کد تخفیف تستوسترون
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

همه چیز درباره شیاف سیکلوژست و بررسی فواید و عوارض آن

همه چیز درباره شیاف سیکلوژست و بررسی فواید و عوارض آن

همه چیز درباره شیاف سیکلوژست و بررسی فواید و عوارض آن؛ شیاف پروژسترون که با نام سیکلوژست نیز معروف است حاوی هورمون زنانۀ فعال پروژسترون است و در بسیاری از موارد اعم از افسردگی پس از زایمان، درمان سندرم پیش از قاعدگی، افزایش شانس بارداری و پیشگیری از سقط جنین در درمان‌های ناباروری اعمال می‌شود، به ویژه در سیستم‌های IVF.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • موارد استفاده از داروی سیکلوژست
  • میزان مصرف داروی Cyclogest
  • بررسی عوارض جانبی سیکلوژست
  • آیا استفاده از شیاف پروژسترون در سقط جنین موثر است؟
  • آشنایی با تداخل دارویی سیکلوژست
  • چگونگی استفاده از سیکلوژست
  • شیاف سیکلوژست باید تا چند ماهگی مصرف می‌شود؟
  • سخن پایانی

موارد استفاده از داروی سیکلوژست

در ادامه به موارد مصرف این دارو به طور خلاصه خواهیم پرداخت:

  • درمان سندرم پیش از قاعدگی
  • درمان افسردگی پس از زایمان
  • به عنوان بخشی از برنامه درمانی فناوری کمک باروری در ساپورت فاز لوتئال

لازم به ذکر است که ممکن است پزشک شما به علل مختلف دیگر این دارو را تجویز نماید.

میزان مصرف داروی Cyclogest

قبل از استفاده از داروی سیکلوژست (Cyclogest)، باید با پزشک مشورت کنید یا به بروشور اطلاعات دارویی مراجعه نمایید تا در مورد زمان و مقدار مصرف دقیق راهنمایی دریافت کنید. اغلب، این دارو یک بار در روز قبل از خواب باید طبق دستور پزشک مصرف شود. هرگز مقدار مصرفی را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید و دارو را مطابق دستور پزشک یا اطلاعات دارویی تولیدکننده مصرف کنید.

میزان مصرف داروی Cyclogest

مصرف سیکلوژست برای فناوری کمک باروری (ART)، به میزان 90 میلی‌گرم (ژل 8 درصد) داخل واژینال در روز معمول است. برای زنان با نارسایی کامل یا نسبی تخمدان، ممکن است مصرف 90 میلی‌گرم این دارو دو بار در روز داخل واژینال، شروع شده از 10 تا 12 هفته پس از لقاح و تا استقلال جفت ادامه پیدا کند.

برای آمنوره ثانویه، ممکن است لازم باشد 45 میلی‌گرم (ژل 4 درصد) دارو را یک روز در میان به مدت شش دوز مصرف کنید. اگر به نتیجه‌ای نرسیدید، می‌توانید از 90 میلی‌گرم (ژل 8 درصد) را یک روز در میان به مدت شش دوز استفاده کنید.

بررسی عوارض جانبی سیکلوژست 

اگرچه این اتفاق معمول نیست، برخی از افراد ممکن است در حین مصرف دارو با عوارض جانبی جدی و گاهاً خطرناک مواجه شوند. در صورت ظاهر شدن هر یک از علائم زیر که ممکن است نشان‌دهنده وقوع یک عارضه جانبی جدی باشد، به طور فوری با پزشک خود تماس بگیرید یا در صورت لزوم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  •  تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • نفخ شکم، درد شکم، یا مشکلات گوارشی
  • خواب‌آلودگی، خستگی، گرگرفتگی، و درد در پستان‌ها
  • مشکلات در قفسه سینه از قبیل سرفه خفیف یا شدید، درد در سینه، دشواری در تنفس، بلع یا صحبت کردن
  • علائم واکنش‌های آلرژیک از جمله ایجاد راش پوستی، کهیر، خارش، پوست قرمز، تورم و واكنش‌های غیر طبیعی دیگر به همراه تب

لطفا توجه داشته باشید که این فهرست شامل تمامی عوارض جانبی ممکن نیست و در صورت بروز هرگونه سوال یا نیاز به توضیحات بیشتر، با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

آیا استفاده از  شیاف پروژسترون در سقط جنین موثر است؟

تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از شیاف پروژسترون مانند سیکلوژست می‌تواند در زنان با سابقه سقط مکرر، خطر سقط را تا 50 درصد کاهش دهد. همچنین، نتایج مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از شیاف پروژسترون، مانند سیکلوژست، در زنانی که سطح پروژسترون در دوران بارداری آن‌ها کم است، می‌تواند خطر سقط را تا 30 درصد کاهش دهد.

آشنایی با تداخل دارویی سیکلوژست

داروهای ضد قارچ واژینال می‌توانند تداخلات رده X با یولی‌پریستال داشته باشند که استفاده از آنها باید پرهیز شود. برخی از داروها اثرات خود را ضعیف تر نشان می‌دهند زمانی که با سیکلوژست مصرف می‌شوند، این داروها شامل داروهای ضد انعقاد، ضد دیابت، سینکالید و یولی‌پریستال می‌شود. 

همچنین پیشنهاد می‌شود چگونه مصرف مواد مخدر در زمان بارداری می‌تواند زندگی جنین را تحت تأثیر قرار دهد؟ را نیز مطالعه نمایید.

برخی از داروها می‌توانند اثرات سیکلوژست را کاهش دهند، این شامل داروهای ضد قارچ واژینال، القاکننده‌های CYP3A4، دابرافنیب، دفراسیروکس، انزالوتامید، اردافیتینیب، ایووسیدنیب، میتوتان، ساریلومب، سیلتوکسیمب، توسیلیزومب و یولی‌پریستال می‌شود. برخی از داروها می‌توانند اثرات داروها را تقویت کنند زمانی که با سیکلوژست مصرف می‌شوند، این شامل مهارکننده‌های C1، پومالیدومید و گیاهان با خاصیت پروژسترونی می‌شود.

چگونگی استفاده از سیکلوژست

توصیه می‌شود جهت استفاده از شیاف پروژسترون به صورت مقعدی یا رکتال، کمی شیاف را خیس نموده یا به روغن زیتون آغشته کنید و سپس استفاده نمایید. شیاف‌های سیکلوژست را می‌توان در مقعد یا واژن قرار داد تا پس از ذوب، از طریق رگ‌های متعدد این دو ناحیه جذب شوند. در صورتی که از شیاف سیکلوژست به منظور تقویت بارداری و جلوگیری از سقط جنین استفاده می‌شود، حتماً میبایست آن‌ها به صورت واژینال مورد استفاده قرار گیرند.

شیاف سیکلوژست باید تا چند ماهگی مصرف می‌شود؟

شیاف سیکلوژست باید تا چند ماهگی مصرف می‌شود؟

بر اساس شرایط مادر و جنین، استفاده از شیاف پروژسترون مقعدی در طول دوره بارداری ممکن است توصیه شود. اما میبایست توجه داشت که قطع خودسرانه این شیاف در حین بارداری ممکن است خطرناک باشد. در صورتی که پزشک شما شیاف پروژسترون را تجویز کرد، حتما باید به دستور او عمل کرده و از قطع خودسرانه استفاده خودداری نمایید. به همین دلیل، زمان شروع و روش قطع مصرف شیاف پروژسترون مقعدی در بارداری ممکن است برای هر زن متفاوت باشد و باید بر اساس توصیه‌های پزشک انجام شود.

سخن پایانی

پروژسترون در انواع مختلف شامل قرص، شیاف (مانند شیاف فرتیژست، شیاف پروژسترون 400 و غیره) و آمپول در بازار در دسترس می‌باشد. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که کدام یک از این اشکال دارای اثربخشی بیشتری خواهند بود؟ بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی زنان باردار، نتایج نشان داده است که هر دو روش درمانی با استفاده از پروژسترون تزریقی و یا شیاف پروژسترون می‌توانند به یک اندازه در حفظ و ادامه بارداری موثر باشند. همچنین، عوارض مرتبط با استفاده از آمپول و شیاف پروژسترون مقعدی در دوره بارداری مشابه است.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید