خرید قسطی با اسنپ پی تستوسترون
دانستنی های پزشکی

هیدراتاسیون چیست و چه اهمیتی برای بدن دارد؟

هیدراتاسیون چیست و چه اهمیتی برای بدن دارد؟

مقدمه مطلب؛ آشنایی با هیدراتاسیون

هیدراتاسیون بخش مهمی از سلامت و تندرستی کلی بدن انسان است. هیدراتاسیون مناسب به تنظیم دمای بدن، بهبود عملکرد مفاصل، انتقال مواد مغذی به سلول ها، افزایش عملکرد اندام ها، بهبود کیفیت خواب و حتی بهتر شدن خلق و خوی افراد کمک می کند. بسیاری از ما برای حفظ سطح آب بدنمان در طول شبانه روز تلاش زیادی می کنیم اما شاید اطلاعات کافی از این کار نداشته باشیم. این امر سبب شده تا ما در این مقاله از مجله آموزشی آقای دارو به موضوع «هیدراتاسیون» و مباحث پیرامون آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

کم آبی بدن چیست؟

آب حدود 60 درصد وزن بدن ما را تشکیل می دهد و در حالی که می توانیم هفته ها بدون غذا زنده بمانیم، کم آبی می تواند در عرض چند روز یا حتی چند ساعت بسته به دما و محیط، ما را از بین ببرد. کم آبی زمانی اتفاق می افتد که آب بیشتری از میزان آب ورودی به بدن از سلول های ما خارج شود. علائم کم آبی بدن عبارتند از: خستگی، سرگیجه، ادرار نامنظم، ادرار تیره رنگ و حتی سردرد. وجود چند مورد از این علائم به صورت یکجا ممکن است خبر از ایجاد مشکلات جدی تر در فرد بدهد. پس این علائم و نشانه ها را جدی بگیرید.

علل کم آبی بدن

علاوه بر عدم مصرف کافی مایعات، کم آبی بدن می تواند در اثر مصرف برخی داروها، تعریق بیش از حد به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما و یا ورزش کردن و همچنین اسهال و استفراغ ایجاد شود. علل کمتر شناخته شده کم آبی بدن عبارتند از: حضور در یک محیط یا آب و هوای جدید که بدن ما به آن عادت ندارد (مثلاً ساحل یا صحرا)، مصرف زیاد کافئین و حتی کم خوری مداوم. اگر شما هم علت خاصی را برای کم آبی بدن سراغ دارید، حتما از بخش نظرات به ما اعلام کنید.

چگونه سطح آب بدن خود را حفظ کنیم؟

متخصصان علم پزشکی مصرف دو و نیم لیتر مایعات در روز را توصیه می کنند. در حالی که نوشیدن آب ساده ممکن است بهترین راه برای تامین نیاز روزانه ما به مایعات باشد، کارشناسان می گویند ما همچنین مایعات لازم را از غذاهایی مانند خیار، کرفس، هندوانه و همچنین نوشیدنی های رایج از جمله چای و قهوه جذب می کنیم. حفظ هیدراتاسیون مناسب از طریق نوشیدن مایعات کافی و خوردن یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی ما مهم است. برای کسانی که نوشیدن آب ساده را کسل کننده می دانند، دستور العمل های زیادی در سطح اینترنت وجود دارد که برایشان مفید و جالب تر از نوشیدن آب خواهد بود.

مصرف الکترولیت ها

در حالی که مصرف مایعات کافی از طریق غذا و نوشیدنی مهمترین قدم برای هیدراتاسیون است، دریافت الکترولیت کافی نیز بسیار مهم و حیاتی می باشد. الکترولیت ها مواد معدنی هستند که برای کمک به بدن در جذب مایعات مورد نیازند. اگر به دلیل گرمای شدید یا ورزش سنگین بیش از حد عرق می کنید، ممکن است لازم باشد الکترولیت های بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. پزشکان می گویند، برای اکثر افراد پیروی از یک رژیم غذایی کامل با انواع میوه ها و سبزیجات برای دریافت الکترولیت کافی است.

آبرسانی و ظاهر پوست

آبرسانی به عملکرد خوب بدن و بهبود سلامت کلی آن کمک زیادی می کند. "حقیقت این است که وقتی آب می نوشید، این آب مستقیما به زیر پوست شما نمی رود. بلکه بدن تان سلول های شما را پس از جذب در جریان خون و فیلتر شدن توسط کلیه ها هیدراته می کند. بنابراین نوشیدن آب یک عمل لازم و حیاتی است. زیرا وضعیت سلول های پوستی را بهبود می بخشد و بدن ما را به طور کلی هیدراته می کند." شما همچنین می توانید با محافظت از پوست در برابر عوامل خشک کننده پوست و بکارگیری مرطوب کننده های باکیفیت، رطوبت را در پوست خود حفظ کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به شکل خلاصه اصطلاح هیدراتاسیون را برای کسانی که اطلاع زیادی از این فرآیند ندارند شرح دهیم. این مقاله در کنار سایر مقالات آموزشی مجله آقای دارو همه و همه برای افزایش سطح دانایی شما عزیزان بوده و با تلاش زیادی گردآوری شده اند. از این رو با استفاده از این مطالب رایگان، قدم های بزرگی در راستای کسب سلامتی و زیبایی روزافزون بردارید. امیدواریم این بخش نیز مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید