testostron تستوسترون
دانستنی های پزشکی

فواید امگا 3 برای کودکان

فواید امگا 3 برای کودکان

امگا 3 چیست؟

گروهی از اسید های چرب غیراشباع چندگانه هستند که برای سلامت انسان ضروری محسوب می‌شوند. امگا ۳ در واقع ۳ نوع اصلی دارد که عبارتند از: آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA). ALA در برخی از غذاهای گیاهی مانند دانه کتان، گردو و روغن کانولا وجود دارد؛ در حالی‌که DHA و EPA در ماهی‌ها و روغن آنها یافت می‌شوند. امگا 3 ماده ای است که بدن نمی تواند به طور طبیعی آن را بسازد، به همین جهت لازم است آن را از طریق مواد غذایی و یا مکمل های غذایی حاوی امگا 3 تأمین نماید.

 

فواید امگا 3 برای کودکان

  • رشد و عملکرد مغز

 مغز انسان تا سن ۲ سالگی بیشترین سرعت رشد خود را دارد. بیش از ۶۰ درصد مغز از چربی تشکیل شده و یکی از اسیدهای چرب امگا ۳ به نام DHA حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از آن را تشکیل می‌دهد. DHA برای رشد سیستم‌های عصبی حسی، ادراکی، شناختی و حرکتی در طول جهش رشد مغزی ضروری است. چنین تصور می‌شود که بخش‌ هایی از مغز که غنی از DHA هستند، مسئول فعالیت‌هایی مانند برنامه ریزی، حل مسئله و توجه و تمرکز باشند. DHA موجب می‌شود تا پیام‌های عصبی به شکل موثرتری منتقل شوند. بسیاری از مطالعات انسانی نشان داده است که DHA از هوش کودکان پشتیبانی کرده و توجه و تمرکز را بهبود می‌بخشد.

  • حل مسئله،خواندن

از دیگر فواید امگا ۳ برای کودکان تاثیر آن در توانایی کودکان برای خواندن و حل مسائل ریاضی است.کودکانی که روزانه ۶۰۰ میلی گرم امگا ۳ به مدت ۴ ماه دریافت می‌ کردند مورد مطالعه قرار دادند. نتایج گویا آن بود که امگا ۳ ممکن است به ویژه برای آن دسته از کودکانی که ضعیف‌ ترین مهارت‌ های خواندن و حل مسائل را دارند، موثر واقع شود. در مطالعه دیگری نیز مشخص شد کودکانی که روغن ماهی می‌خورند، ۸۱% در خواندن، ۶۷% در نوشتن و ۷۴% در ریاضی پیشرفت داشته‌اند.

  • کیفیت خواب

والدین اغلب در جستجوی یک راهکار مفید و بی‌خطر برای بهبود کیفیت خواب شبانه در فرزند خود هستند. مطالعات نشان می‌دهد که اختلال در خواب با سطوح پایین DHA در خون مرتبط است. قرص امگا ۳ منجر به کاهش تعداد اختلالات خواب شبانه شده و به طور متوسط در هر شب ممکن است ۵۸ دقیقه خواب را افزایش دهد.

  • افسردگی در کودکان

 کپسول امگا ۳ می‌تواند برای درمان افسردگی در بزرگسالان موثر واقع شود اما در مورد کودکان پژوهش‌ ها محدود است. نتیجه یک مطالعه در کودکان مبتلا به افسردگی شدید که بین ۶ تا ۱۲ سال بودند نشان داد که اکثر کودکانی که مکمل امگا ۳ مصرف می‌کردند ۵۰ درصد علائم کمتری در پایان کارآزمایی داشتند و چندین کودک در حال بهبودی کامل به سر می‌بردند.

فواید امگا 3 برای کودکان

  • درمان بیش فعالی کودکان

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی رشدی در میان کودکان است. تحقیقات نشان داده است که در خون بیماران ADHD در مقایسه با افراد بدون ADHD سطوح کمتری از امگا ۳ وجود دارد. بنابراین یکی دیگر از فواید امگا ۳ برای کودکان می‌تواند تاثیر آن در بهبود بیش فعالی باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله علائم و بیش فعالی کودکان چیست؟ را مطالعه کنید.

  • رفتار اختلال هماهنگی رشد در کودکان

 امگا ۳ یک گزینه درمانی ایمن و موثر برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی است؛ به طوری‌ که با مصرف مکمل امگا ۳ اطفال می‌توانند بهبود قابل توجهی در خواندن، املا و رفتار خود داشته باشند.

  • آلرژی کودکان

 مصرف امگا ۳ در دوران بارداری مادر یک استراتژی موثر برای پیشگیری از بیماری‌های آلرژیک در نوزادان و کودکان می‌تواند باشد. امگا ۳ همچنین می‌تواند در کاهش علائم آسم نیز موثر واقع شود. اگر مادر در دوران بارداری به مقدار کافی امگا ۳ مصرف کند، احتمال بروز آسم و آلرژی در نوزادان و کودکان کاهش خواهد یافت.

  • علائم تنفسی کودکان

اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است تاثیر قابل توجهی در عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشند.احتمال بروز بیماری‌ های تنفسی مثل برونشیت و همچنین دیگر مشکلاتی همچون اسهال در نوزادانی که از شیر خشک حاوی امگا ۳ استفاده می‌کنند کمتر از نوزادان دیگر است. این مورد از فواید امگا ۳ برای کودکان احتمالا به تاثیر این ترکیب مغذی در تقویت سیستم ایمنی مرتبط است.

  • کاهش مقاومت به انسولین در کودکان

مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ می‌توانند به میزان قابل توجهی غلظت گلوکز (قند خون) و انسولین را کاهش دهند. انسولین هورمونی است که از افزایش بیش از حد قند خون پیشگیری به عمل می‌آورد. بنابراین امگا ۳ ممکن است یک درمان حمایتی مفید برای کودکان چاق و نوجوانان دارای مقاومت به انسولین باشد.

  • سلامت استخوان ها با امگا 3

 امگا ۳ ممکن است به حمایت از استئوبلاست‌ ها کمک کند. این مسئله برای کودکان در حال رشد حائز اهمیت است.امگا سه همچنین به کنترل التهاب کمک می‌کند. التهاب بیش از حد استئوکلاست‌ها را فعال کرده و منجر به تجزیه سلول‌ هایی می‌شود که استخوان‌ ها را تجزیه می‌کنند.خرید انواع مکمل های امگا 3 از داروخانه آقای دارو

میزان مصرف امگا 3 در کودکان

میزان مصرف امگا 3 در کودکان

 بدو تولد تا ۱۲ ماهگی

۰.۵ گرم

۱ تا ۳ سال

۰.۷ گرم

۴ تا ۸ سال

 ۰.۹ گرم

۹ تا ۱۳ سال(پسران)

۹ تا ۱۳ سال (دختران)

 ۱.۲ گرم

 ۱ گرم

۱۴ تا ۱۸ سال(پسران)

۱۴ تا ۱۸ سال(دختران)

۱.۶ گرم 

۱.۱ گرم

 

مواد غذایی حاوی امگا 3

  • بادام
  • سویا
  • گردو
  • زیتون
  • حبوبات
  • شاهدانه
  • دانه کتان
     

مصرف بیش از حد امگا 3 در کودکان سبب بروز چه علائمی می شود؟

در صورت مصرف بیش از اندازه از امگا 3 سبب بروز(اسهال،سردرد،عرق بدبو،حالت تهوع،بوی بد دهان،ناراحتی معده،سوزش سردل،طعم ناخوشایند ماهی در دهان ) می شود 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید