hairtamin کد تخفیف
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

هر آنچه باید درباره داروی دکاپپتیل و فواید و عوارض آن بدانید

هر آنچه باید درباره داروی دکاپپتیل و فواید و عوارض آن بدانید

هر آنچه باید درباره داروی دکاپپتیل و فواید و عوارض آن بدانید؛ دکاپپتیل یک دارو است که برای درمان سرطان پیشرفته پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو تاثیری شبیه به هورمون آزاد کننده هورمون لوتئین کننده (LHRH) دارد که توسط بدن تولید می‌شود. قبل از شروع درمان با دکاپپتیل، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا درباره خطرات و مزایای این درمان صحبت کنید. این مشاوره می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم مناسبی را در خصوص ادامه یا قطع این درمان بگیرید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • دکاپپتیل چیست؟
  • آشنایی با موارد مصرف داروی دکاپپتیل
  • بررسی عوارض داروی دکاپپتیل
  • چگونگی اثر داروی Decapeptyl
  • میزان مصرف داروی Decapeptyl
  • سخن پایانی

دکاپپتیل چیست؟

دکاپپتیل ( Decapeptyl ) یکی از داروهایی است که قادر به مهار تولید هورمون‌های جنسی است و در نتیجه می‌تواند از بلوغ زودرس در کودکان و نوجوانان جلوگیری کند. علاوه بر این، این دارو برای درمان برخی بیماری‌ها نظیر اندومتریوز، کوتاهی قد، فیبروم، بیماری‌های پستان و پروستات، تحریک تخمک‌گذاری و افزایش باروری نیز استفاده می‌شود.

داروهای مانند دکاپتیل با تأثیر بر مغز و هیپوفیز موجب متوقف شدن تولید هورمون‌هایی می‌شوند که فرآیند بلوغ را آغاز می‌کنند و ادامه می‌دهند. در شرایط معمول، این دارو برای دخترانی که قبل از سن 8 سالگی علائم بلوغ را نشان می‌دهند، به عنوان درمان بلوغ زودرس استفاده می‌شود تا بلوغ را به تعویق بیاندازد. دکاپتیل در دوزهای مختلف و به صورت تزریقی در دسترس است.

دکاپپتیل چیست؟

آشنایی با موارد مصرف داروی دکاپپتیل

همانطور که پیش تر اشاره نمودیم، داروی دکاپتیل جهت درمان سرطان پیشرفته پروستات استفاده می‌شود. بیشتر انواع سرطان پروستات برای رشد و گسترش به هورمون تستوسترون نیاز دارند. دکاپتیل با کاهش میزان تستوسترون تولید شده در بدن عمل می‌کند. این اثر به کند کردن یا توقف رشد سلول‌های سرطانی کمک نموده و به تسکین علائمی مانند ادرار دردناک یا مشکل کمک می‌کند. این دارو شبیه به یک ماده طبیعی ساخته شده توسط بدن (هورمون آزاد کننده هورمون لوتئین کننده-LHRH) است. پیش از شروع درمان، بهتر است با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای استفاده از این دارو صحبت کنید.

بررسی عوارض داروی دکاپپتیل 

داروی دکاپتیل (Decapeptyl) ممکن است عوارضی از قبیل گرگرفتگی، کاهش علاقه یا توانایی جنسی، کوچک شدن بیضه‌ها، حساسیت یا تورم سینه، قرمزی یا درد در محل تزریق، سردرد، درد اسکلتی و... داشته باشد. در صورت تجربه هر یک از این عوارض، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. عوارض جانبی جدی ممکن است شامل درد غیرمعمول در مفاصل یا استخوان، افزایش تشنگی، شکستگی راحت استخوان، تورم مچ دست و پا، ضعف غیرعادی، فلج شدن، افزایش ادرار، تغییرات روانی و خلقی (مانند افسردگی)، علائم بیماری کبدی و... باشد. درد اسکلتی، گرگرفتگی، استفراغ، ناتوانی جنسی، خارش، اسهال و سردرد از دیگر عوارض این بیماری محسوب می‌شود. در‌ موارد نادر فرد می‌تواند با مشکل فشرده سازی نخاع نیز روبه رو شود.

چگونگی اثر داروی Decapeptyl

داروی دکاپپتیل آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) بوده و موجب می‌شود تا تولید استروئید از تخمدان و بیضه مهار شود و به این صورت از‌سطح LH و FSH می‌کاهد و در نتیجه آن سطح تستوسترون (در مردان) و استروژن (در زنان) کم می‌شود. به طور معمول با تجویز مداوم تریپتورلین، 2 تا 4 هفته پس از شروع درمان، کاهش مداوم در ترشح FSH و LH رخ می‌دهد. اگر این دارو برای ART استفاده شود، از پیک زودرس LH در زنانی که تحریک کنترل شده تخمدان در آن‌ها انجام می‌شود، پیشگیری می‌نماید.

میزان مصرف داروی Decapeptyl

میزان مصرف داروی Decapeptyl

پیش از شروع مصرف داروی دکاپپتیل (Decapeptyl)، حتما دستورات موجود در بسته بندی دارو را مطالعه کنید. این دارو باید توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی به صورت تزریق به عضله باسن تجویز شود و به طور معمول به طور دوره‌ای هر 6 ماه یک بار استفاده می‌شود. 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله عوارض رابطه جنسی بیش‌ از حد برای آقایان که شما نمی‌دانستید را نیز مطالعه نمایید.

در ایام اولیه مصرف، سطح تستوسترون ممکن است در واقع افزایش یابد که به عنوان یک واکنش طبیعی بدن به دارو شناخته می‌شود و ممکن است در چند هفته اول این افزایش منجر به ظهور علائم جدید یا تشدید علائم شود. در صورت داشتن سرطان پروستات با گسترش به ستون فقرات یا انسداد ادرار، نیاز به نظارت دقیق توسط پزشک شما ویژه‌تر خواهد بود، به خصوص زمانی که برای اولین بار این درمان را شروع می‌کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله بدان اشاره نمودیم، داروی دکاپپتیل جهت درمان سرطان پیشرفته پروستات توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. این دارو شبیه به یک ماده طبیعی تولید شده توسط بدن یا همان هورمون آزاد کننده هورمون لوتئین کننده-LHRH است. لازم‌ به ذکر است که با این حال در مورد خطرات و مزایای درمان با پزشک خود مشورت نمایید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید