شود.

وضعیت "انکار"، یکی از حالت‌هایی است که در پزشکی پس از سقط جنین شایع است. این حالت برخی اوقات به مدت کوتاهی ادامه دارد و در برخی موارد تا چندین سال پس از سقط جنین باقی می‌ماند.

اکثر بانوان برای فرار از درد و رنج عاطفی و تنفس دادن به خود، به فعالیت‌های مختلفی مانند کار کردن می‌پردازند. اما در برخی موارد، فعالیت‌های نادرست مانند مصرف الکل و مواد مخدر و یا ترک شریک زندگی ممکن است به وجود آید.

بهتر است به عنوان یک فرد سقط جنین شده، با خود رو به رو شوید و احساسات خود را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید. همچنین، بهتر است از خدمات روانشناسی و پشتیبانی فردی و گروهی استفاده کنید تا بهترین راه حل برای شما انتخاب شود.

سخن پایانی

تجربه بارداری یکی از زیباترین و مهم‌ترین تجربیات زنان است، اما گاهی اوقات با مشکلاتی رو به رو می‌شود که بسیار نگران‌کننده است. بارداری ممکن است با مشکلات جدی و خطرناکی همراه باشد که ممکن است به پایان ناخوشایندی برسد. سقط جنین یا انجام عمل ختم حاملگی با خروج جنین از رحم مادر اتفاق می‌افتد. این اتفاق ممکن است به صورت عمدی انجام شود یا به صورت خودبخودی رخ دهد.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید