ارسال رایگان به سراسر کشور خرید قسطی با اسنپ پی
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

مهم‌ترین عوارض و فواید قرص سرترالین

مهم‌ترین عوارض و فواید قرص سرترالین

مهم‌ترین عوارض و فواید قرص سرترالین؛ دار‌وی سرترالین  داروی تجویزی بوده که به عنوان داروی تجاری Zoloft عرضه می‌شود. علاوه بر آن، سرترالین به عنوان یک داروی عمومی موجود است. اغلب داروهای Generic هزینه کمتری را برای بیمار خواهند داشت. این دارو در برخی موارد، ممکن است در هر نوع یا شکلی به عنوان نسخه نام تجاری موجود نباشند. این دارو به صورت محلول خوراکی نیز در دسترس است.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • آشنایی با داروی سرترالین
  • بررسی موارد استفاده قرص سرترالین
  • داروی سرترالین چگونه اثر خود را اعمال می‌کند؟
  • چه افرادی نباید از سرترالین استفاده کنند؟
  • مصرف قرص سرترالین چه عوارضی به همراه دارد؟
  • قطع ناگهانی قرص سرترالین چه عوارضی می‌تواند ایجاد کند؟
  • چگونه از داروی sertraline نگهداری شود؟
  • سخن پایانی

آشنایی با داروی سرترالین 

سرترالین به عنوان دارویی ضدافسردگی به طور معمول جهت درمان این بیماری استفاده می‌شود. این دارو ممکن است برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، حملات اضطرابی (پانیک) و اختلال وسواس فکری عملی (OCD) نیز مورد استفاده قرار گیرد. سرترالین با بالا بردن سطح سروتونین، یک ماده شیمیایی تقویت‌کننده خلق‌وخو، در مغز عمل می‌کند. این عملکرد به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا از افسردگی نجات یابند. همچنین این دارو دارای عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی قدیمی است.

بررسی موارد استفاده قرص سرترالین

سرترالین، یک داروی ضد افسردگی است که به طور معمول جهت درمان اختلالات روانی و اضطراب اجتماعی استفاده می‌شود. علاوه بر این کاربردها، این دارو می‌تواند در درمان انزال زودرس موثر باشد و می‌تواند از میگرن جلوگیری کند. همچنین، سرترالین ممکن است در درمان برخی اختلالات دیگر مانند اضطراب فراگیر، اختلال وسواس فکری، اختلال هراس، نوروپاتی دیابتی، افسردگی پس از سکته مغزی، سنکوپ نوروکاردیوژنیک و فیبرومیالژیا مؤثر باشد.

داروی سرترالین چگونه اثر خود را اعمال می‌کند؟

سرترالین یک مهارکننده بازجذب سروتونین انتخابی (SSRI) است که تاثیر خود را با افزایش سطح سروتونین در مغز اعمال می‌کند. سروتونین، یک نوروترانسمیتر مهم است که در تنظیم خلق و خو، احساسات و رفتار نقش دارد. عمل اصلی سرترالین در مهار کنندگی ترانسپورتر سروتونین (SERT) است که موجب افزایش دسترسی سروتونین و بهبود ارتباط بین نورون‌ها در مغز می‌شود. این مکانیسم می‌تواند به کاهش علائم افسردگی، اضطراب و اختلالات مشابه کمک کند، با این حال، مکانیسم دقیق عملکرد SSRI ها هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

بررسی موارد استفاده قرص سرترالین

چه افرادی نباید از سرترالین استفاده کنند؟

پیش از شروع مصرف سرترالین، باید با روانپزشک خود مشورت کنید؛ چرا که این دارو برای همه افراد مناسب نیست. این موارد شامل موارد زیر می‌شود:

  •  در صورتی که تا به حال به سرترالین یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته‌اید.
  • اگر مبتلا به گلوکوم هستید؛ زیرا سرترالین ممکن است فشار در چشم را افزایش دهد.
  • اگر مشکل قلبی دارید؛ زیرا سرترالین ممکن است ضربان قلب را تندتر کند یا آریتمی قلبی ایجاد کند.
  • در صورتی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، در حال حاضر باردار هستید یا در حال شیردهی می‌باشید.
  • اگر مبتلا به صرع هستید یا تحت درمان با الکتروشوک درمانی هستید؛ زیرا سرترالین ممکن است احتمال تشنج را افزایش دهد.

مصرف قرص سرترالین چه عوارضی به همراه دارد؟

سرترالین ممکن است عوارض جانبی از جمله سرگیجه، حالت تهوع، افزایش تعریق، اسهال، خواب آلودگی، خشکی دهان، کاهش اشتها و ناراحتی معده را ایجاد کند. در صورتی که هر یک از این عوارض ماندگار یا بدتر شد، می‌بایست به پزشک یا داروساز اطلاع داده شود. عوارض جانبی جدی می‌تواند شامل کاهش علاقه به رابطه جنسی، خونریزی و کبودی آسان،  تغییر در توانایی جنسی، لرزش بدن، گرفتگی و ضعف عضلانی، کاهش وزن غیرمعمول و... باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله معرفی موثرترین خوراکی‌ها برای درمان بی خوابی را نیز مطالعه نمایید.

 قطع ناگهانی قرص سرترالین چه عوارضی می‌تواند ایجاد کند؟ 

وقتی به هر نوع بیماری جسمی یا روحی مبتلا می‌شوید، باید داروهای تجویز شده را دقیقاً طبق دستور پزشک و به مدت زمان تعیین شده مصرف کنید. قطع ناگهانی و خودسرانه بسیاری از داروها می‌تواند خطرناک باشد و می‌تواند شدت بیماری و علائم آن را افزایش دهد، حتی ممکن است منجر به مرگ فرد مصرف کننده شود. عوارض قطع کردن سرترالین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تأخیر در بهبودی
  • بازگشت بیماری و شدت نشانه‌های آن
  • افزایش افکار منفی و میل به خودکشی
  • مشکلات جسمی مانند آنفولانزا یا درد معده
 قطع ناگهانی قرص سرترالین چه عوارضی می‌تواند ایجاد کند؟

چگونه از داروی sertraline نگهداری شود؟

سرترالین باید در دمای اتاق و دور از نور نگهداری شود. همچنین، تمام داروها باید از دید و دسترس کودکان دور نگه داشته شوند؛ چرا که بسیاری از اشکال دارویی مانند قرص‌های هفتگی، چسب‌ها، قطره‌های چشمی، کرم‌ها و استنشاق‌ها در برابر کودکان مقاوم نیستند و آن‌ها ممکن است به راحتی آن‌ها را باز کنند. جهت اطمینان از عدم مصرف داروهای غیر ضروری توسط حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد، باید از روش‌های خاصی برای دور ریختن آن‌ها و همچنین نگهداری استفاده کرد.

سخن پایانی

قرص سرترالین یا آسنترا یک داروی مؤثر جهت درمان اختلالات روانی و افسردگی بوده که با مهار بازجذب سروتونین، این دارو می‌تواند به کاهش علائم افسردگی، اضطراب و استرس کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که سرترالین موثر در درمان انزال زودرس است و می‌تواند در جلوگیری از سردردهای میگرنی نیز مؤثر باشد. مصرف این دارو ممکن است باعث بهبود کیفیت خواب، بهبود روحیه و افزایش سطح انرژی شود که در نتیجه فرد را به انجام کارهای روزمره زندگی مشتاق‌تر می‌کند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید