hairtamin خرید قسطی با اسنپ پی
اخبار

هرآنچه باید درباره خواص شیر سویا بدانیم

هرآنچه باید درباره خواص شیر سویا بدانیم

افرادی که نمی‌توانند شیر گاو بخورند، به عنوان جایگزین از شیر سویا استفاده می کنند؛ از محصولات کاملا گیاهی می توان به شیر سویا اشاره نمود و این شیر هیچ ارتباطی با شیر گاو ندارد. تنها نقطه اشتراک این دو محصول ظاهر آن هاست و از این منظر هر کدام از این دو نوشیدنی فواید و خواص خاص خود را دارند و نباید آن ها را جایگزین یکدیگر کرد.
تعداد کسانی که به گیاه خواری روی می آورند روز به روز در حال افزایش است و علاوه بر آن تعداد افرادی که به لاکتوز و لبنیات حساسیت دارند و افراد دیگری که نیز نمی‌توانند شیر گاو مصرف کنند، کم نیست . به این ترتیب سهم شیر سویا، که به اعتقاد عام جایگزین مناسبی برای شیر گاو است، از بازار افزایش یافته و امروزه طرفداران بیشتری دارد .

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • شیر سویا چیست
  • فواید شیر سویا
  • شیر سویا و لاغری
  • سلامت قلب و مغز
  • منبع آنتی اکسیدان
  • تقویت مو
  • تولید انرژی در سلول‌های بدن
  • اثر ضد افسردگی
  • کاهش خطر ابتلا به کم خونی
  • کنترل فشار خون
  • ارزش غذایی شیر سویا
  • سخن پایانی


شیر سویا چیست ؟

شیر سویا از خیس کردن دانه‌های لوبیا شکل در آب و خرد کردن و تحت فشار قرار دادن سویا‌های خیس خورده، به وجود می آید. شیر تهیه شده از این سویا مزه ای شبیه لوبیا دارد و خیلی از افراد مزه و طعم آن را دوست ندارند. به همین دلیل اغلب افراد آن را با طعم‌دهنده‌هایی نظیر وانیل، کاکائو، نسکافه ترکیب میکنند . شیرسویا دارای پروتئین زیادی بوده و اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن را تامین میکند .


فواید شیر سویا

شیر سویا باعث حفظ سلامت دستگاه عصبی بدن می شود و همچنین از ویتامین‌های موجود در این شیر گیاهی میتوان به انواع ویتامین‌های گروه ب نظیر ب ۲ و ب ۱۲ اشاره نمود که نقش مهمی را در سلامت و تندرستی بدن ایفا می کند و به بدن در ساخت ماده ژنتیک سلولها و عملکرد طبیعی گلبول‌های قرمز خون و به سلامت سلول‌های عصبی بدن کمک خواهد کرد. شیر سویا باعث کاهش خطر بروز پوکی استخوان نیز می شود . مصرف شیرسویا باعث کاهش علائم یائسگی میشود و از پوکی نیز جلوگیری می کند .در حقیقت کمبود هورمون ‌های جنسی در یائسگی باعث مختل شدن جذب کلسیم در بدن شده و به باعث پوکی استخوان می شود. شیر سویا دارای ترکیبات ایزوفلاوینی است که این ترکیبات می‌‌توانند به عنوان هورمون‌‌های جنسی عمل کنند.
 


شیر سویا و لاغری

شیر سویا کالری بسیار پایینی دارد و به عنوان منبع عالی از پروتئین ها شناخته می شود . البته خواص این شیر در کاهش وزن خلاصه نشده و بر روی خاصیت های دیگر آن نیز تمرکز دارد. اما با توجه به پروتئین بالا و کالری کم می تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که خواهان کاهش وزن هستند . به این صورت می توان کالری کمتری دریافت کرده و با افزایش میزان کالری سوزی در کاهش وزن تاثیر بگذارد. استفاده از پروتئین کافی در رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است و با این کار می توان از ریزش عضلات جلوگیری کرد. پروتئین نیز باعث میشود شما احساس سیری کنید و باعث جلوگیری از پرخوری نیز می شود. شیر سویا دارای پروتئین های بسیار باکیفیتی است که هم باعث سیری در انسان میشود و هم مواد مغذی را نیز به بدن می رساند.


سلامت قلب و مغز

اسید های چرب امگا3 از چربی های بسیار مفید به شمار می روند که باعث عملکرد مناسب بدن می شوند. این اسید ها علاوه بر خاصیت های فراوانی که دارا هستند برای بدن می توانند از زوال عقل و بیماری هایی مانند آلزایمر جلوگیری کنند. پس شیر سویا گزینه مناسبی برای تقویت مغز انسان به شمار می رود. از مزیت دیگر این شیر می توان به حمایت از سیستم قلبی عروقی اشاره کرد . یکی از مواد مغذی موجود در این شیر پتاسیم است که فواید بسیاری بر روی قلب انسان دارد. با توجه به تأثیری که شیر سویا در کاهش کلسترول و کاهش فشار خون می گذارد، می تواند برای سلامت قلب نیز مفید باشد.


منبع آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان موجود در شیرسویا نیز می‌تواند فواید بسیاری در برابر بیماری‌های مزمن داشته باشد. توفو که فراورده‌ای از شیرسویا شناخته میشود، دارای درصد قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان است. این فراورده به جلوگیری از آسیب کبد در برابر عوامل تخریب کننده، کمک خواهد کرد .


تقویت مو

محصولاتی که ادعا می‌کنند می‌توانند در طول انجام کارهای آرایشی، یک لایه‌ی محافظتی برای مو ایجاد کنند، همگی شامل انواع زیادی از پروتئین میشوند . به همین خاطر ، مصرف شیرسویا که غنی از پروتئین گیاهی است، به تقویت ساقه‌ی مو از داخل بدن کمک خواهد کردو از سلامت مو و زیبایی‌ محافظت می‌کند.


تولید انرژی در سلول‌های بدن

هر یک فنجان شیر سویا دارای ۷ گرم پروتئین است. این نوشیدنی انرژی خوبی برای افراد در تمامی سنین ایجاد می کند . شیر تهیه شده از دانه‌های سویا شامل کلسیم و آهن فراوان است و بخش مهمی از نیاز روزانه افراد به این مواد را تامین کند.

سیب زمینی شیرین و خواص آن برای کاهش وزن

اثر ضد افسردگی

شیرسویا شامل مقدار زیادی از مجموعه‌ی ویتامین B است؛ یکی از اعضای این ویتامین B، ویتامین B6 است که باعث بهبود و حفظ ثبات خلق و خو میشود. علاوه بر آن، منیزیم موجود در شیرسویا برای افزایش سطح سروتونین در بدن مورد استفاده قرار می گیرد ؛ سروتونین از افسردگی جلوگیری می کند و استرس را نیز کاهش می‌دهد.

 

کاهش خطر ابتلا به کم خونی

از آن‌جا که شیر سویا دارای آهن و کلسیم است، می‌تواند با کم‌خونی مبارزه کند. آهن با بهبود کارکرد عروق خونی، باعث تولید گلبول‌های قرمز خون در بدن می‌شود .


کنترل فشار خون

یکی از دلایل اصلی افزایش فشار خون، وجود بیش از اندازه‌ی سدیم موجود در خون است. شیرسویا داری مقدار زیادی پتاسیم در بدن  است که می‌تواند به کاهش سدیم اضافی و کاهش سطح فشار خون در بدن کمک کند.


ارزش غذایی شیر سویا در 100 گرم

در هر 100 گرم از این نوع شیر مواد مغذی زیر وجود دارند: 
میزان انرژی 54 کالری
88گرم آب
0.6گرم فیبر
3.99 گرم شکر
3.27گرم پروتئین 
1.75گرم چربی 
6.28 گرم کربوهیدرات
دارای ویتأمین های A,B,C,K,Dو شامل مواد مغذی مانند کلسیم ،منیزیم ،فسفر، پتاسیم سدیم نیز می‌شود.
 


سخن پایانی 

شیر سویا از شیر های گیاهی با خاصیت بسیار بالایی شناخته میشود که می تواند به کاهش یا بهبود مشکلات مختلفی در بدن  انسان کمک کند. این شیر از سویا تهیه میشود و دارای خاصیت  بسیار زیادی است و شامل  مقدار زیادی پروتئین و میزان کمی کالری می شود که در کاهش وزن نیز بسیار مؤثر است. مصرف این شیر ممکن است عوارض مختلفی نیز داشته باشد و قبل از مصرف بهتر است از ارگانیک بودن آن اطمینان مطمئن شوید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید