ارسال رایگان به سراسر کشور کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

سرطان حلق و بررسی بهترین روش‌های درمانی آن

سرطان حلق و بررسی بهترین روش‌های درمانی آن

سرطان حلق و بررسی بهترین روش‌های درمانی آن؛ براساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، در هر سال حدود 53000 نفر در ایالات متحده به سرطان حلق و دهان مبتلا می‌شوند. در مردان، شیوع این نوع سرطان دو برابر بیشتر از زنان است. در زمان تشخیص، میانگین سنی بیماران حدود 62 سال است، و تنها حدود 25 درصد از موارد سرطان دهان و حلق در افراد زیر 55 سال رخ می‌دهد. بروز این نوع سرطان در کودکان اتفاق نادری است.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سرطان حلق چیست؟
  • روش تشخیص سرطان حلق
  • انواع متفاوت سرطان های مربوط به گلو
  • علائم سرطان حلق
  • درمان سرطان حلق
  • درمان گیاهی سرطان حلق
  • مراقبت‌های لازم در درمان سرطان حلق
  • سخن پایانی

سرطان حلق چیست؟

سرطان حلق یا گلو به عنوان یک اصطلاح کلی برای توصیف سرطانی استفاده می‌شود که در ناحیه حلق ایجاد می‌شود. این نوع سرطان ناشی از رشد غیرطبیعی و بی‌کنترل سلول‌های ناحیه حلق و گلو است، که عموماً به علت جهش‌های ژنتیکی و آسیب‌های سلولی رخ می‌دهد. اگرچه اکثر سرطان‌های گلو شامل انواع مشابهی از سلول‌ها هستند، اما برای تمایز بخشی از گلو که  سلول سرطانی را ایجاد می‌کند، از اصطلاحات خاصی استفاده می‌شود.

این نوع سرطان به عنوان یکی از سرطان‌های نسبتاً نادر محسوب می‌شود. هر ساله، طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، حدود 53000 نفر در ایالات متحده به سرطان دهان و حلق مبتلا می‌شوند. به عنوان مقایسه، تخمین زده شده که بیش از 290000 نفر در ایالات متحده هر سال به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

روش تشخیص سرطان حلق

در آغاز، پزشک شروع به بررسی علائم مشکوک ممکن در دهان، حلق و گوش شما می‌کند. برای بررسی حلق، از یک آینه کوچک استفاده می‌شود. همچنین، به منظور بررسی بخش‌های بالایی حلق، از یک اندوسکوپ انعطاف‌پذیر که دارای یک لوله نازک با چراغ در انتهاست، از طریق سوراخ بینی به پشت حلق هدایت می‌شود.

برای انجام این روش، معمولاً از یک اسپری بی‌حس‌کننده برای بی‌حسی بینی و گلو استفاده می‌شود و از شما خواسته می‌شود که تا یک ساعت بعد یا تا زمانی که اثر بی‌حسی از گلوتان خارج شود، هیچ چیزی نخورید یا ننوشید. اگر پزشک مشکوک به وجود تومور باشد، یک نمونه بافت (بیوپسی) جمع‌آوری می‌کند و آن را به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا توسط متخصص پاتولوژی زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد. پاتولوژیست‌ها سرطان حلق را بر اساس نوع سلول‌ها طبقه‌بندی می‌کنند. این شامل موارد زیر است:

  1.  کارسینوم سلول سنگفرشی
  2.  کارسینوم تمایز نیافته یا تمایز ضعیف

انواع متفاوت سرطان های مربوط به گلو

بیشترین سرطان‌های گلو در سلول‌های صاف و نازکی که سطح گلو و جعبه صدا را پوشانده‌اند، رشد می‌کنند. سرطان‌های گلو به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:
 سرطان حلق: گلو یا حلق، لوله‌ای است که از بینی تا مری به طول می‌افتد. مری وظیفه حمل غذا را از ته گلو به معده دارد.
سرطان حنجره: جعبه صدای شما یا حنجره، در انتهای گلو واقع شده و شامل تارهای صوتی شما است.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله روش‌های موثر برای از بین بردن بوی بد دهان را نیز مطالعه نمایید.

علائم سرطان حلق

یکی از اولین علائم سرطان حلق (سرطان اوروفارنکس) وجود یک توده بدون درد در قسمت فوقانی گردن است. سایر علائم به‌صورت زیر است:

  • درد صورت
  •  تورم گردن
  •  خونریزی بینی
  •  سردردهای مداوم
  •  تغییرات در شنوایی
  • احتقان بینی (انسداد بینی)
  •  صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)

درمان سرطان حلق

برای درمان این بیماری پزشکان سعی خواهند کرد تا تومور را نابود کرده، از گسترش سرطان جلوگیری کنند و تا حد امکان از توانایی شما برای بلع و صحبت کردن محافظت کنند:

  • شیمی درمانی

در صورتی که امکان انجام عمل جراحی برای بیمار سرطان حلق وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است از شیمی درمانی به تنهایی یا همراه با پرتودرمانی بهره ببرد. این روش در مواقعی کاربرد دارد که اندازه تومورها بسیار بزرگ بوده و از طریق جراحی قابل از بین بردن نباشند.

  • عمل جراحی

جراحی به عنوان یکی از بهترین و اصلی‌ترین گزینه‌های درمان سرطان حلق شناخته می‌شود، به ویژه برای انواع سرطان‌های حلق کوچک که هنوز به صورت گسترده نشده‌اند. پزشکان ممکن است از روش‌های جراحی ترانس دهانی با استفاده از ربات‌ها برای برداشتن تومورها استفاده نمایند. جراحی رباتیک ترانسورال یک روش درمانی کم تهاجمی است که از طریق دهان به راحتی به تومورها دسترسی دشوار دارندتا به‌طور کامل حذف شوند.

  • ایمونوتراپی

ایمونوتراپی به عنوان یک گزینه درمانی اولیه برای سرطان اوروفارنکس در موارد بازگشت یا گسترش یافته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی به سیستم ایمنی بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را تشخیص داده و از بین ببرد. در درمان سرطان حلق، انواعی از ایمونوتراپی مانند پمبرولیزوماب (Keytruda®) و نیولوماب (Opdivo®) انتخاب می‌شوند.

درمان گیاهی سرطان حلق

برخی اوقات برای درمان سرطان حلق از روش‌های درمانی گیاهی نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، زردچوبه یکی از درمان‌های گیاهی رایج است که برای مقابله با سرطان گلو و سرطان دهان به طور طبیعی استفاده می‌شود. ماده کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص ضد عفونی و آنتی‌بیوتیکی است. نعنا نیز یک ماده رایج دیگر است که در سراسر جهان برای درمان بیماری‌ها از جمله سرطان حلق استفاده می‌شود. قدرت نعنا در جلوگیری از خونرسانی به تومورهای سرطانی استوار است. همچنین، بذر گشنیز و آویشن نیز از گزینه‌های درمانی گیاهی دیگر برای مبارزه با انواع سرطان حلق هستند.

سرطان حلق و بررسی بهترین روش‌های درمانی آن

مراقبت‌های لازم در درمان سرطان حلق

برای درمان سرطان حلق، رعایت روش‌های درمانی متعدد ضروری است. به خودتان استراحت کافی بدهید و در حد امکان فعالیت و ورزش کنید. تغذیه سالم با مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی، وجبهه خوری خود را به درستی پر کنید. همچنین، از سیگار دست بردارید و مصرف الکل را محدود کنید. استعمال تنباکو و نوشیدن الکل می‌تواند تأثیرات درمانی را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر را افزایش دهد. به برنامه‌های قبلی خود برای ارزیابی وضعیت و تأکید بر سلامت ادامه دهید. این فرآیند را تا زمانی که پزشک شما توصیه کرده است، پیش ببرید.

سخن پایانی

سرطان حلق در ارگان‌هایی که در عملکرد بلع، گفتگو و تنفس نقش دارند، رشد می‌کند. تقریباً بیست و پنج درصد از سرطان‌های حلق به صورت تنها در این ناحیه رخ می‌دهند، در لوله‌ای که از پشت بینی شروع شده و به سمت گردن پیش می‌رود. این بیماری رشد سریعی دارد. به همین دلیل، درمان اولیه به بیمار فرصت داده می‌شود تا بهبودی سریع‌تری داشته باشد و کیفیت زندگی او را بهبود بخشد.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید