خرید قسطی با اسنپ پی خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی

همه چیز درباره کیسه صفرا

همه چیز درباره کیسه صفرا

کیسه صفرا

کیسه صفرا عضوی از بدن است که تا وقتی کارش را درست انجام می دهد، کسی متوجه حضور آن نمی شود و به آن اهمیت نمی دهد. خیلی وقت ها همین کم توجهی ها به کیسه صفرا و خواسته های اوست که با دردهای شدید، ناراحتی خود را اظهار می کند.
کیسه صفرا،کیسه ای کوچک است که صفرای تولیدشده در کبد در آن نگهداری می شود. این کیسه در زیر کبد قرار گرفته و در پاسخ به غذایی که ما می خوریم، مخصوصا غذاهای پر چرب، مقداری صفرا را از طریق مجاری صفراوی به داخل روده کوچک می ریزد و نقش بسیار مهمی در هضم و جذب چربی های غذایی بر عهده دارد.
به طور معمول، کیسه صفرا اندامی کوچک و بی آزار است که باعث ناراحتی و بیماری خاصی در فرد نمی شود، مگر زمانی که مشکل خاصی آزادسازی صفرا از آن را کاهش دهد و یا مجاری را مسدود کند. عوامل متعددی وجود دارند که می توانند منجر به ایجاد این مشکلات کیسه صفرا شوند.

 

عوامل بروز مشکل در کیسه صفرا چیست؟

  • سنگ صفرا

سنگ های کوچک و یا گاهی یک سنگ بزرگ در داخل کیسه صفرا ایجاد می شوند.در برخی موارد سنگ کیسه صفرا منجر به دردی شدید در فرد می شود، اما حدود 90 درصد مبتلایان به سنگ صفراوی هیچ گونه علامتی ندارند.در برخی موارد، سنگ صفراوی برای بیش از 10 سال با فرد می ماند و هیچ علامتی ایجاد نمی کند.

  •  کولیک صفراوی

کولیک صفراوی به شرایط جدی تری اطلاق می شود که سنگ صفرا در مجرای صفراوی ایجاد یک انسداد می کند. دراین حالت کیسه صفرا برای از میان برداشتن این انسداد شدیدا منقبض می شود و فرد احساس دردی شدید خواهد داشت. این انقباضات شدید و دردهای همراه با کولیک صفراوی معمولا یک تا دو ساعت طول می کشد. اما از آنجایی که حمله ای و برگشت پذیر هستند تا زمانی که فرد به فکر درمان بیفتد، همچنان با فرد می مانند.

عوامل بروز مشکل در کیسه صفرا چیست؟

  • التهاب کیسه صفرا

التهاب کیسه صفرا می تواند در اثر وجود سنگ های صفراوی، مصرف الکل، عفونت ها و حتی تومور هایی که باعث ترشح بیش از حد صفرا می شوند ایجاد شود. اما باز هم شایع ترین علت ایجاد آن سنگ های صفراوی خواهد بود. التهاب کیسه صفرا می تواند دوره ی چند هفته ای داشته باشد.در 20 درصد از موارد ممکن است، کیسه صفرای ملتهب توسط باکتری های عفونی مورد حمله قرار بگیرد و عفونی شود. گاهی نیز پیش می آید که کیسه صفرا پاره شود که در این شرایط فورا توسط عمل جراحی خارج می شود.

 

انواع سنگ کیسه صفرا

  • سنگ های رنگدانه ای: این سنگ ها زمانی به وجود می آیند که بیلی روبین فراوانی در صفرا وجود داشته باشد.

  • سنگ های کلسترولی:سنگ های کلسترولی شایع ترین سنگ های صفرا هستند. آنها زمانی به وجود می آیند که کلسترول بسیاری در کیسه صفرا وجود داشته باشد.

 

علائم های بیماری کیسه صفرا

  • سوزش سر دل
  • درد شدید درشکم
  • درد در قفسه سینه
  • درد در شانه و کمر
  • تهوع، استفراغ و تب
  • زردی پوست و چشم
  • احساس پری در شکم
  • تغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع
  • دردی که با یک نفس عمیق تشدید می شود
  • دردی که بعد از خوردن غذا تشدید می شود

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

موارد پیشگیری از بیماری های کیسه صفرا 

  • کاهش چربی خون

 اگر در صفرای شما کلسترول زیادی وجود داشته باشد احتمال تشکیل سنگ صفرا بالا می‌رود. زمانی که غذاهای چرب مصرف می‌کنیم صفرا منقبض می‌شود تا صفرا را از طریق کانالی که به روده‌ی بزرگ ختم می‌شود تخلیه کند. در آنجا صفرا به هضم چربی‌های رسیده از غذای مصرف شده کمک می‌کند.با این حال میزان بالای کلسترول موجود در صفرا باعث می‌شود که سفت شده و سنگ‌هایی تشکیل شود که اندازه‌ی آن‌ها از یک دانه شکر تا آلو متغیر است. بعضی از این سنگ‌ها در کیسه‌ی صفرا جا خوش می‌کنند و هیچ مشکلی به بار نمی آورند. اما اگر وارد مجرای صفراوی شوند باعث بروز التهاب، دردهای شدید و انسداد مجرا خواهند شد که گاهی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند.

رژیم غذایی منسب
یک رژیم غذایی کیسه صفرا در از بین بردن خطرات که می تواند منجر به تشکیل سنگ صفراوی گردد تمرکز دارد. این است که باید مصرف مواد غذایی که سبب کاهش کلسترول و حاوی مواد مغذی و فیبر لازم باشد برای نگه داشتن عملکرد سیستم گوارش در بالاترین سطح ممکن افزایش دهیم.شما همچنین باید مصرف غذاهای چرب که سبب مقدار زیادی فشار بر روی کیسه صفرا برای تجزیه و حرکت از طریق دستگاه گوارش می شود را کاهش دهید کاهش مصرف غذاهای چرب علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا، سبب حفظ وزن بدن سالم و کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا یا بیماری های قلبی می شود.

  • امگا3‌

اسیدهای چرب امگا3 به کاهش میزان تری گلیسیرید و در نتیجه کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. اگر میزان تری گلیسیریدتان بالاست توصیه می‌کنیم که روزانه بین 3 تا 5 گرم امگا3 دریافت کنید.

  • زردچوبه

نتایج پژوهش‌ ها نشان می‌دهند که زردچوبه باعث کاهش التهاب کیسه‌ ی صفرا می‌شود. محققان معتقدند که زردچوبه باعث تحریک جریان و حرکت صفرا می‌شود. اگر از سنگ کیسه صفرا رنج می‌برید می‌توانید از زردچوبه البته بدون زیاده‌روی استفاده کنید. چون استفاده‌ی زیاد و بی‌رویه از این ادویه می‌تواند برعکس عمل کند.

  • ویتامین C  

ویتامین C به تجزیه‌ کلسترول موجود در صفرا کمک می‌کند. نتایج پژوهش‌های آمریکایی نشان می‌دهند خطر ابتلا به سنگ کیسه‌ صفرا در بین خانم‌هایی که میزان ویتامین C خونشان بالاست به میزان 13 درصد کمتر است.(خرید انواع مکمل های ویتامین C از داروخانه آنلاین آقای دارو.)
 

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا و سنگ‌های صفراوی را از طریق چندین برش کوچک در شکم دفع می‌کند. عمل جراحی کیسه صفرا به ‌طور کلی به دو روش باز و جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا انجام می‌شود. در روش جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا، چند سوراخ کوچک حدود یک تا ۱.۵ سانتی‌ متری در پوست شکم ایجاد شده و عمل جراحی از این طریق انجام می‌شود. عمل جراحی کیسه صفرا خصوصاً در بین خانم‌ها بسیار شایع است. با انجام این عمل جراحی علاوه بر از بین بردن درد از بروز عوارض ذکر شده و همچنین سرطان کیسه صفرا جلوگیری می‌شود. برای این جراحی که معمولاً ۲ ساعت یا کمتر طول می‌کشد، نیاز به بیهوشی عمومی دارید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید