hairtamin تستوسترون
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

آیا امگا 3 در درمان پسوریازیس موثر است؟

آیا امگا 3 در درمان پسوریازیس موثر است؟

پسوریازیس چیست؟

بیماری پسوریازیس یا صدف پوستی یک بیماری خود ایمن است که خود را با خارش و التهاب پوست بدن نشان می‌دهد.پسوریازیس در صورت عدم کنترل می‌تواند خطرناک شود و به بخش‌های دیگر بدن آسیب بزند. این بیماری قادر است در موقعیت‌‌های مختلف تغییر کند،مثلا گاهی تشدید شود، بهبود یابد و بعد مجددا بروز پیدا کند. در بیماران مبتلا به پسوریازیس، سیستم ایمنی سیگنال‌های نادرست می‌فرستد و در نتیجه رشد سلول‌های پوستی افزایش می‌یابد.

به طور کلی در حالت طبیعی سلول‌های پوستی از لایه‌های زیرین به سمت روی پوست حرکت کرده و به شکل سلول‌های مرده از بدن خارج می‌شوند اما در مبتلایان به بیماری پسوریازیس با رشد غیرطبیعی سلول‌ها چندین لایه سلول مرده روی پوست جمع شده و حالت پوسته پوسته به وجود می‌آورد.فواید امگا 3 برای کودکان

 

عوامل موثردر بروز پسوریازیس

  • استرس 
  • هورمون ها
  • برخی داروها
  • جراحت های عفونی 

آیا امگا 3 در درمان پسوریازیس موثر است؟

عائم بیماری پسوریازیس چیست؟

  • تورم در مفاصل
  • خارش، سوزش و درد
  • پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست
  • ناخن‌های ضخیم حفره دار یا شکسته شده
  • لکه‌های قرمز پوستی با فلس‌های ضخیم نقره‌ای رنگ
  • ایجاد پوست خشک و ترک خورده با احتمال خونریزی

 

امگا 3 چیست؟

امگا ۳ از خانواده اسیدهای چرب اشباع نشده است که شامل ۳ اسید چرب می‌شود. گروهی از اسید های چرب غیراشباع چندگانه هستند که برای سلامت انسان ضروری محسوب می‌شوند،۳ نوع اصلی دارد که عبارتند از: آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA).بدن انسان قادر به تولید این ماده نیست و باید از طریق خوردن مواد غذایی و یا مکمل‌های امگا ۳ آن را برای بدن خود تامین کنیم. اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل حضور در غشای سلولی در فعالیت‌های فیزیولوژیک بدن نقش حیاتی دارند.

 

آیا امگا 3 در درمان پسوریازیس موثر است؟

تاثیر امگا ۳ در درمان پسوریازیس موضوعی کاملا اثبات شده است. امگا ۳ با کاهش التهاب،به بهبود علائم پسوریازیس کمک کرده و قرمزی، پوسته پوسته شدن و التهاب پوست را بهبود می‌بخشد.

هنگامی که اسیدهای چرب امگا ۳ وارد جریان خون می‌شوند، سلول‌های بدن را روغن‌کاری می‌کنند. این عمل می‌تواند بر روی سلول‌هایی مانند سلول‌های مغز و مفاصل تاثیر درمانی داشته باشد و التهاب را کاهش دهد. استفاده از امگا ۳ سبب می‌شود تا التهابات پوستی کمتر شده و در نتیجه علائمی همچون خارش، قرمزی و سوزش بهبود یابند.مصرف امگا ۳ نه تنها به درمان بیماری پسوریازیس کمک می‌کند بلکه در بهبود برخی بیماری‌های خود ایمن و التهابی دیگر نظیر آرتریت روماتوئید، لوپوس، درماتیت آتوپیک و کولیت روده نیز بسیار موثر است.

مواد غذایی حاوی امگا 3

چه مقدار امگا 3 در درمان پسوریازیس موثر است؟

یک فرد سالم به ۳ وعده غذایی ماهی در هفته، هر مرتبه در حدود ۱٠٠ گرم، نیاز دارد تا امگا ۳ مورد نیاز بدن خود را تأمین کند. اما اگر فرد مبتلا به پسوریازیس باشد، به مقدار بیشتری امگا ۳ نیاز است که با خوردن غذاهای حاوی امگا ۳ تأمین نمی شود. امگا ۳ حاوی EPA و DHA است. اگر برای درمان پسوریازیس از آن استفاده می کنید، دقت کنید به اندازه کافی EPA داشته باشد؛ مجاز به استفاده بیش از ۳ گرم امگا ۳ در طول روز نیستید.از آنجایی که امگا ۳ یک نوع اسید چرب است، بهترین زمان خوردن بین غذا و یا بعد از غذا است؛ زیرا جذب بیشتری خواهد داشت.

مواد غذایی حاوی امگا 3

  • میوه ها و سبزیجات

انواع توت، سبزیجات سبز، دانه چیا، گردو، بذر کتان، تخم گیاه شاهدانه و جلبک دریایی از جمله میوه‌ها و سبزیجات حاوی امگا ۳ هستند.

  • گوشت

اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، نیاز بدن خود به امگا ۳ را به راحتی می‌توانید تامین نمایید. ماهی‌هایی مثل قزل آلا، ساردین و شاه ماهی منابعی غنی از این اسید چرب به شمار می‌آیند.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید