خرید قسطی با اسنپ پی خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

درمان سوزش معده با روش‌های فوق‌العاده

درمان سوزش معده با روش‌های فوق‌العاده

سوزش معده یکی از عارضه‌هایی است که برخی از بزرگسالان در طول زندگی خود آن به آن دچار شده‌اند. به طور معمول این بیماری بر اساس حس سوزشی شناخته می‌شود که دقیقا پشت جناغ صورت می‌گیرد و اغلب به سمت گلو نیز کشیده می‌شود. این سوزش اغلب به دلیل رفلاکس یا برگشت اسید از معده به مری اتفاق می‌افتد و یک زنگ هشدار است. 
رفلاکس اسید هنگامی رخ می‌دهد که حلقه عضلانی که به غذا اجازه ورود به معده می‌دهد بیش از حد استراحت می‌کند. در نهایت رخداد این مسئله اسید معده مجددا به مری باز می‌گردد و سبب ایجاد حس سوزش در فرد می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سوزش معده چیست؟
  • ۵ روش خانگی فوق‌العاده برای درمان سوزش معده
  • سخن پایانی

سوزش معده چیست؟

سوزش معده  یکی از عارضه‌ها و مشکلاتی است که ممکن است برخی افراد به طور روزانه با آن مواجه شوند. مصرف بیش از اندازه ضد آنتی اسیدها و دارو‌های تجویزی، شایع ترین، درمان‌ها جهت مبارزه با  GERD ( Gastroesophageal reflux disease) هستند.  در موارد بسیار شدید، جراحی حتی ممکن است صورت گیرد. اما صرف نظر از اینکه چگونه علائم ریفلاکس گاسترو ازوفاژیال در شما چقدر بد باشد، مبارزه موفق با سوزش سر دل و برگشت اسید معده نیاز به برخی از تغییرات در لایف استایل زندگی شما همچون مواد غذایی که شما در وعده غذایی خود دارید تا لباسی که شما می پوشید، دارد.

سوزش معده چیست؟

۵ روش خانگی فوق‌العاده برای درمان سوزش معده

  • آلوئه ورا

به طور معمول این گیاه جهت تسکین سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند همین کار را برای معده نیز انجام دهد. ویکتور سی یرپینا استاد پزشکی خانواده در شاخه پزشکی  دانشگاه تگزاس در گالوستون، و نویسنده کتاب روده سالم در این باره این چنین می‌گوید :”آلوئه ورا  التهاب را کم می‌کند؛ به طوری که هر گونه التهاب در مری و همچنین معده را تسکین می‌بخشد”. 

همچنین توصیه می‌کند که پیش از غذا نصف فنجان آلوئه ورا  بنوشید، اما هشدار می‌دهد که این نوشیدنی می‌تواند به عنوان یک ملین عمل کند. پس به دنبال مارک‌های تجاری باشید که بر روی آن‌ها نوشته شده که جزء ملین حذف شده باشد.

چگونه قندخون بالا را کاهش دهیم؟

  • غذای روزانه خود را در وعده‌های کوچک اما مکرر میل کنید

به طور معمول وعده‌های غذایی عامل شروع کننده جهت علائم سوزش معده هستند. در حقیقت، تقریبا همه‌ی چیزهایی که شما می‌توانید بخورید، یک علت سوزش سر دل‌، بشمار می‌روند. معده بسیار پر می‌تواند موجب شل شدن دریچه بین معده و مری (به عنوان اسفنکتر تحتانی مری یا LES شناخته می شود ) شده و اسیدهای معده را به بالا به مری هل دهد. 

چند وعده‌ی غذایی کم حجم را در طول روز به جای روش استاندارد تغذیه یعنی صبحانه، ناهار و شام میل کنید. پیشنهاد می‌شود که آخرین وعده غذایی را خیلی دیر مصرف ننمایید؛ چرا که صرف غذا در زمان نزدیک به خواب می تواند علائم سوزش معده را از سر گیرد.

  • جوش شیرین

برخی از خانم‌های کهن سال بر این باورند که بهترین راه جهت تسکین سوزش معده مصرف کمی از بی‌کربنات سدیم یا همان جوش شیرین است. ژاکلین گرگ، پزشک متخصص و استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و مرکز پزشکی دیکونس این چنین بیان می‌کند که: “جوش شیرین برای بسیاری از افراد مبتلا به سوزش معده بسیار مثمرثمر عمل می‌کند؛ چرا که این ماده  کمک می‌کند تا اسیدمعده خنثی شود “. 

دکتر گرگ ، نویسنده کتاب راهنمای یک زن جهت داشتن یک معده سالم، پیشنهاد به مخلوط کردن بین نصف تا یک قاشق چای خوری جوش شیرین با یک لیوان آب و مصرف آن می‌نماید. اما در صورتی که به طور منظم دچار سوزش معده می‌شویذ، از نوشیدن جوش شیرین خودداری نمایید؛ چرا که پر نمک است و قادر است سبب به وجود آمدن عوارض جانبی همچون تورم و تهوع شود.

سوزش معده چیست؟
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ پرهیز نمایید

دقیقا شبیه به چربی شکم، لباس تنگ که اطراف ناحیه میانی را در برگرفته می گیرد، می‌تواند سبب فشار بر معده و وادار کردن اسید معده جهت رفتن به مری شود. در صورتی که به سوزش معده مبتلا هستید، از استفاده از کمربند، باند کمر، جوراب بافی، و یا زیرپوشی که ممکن است خیلی تنگ باشد پرهیز کنید.

  • ترک سیگار

امروزه به واسطه تکنولوژی همه افراد اطلاع دارند که سیگار کشیدن سبب آسیب رسیدن به قلب و ریه فرد می‌شود. در واقع نیکوتین نیز همچون الکل، ممکن است با شل کردن اسفنکتر تحتانی مری که سبب بازگشت اسید معده به سوی مری شود و در نهایت موجب بدتر شدن علائم سوزش معده شود. 

سیگار کشیدن نیز سبب انتقال نمک‌های صفراوی از روده کوچک به معده و کاهش میزان تولید بزاق در فرد می‌شود. بزاق به تعادل اسید معده کمک چشمگیری می‌کند و شامل یک ضد اسید طبیعی به نام بی کربنات است.

سخن پایانی

سوزش معده یا سر دل دردی است همراه با سوزش در ناحیه سینه درست پشت قفسه سینه که این درد اغلب در هنگام دراز کشیدن یا خم شدن افزایش میابد. سوزش سر دل یا سوزش معده احساس درد ناخوشایندی است که در بالای معده ایجاد می‌شود. محتویات اسیدی معده به سمت بالا حرکت می‌کنند و رفلکس اسید را بوجود می‌آورند و همین موضوع سبب می‌شود سوزش معده یا سوزش سر دل احساس شود.

 

 

5 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید