ارسال رایگان به سراسر کشور ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی

عوارض کم تحرکی را بشناسید

عوارض کم تحرکی را بشناسید

عدم تحرک بدن سبب به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌ها می‌شود‌. فعالیت‌های فیزیکی روزانه در پیشگیری از بروز بیماری‌ها تاثیر بسزایی دارد و بی تحرکی و نداشتن فعالیت علائم و عوارض متفاوتی به همراه دارد.

 

آشنایی با عوارض کم تحرکی بدن

عدم تحرک سبب به وجود آمدن استرس و اضطراب در فرد می‌شود. با انجام فعالیت‌هایی از قبیل پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و دویدن، خون خود را به طور منظم پمپاژ کنید که این عمل سبب تقویت و تثبیت خلق و خوی و افزایش اعتماد به نفس خواهد شد. با پیشرفت فناوری و اختراع وسایلی که کار و زندگی را آسان‌تر می‌کنند، پاسخ مثبت به این میل ذاتی، فراگیر شده است که سبب تحرک کمتر در انسان‌ها می‌شود.

بیمارهای مرتبط با کم تحرکی

یبوست

طبق تحقیقات بدست آمده تحرک بیشتر سبب می‌شود تا روده بزرگ بیشتر فعالیت کند که در نتیجه منجر به سهولت روند مدفوع می‌شود و ماهیچه‌های شکمی و دیافراگم نیز، کلید انتقال مواد زائد از طریق دستگاه گوارش هستند. به دنبال بی تحرکی بدن، افراد دچار بیماری یبوست خواهند شد.

سفتی مفاصل

مفاصل دردناک که گاهی اوقات به سختی حرکت می‌کنند می‌توانند نشانه بیماری‌های التهابی مانند آرتریت یا بیماری خود ایمنی باشند. مفاصل می‌توانند در نتیجه  نداشتن تحرک کافی سفت شوند.

بی‌خوابی

در نتیجه فعالیت‌های روزانه بدن خسته شده و سبب می‌شود شب هنگام سریعتر به خواب رفته و خواب عمیق تری را تجربه کنید. داشتن بی‌خوابی در شب به شما می‌گوید که باید بلند شوید و در طول روز فعالیت کنید.

فراموشی

ورزش منظم به بدن کمک می‌کند تا مواد شیمیایی بیشتری تولید کند که به نوبه خود تولید رگ‌های خونی در مغز شما را افزایش می‌دهد. هرچه خون بیشتری به مغز شما برسد، بهتر می‌توانید فکر کنید، به خاطر بسپارید و تصمیم گیری کنید‌.

پیری زودرس

ورزش و فعالیت بدنی بر سن بیولوژیکی افراد تاثیر مثبت گذاشته و آن‌ها را از پیری زودرس در امان نگاه می‌دارد. به انتهای کروموزوم ما انسان‌ها، تلومر گفته می‌شود. کوتاه‌شدن طول تلومرها، پیری زودرس را به دنبال خواهد داشت و یکی از عوامل ایجاد این کوتاهی، آسیب‌های سلولی ناشی از بی‌تحرکی است. بنابراین فعالیت بدنی و ورزش، از بروز این آسیب‌ها، کوتاه‌شدن طول تلومرها و پیری زودرس پیشگیری خواهد کرد.

ابتلا به سرطان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها در سبک زندگی بی تحرک افزایش خواهد یافت. بیماری‌هایی از قبیل سرطان روده بزرگ، رحم، سینه و ریه که ارتباط زیادی به بی تحرکی و عدم فعالیت‌های فیزیکی بدن دارد.

فشار خون

گذراندن بیشتر وقت خود در حالت نشسته، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؛ به این دلیل که احتمال ابتلا به فشار خون بالا وجود دارد، که یک عامل خطر مهم برای مشکلات قلبی مانند بیماری عروق کرونر و حملات قلبی می‌باشد.

تنبلی و خستگی

اگر بیشتر اوقات احساس بی حالی و خستگی می‌کنید، ورزش کنید؛ چرا که ورزش به رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌ها کمک می‌کند. اگر بیشتر وقت خود را به حالت نشسته بگذرانید، بافت‌های بدن شما به همان میزان سوخت مورد نیاز برای ادامه کار را دریافت نخواهند کرد.

سخن پایانی

در این مقاله با عوارض گوناگون سبک زندگی بی تحرک آشنا شدیم و دانستیم که بسیاری از بیماری‌های مزمن ریشه در همین مسئله دارد. نسل آینده‌ساز جامعه یعنی کودکان و نوجوانان نیز به سوی بی تحرکی و چاقی تمایل پیدا نموده‌اند. بنابراین لزوم ایجاد تغییرات در شیوه‌ی زندگی بی تحرک، نیازی است که باید بیش از گذشته به ایجاد آن بپردازیم.
 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید