کد تخفیف خرید اول از آقای دارو
دانستنی های پزشکی

آشنایی با روش رایحه درمانی (آروماتراپی)، تاریخچه و کاربردهای آن

آشنایی با روش رایحه درمانی (آروماتراپی)، تاریخچه و کاربردهای آن

مقدمه مطلب، آشنایی با رایحه درمانی

رایحه درمانی یکی از روش های درمانی بسیار قدیمی و باستانی است که از گذشته های خیلی دور مورد استفاده انسان ها قرار گرفته و امروزه نیز به شکل مدرن تری از آن در بهبود برخی بیماری ها و تقویت سطح سلامت بدن بهره برده می شود. این روش از عصاره های گیاهی طبیعی برای بهبود سلامت و تندرستی فیزیکی و عاطفی استفاده می کند. اگر شما هم علاقمند هستید که اطلاعات بیشتری در مورد روش «رایحه درمانی» کسب نمایید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آنچه در مقاله «آروماتراپی یا رایحه درمانی» میخوانیم
  • آروماتراپی یا رایحه درمانی چیست؟
  • تاریخچه آروماتراپی
  • رایحه های طبیعی و فواید آروماتراپی آن ها
  • جمع بندی نهایی

آروماتراپی یا رایحه درمانی چیست؟

آروماتراپی روش درمانی خاصی است که در آن از گیاهان دارویی معطر برای بهبود برخی مشکلات و بیماری ها استفاده می شود. در این روش، معمولا روغن اسانس یا بخار آب گیاهان مورد استفاده قرار گرفته و به صورت موضعی یا استنشاقی بکار گرفته می شوند. این روش درمانی قدمت بسیار زیادی داشته و از هزاران سال پیش تاکنون در بین دانشمندان و محققان علمی و پزشکی مورد بحث و بررسی بوده است. در بخش های بعدی با بررسی تاریخچه کوتاهی از این روش درمانی، تاثیرات چند مورد از گیاهان پرکاربرد در روش آروماتراپی را شرح داده ایم.

تاریخچه آروماتراپی

آروماتراپی یا همان رایحه درمانی در فرهنگ های مختلف جهان به چشم می خورد. به طوری که براساس تحقیقات بدست آمده، قدمت آن به 4000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. متون باستانی از چین، هند، پاکستان، ایران، مصر و مدیترانه، روش ها و راهکارهای مختلفی را با استفاده از روغن های گیاهی برای ساختن داروها و ترکیبات درمانی توصیف می کنند.

اصطلاح "رایحه درمانی" توسط رن ماریس گاتفوس (به انگلیسی René-Maurice Gattefossé) در سال 1935 به کار گرفته شد. رن ماریس یک شیمیدان اهل لیون فرانسه بود که پس از درمان سوختگی بدنش با روغن اسطوخودوس به فواید درمانی اسطوخودوس پی برد. این شیمیدان فرانسوی کتابی به نام رایحه درمانی گاتفوس را در سال 1937 منتشر کرد که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

گاتفوس اولین دانشمند فرانسوی نبود که به بررسی فواید روغن های گیاهی پرداخت. در دهه 1880، چارلز چمبرلند، زیست شناس و دستیار لوئی پاستور، با استفاده از اسانس میخک، پونه کوهی، و دارچین علیه سیاه زخم که یک عفونت باکتریایی کشنده است آزمایشاتی را انجام داد. جالب است بدانید حتی قبل تر از این افراد و در قرن پنجم قبل از میلاد نیز بقراط بیماران خود را با بخارات معطر معالجه می کرد.

رایحه های طبیعی و فواید آروماتراپی آن ها

در این قسمت قصد داریم برخی از فواید آروماتراپی (رایحه درمانی) را در راستای مراقبت از پوست شرح دهیم.

جمع بندی نهایی

اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی ترکیباتی هستند که در آن ها گیاهان نقش اول را ایفا می کنند. همین موضوع نقش بی بدیل و مهم گیاهان را در زندگی امروز افراد نشان می دهد. در محصولات امروزی که ترکیبات صنعتی بخش عمده ای از آن ها را تشکیل می دهند، گیاهان نیز در کنار این ترکیبات تاثیر خود را می گذارند اما گاهی اوقات افراد برای درمان بیماری ها و مشکلات خود بجای بکارگیری این محصولات صنعتی سعی در استفاده از اسانس و روغن های طبیعی گیاه مدنظرشان را بدون وجود هرگونه ماده صنعتی یا شیمیایی دارند. در روش آروماتراپی، روغن و اسانس گیاهان به صورت موضعی یا استنشاقی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به صورت خلاصه مطالبی را پیرامون این روش درمانی جذاب بیان نمودیم. امیدواریم این مقاله برای شما همراهان گرامی سایت آقای دارو مفید واقع شده باشد.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید