خرید قسطی با اسنپ پی کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

معرفی بهترین روش‌های تشخیص عفونت واژن

معرفی بهترین روش‌های تشخیص عفونت واژن

معرفی بهترین روش‌های تشخیص عفونت واژن؛

Vaginal Infection یا عفونت واژن، نامی است که به بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که باعث التهاب و یا عفونت در واژن می‌شوند. این عارضه ممکن است به دلیل ارگانیسم‌های مختلفی مانند مخمر یا باکتری‌ها، تحریکات شیمیایی یا هورمونی ایجاد شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • منظور از عفونت واژن چیست؟
  • نشانه‌ها و علائم عفونت واژن
  • مواد غذایی مناسب برای درمان عفونت واژن
  • چه زمانی برای عفونت واژن به پزشک مراجعه کنیم؟
  • معرفی انواع عفونت واژن
  • درمان عفونت واژن در منزل
  • سخن پایانی

منظور از عفونت واژن چیست؟

Vaginal Infection، یا عفونت واژن، یک بیماری رایج در زنان است که تقریباً تمام خانم‌ها حداقل یک بار در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. واژن، یک مجرای عضلانی پوشیده از غشا‌ی مخاطی است که از دهانه رحم شروع می‌شود. به طور معمول اندازه واژن بین 8 تا 17 سانتی‌متر است اما فقط قسمت دهانه آن از بیرون قابل مشاهده است. به دلیل حساسیت ناحیه واژینال، احتمال ابتلا به عفونت در این قسمت افزایش می‌یابد، بنابراین هرگونه علائم و نشانه‌های عفونت را جدی بگیرید و بلافاصله به پزشک زنان مراجعه کنید.

واژینیت یا التهاب واژینال به دنبال عدم تعادل میان مخمر و باکتری‌های موجود در واژن رخ می‌دهد. زمانی که فرد به عفونت واژنی مبتلا می‌شود، معمولاً ترشحات غیرعادی، درد، سوزش و خارش را تجربه می‌کند. همچنین، معمولاً بوی ناحیه واژینال تغییر می‌کند و بوی بد واژن قابل تشخیص است.

نشانه‌ها و علائم عفونت واژن

نشانه‌ها و علائم عفونت واژن

عفونت واژینال انواع مختلفی دارد که هرکدام نشانه‌های خاصی از خود بروز می‌دهند. با این حال، علائم مشترکی در انواع واژینیت‌ها و رحم وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. درد و تورم
  2. قرمز‌شدن واژن
  3. درد در هنگام مقاربت
  4. خارش واژن و ناحیه اطراف
  5. خونریزی خفیف واژن یا لکه‌بینی
  6. بوی نامطبوع و زننده در ناحیه واژینال
  7. ترشحات زیاد و غیرمعمول سفید و خاکستری‌
  8. سوزش واژن، سوزش مجرای ادرار یا احساس سوزش حین برقراری رابطه جنسی

هرچند برخی علائم عفونت واژن مشترک هستند، اما برای درمان حتما باید نوع عفونت خود را بشناسید. در برخی از موارد، علائم عفونت واژن در کودکان دختر هم مشاهده می‌شود. با این حال، ناحیه تناسلی کودک پیش از بلوغ ترشحی ندارد و باید به دقت این علائم را شناسایی کرد.

مواد غذایی مناسب برای درمان عفونت واژن

سوالی که اغلب افراد در مورد عفونت واژن دارند این است که برای بهبود یا پیشگیری از آن چه باید مصرف کرد یا چه چیزهایی مفید هستند؟ خوراکی‌های زیر به عنوان موثرترین مواد غذایی برای کمک به بهبود عفونت‌های زنان شناخته می‌شوند:

  • سیر
  • ویتامین D
  • خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک
  • ماست و سایر فرآورده‌های لبنی
  • میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C

برای تسریع در روند درمان عفونت واژن، میبایست از مصرف مواد غذایی حاوی قند خودداری کرد.

چه زمانی برای عفونت واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت واژن عموماً به عنوان بیماری بسیار خطرناک شناخته نمی‌شود. با این وجود، لازم است اقدامات مناسبی انجام دهید تا از پخش شدن عفونت به سایر قسمت‌های بدن مانند مجاری ادراری و تناسلی پیشگیری کنید. در این راستا، در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، فوراً به دکتر مراجعه کنید:

  • تب به عنوان یکی از نشانه‌ها
  • داشتن سابقه‌ای از عفونت‌های زنانه
  • ریسک ابتلا به عفونت در طول بارداری
  • تجربه تغییر در علائم یا شدت یافتن آن‌ها
  • بازگشت علائم بیماری و عدم بهبود پس از درمان

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله مهم‌ترین تاثیرات قرص‌های اورژانسی بر پریودی را نیز مطالعه نمایید.

معرفی انواع عفونت واژن

عفونت‌های واژن و ترشحات غیرطبیعی جزء رایج‌ترین مسائل ژنیکولوژیک در بین زنان به شمار می‌روند و دارای دسته‌بندی‌های مختلفی هستند:

تریکوموناز: عفونتی انگلی در واژن که با سوزش، دردناکی مقاربت و ترشحات زرد رنگ کف‌دار همراه است.

کاندیدیاز: این نوع عفونت قارچی واژن است که با خارش، درد هنگام مقاربت و ترشحات سفید پنیری مشخص می‌شود.

گاردنرلا: واژینوز باکتریال که به عنوان شایع‌ترین علت واژینیت در زنان است و با ترشحات بدبو و چسبنده مشخص می‌شود.

درمان عفونت واژن در منزل

درمان عفونت واژن در منزل

در ادامه به ساده‌ترین روش‌های درمان عفونت واژن در منزل خواهیم پرداخت:

  • سرکه سیب

یک روش خانگی جهت درمان عفونت‌های قارچی واژن، استفاده از حمام سرکه سیب است. اضافه کردن نصف فنجان سرکه سیب به وان حاوی آب گرم و نشستن در آن به مدت 20 دقیقه می‌تواند به از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر از جمله مخمر کمک کند. این کار باعث افزایش PH واژن و دادن خاصیت قلیایی به آن می‌شود که می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. برای انجام این کار، می‌توانید سرکه سیب یا سرکه سفید را به آب داخل یک تشت اضافه کنید و برای 20 دقیقه در آن بنشینید.

  • پونه کوهی

روغن پونه کوهی با مرزنجوش یا پونه کوهی رایج که به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، تفاوت دارد. برای مقابله با عفونت‌های قارچی، روغنی را جستجو کنید که از پونه کوهی وحشی یا Origanum vulgare تهیه شده باشد.

  • سیر

استفاده از سیر به صورت مستقیم در داخل واژن توصیه نمی‌شود؛ چرا که می‌تواند باعث ایجاد سوزش و درد شود.  برای استفاده خارجی، سیر له شده را برای مدت 20 دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و سپس با آب گرم آن را بشویید. در صورت تمایل به استفاده داخلی، سیرها را درون یک تکه پارچه تمیز قرار دهید و آن را درون واژن انتقال دهید، مطمئن شوید که قسمتی از پارچه بیرون باقی بماند تا بتوانید آن را پس از 10 دقیقه بیرون بکشید. نگه داشتن آن بیش از این مدت ممکن است به بافت ناحیه آسیب بزند.

  • شیاف‌ها و مکمل‌های پروبیوتیک

استفاده از شیاف‌ها و مکمل‌های پروبیوتیک یک روش خانگی معروف برای درمان عفونت‌های واژینال است که به بازگرداندن توازن باکتریایی و مخمری در کل بدن کمک می‌کند. این روش با استفاده مداوم به مدت چند روز تا چند هفته، چه به صورت خوراکی و چه به صورت واژینال، می‌تواند نتایج سریعی ارائه دهد. شیاف‌های حاوی پروبیوتیک همچنین در درمان واژینوز باکتریایی (BV) مؤثر هستند.

  • ماست یونانی

ماست به عنوان یک منبع پروبیوتیک، حاوی باکتری‌های زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است که می‌تواند به حفظ یک محیط سالم برای واژن کمک کند. با مصرف ماست، می‌توان از تعاملات غیرمطلوب با باکتری‌های دیگر جلوگیری کرد و به حفظ تعادل در محیط واژن کمک کرد.

  • روغن درخت چای

این روغن توانایی از بین بردن قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها را دارد. استفاده از ترکیب پروبیوتیک‌ها و شیاف‌های حاوی روغن درخت چای می‌تواند در درمان عفونت‌های واژینال مؤثر باشد. برای استفاده از این روغن قوی، آن را با روغن‌هایی مانند جوجوبا یا نارگیل رقیق کرده و توجه داشته باشید که نباید به صورت خوراکی یا داخلی استفاده شود.

سخن پایانی

عفونت‌های واژنی به طور عمومی به عنوان بیماری‌های منتقله از راه جنسی شناخته نمی‌شوند اما میزان بروز آن‌ها با داشتن فعالیت جنسی مکرر افزایش می‌یابد. همچنین، مدارکی وجود دارد که ارتباط آن‌ها با تماس‌های جنسی دهانی-تناسلی را نشان می‌دهد.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید