testostron خرید قسطی با اسنپ پی
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

بهترین راهکارهای درمان عروق عنکبوتی

بهترین راهکارهای درمان عروق عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی گروهی از رگ‌های نازکی هستند که نزدیک به سطح پوست قرار دارند و شبیه به تارهای عنکبوت یا شاخه‌های درخت هستند. این رگ‌ها معمولاً با رنگ آبی یا قرمز هستند. برخلاف رگ‌های واریسی که بزرگترند، رگ‌های عنکبوتی اندکی کوچکتر هستند، اما در بعضی موارد هر دو نوع رگ را در کنار هم مشاهده می‌کنیم. 

رگ‌های واریسی، رگ‌هایی هستند که متورم شده و خون در آن‌ها جمع می‌شود. بروز رگ‌های واریسی و عنکبوتی بیشتر در پاها و در افراد بالای ۵۰ سال شایع است. این رگ‌ها در بیشتر موارد علامت خاصی ندارند، اما ممکن است در بعضی موارد باعث تورم، ضربان‌زدگی و بیقراری پاها شوند.  

همچنین در بعضی موارد ممکن است دردناک باشند و منجر به زخم‌های واریسی و لختگی خون شوند. درمان رگ‌های عنکبوتی در اکثر موارد ایمن و موثر است. در این مقاله قصد داریم بهترین راهکارهای درمان عروق عنکبوتی را بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • رگ‌های عنکبوتی کدامند؟
  • انواع رگ‌های عنکبوتی
  • علل ایجاد رگ‌های عنکبوتی پا
  • چه کسانی در معرض ابتلا به رگ‌های عنکبوتی قرار دارند؟
  • درمان موثر رگ‌های عنکبوتی
  • عوارض وجود رگ‌های عنکبوتی
  • سخن پایانی

رگ‌های عنکبوتی کدامند؟

رگ‌های عنکبوتی، کوچک و پیچ‌وتاب دار هستند و از روی پوست می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. این عروق ممکن است به رنگ‌های قرمز، بنفش یا آبی باشند و اغلب در پاها و صورت دیده می‌شوند. نام این عروق به دلیل شباهت ظاهری آن‌ها به تارهای عنکبوت انتخاب شده است.

انواع رگ‌های عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی در نواحی مختلف بدن به ویژه صورت یا پاها دیده می‌شوند. انواع رگ‌ها به لحاظ ظاهری را می‌توان به صورت زیر طبقه بندی نمود:

  • به صورت خطی
  • به صورت لکه‌ای
  • رگ‌ها به شکل شبکه یا ستاره
  • رگ‌ها به صورت شاخه درخت
انواع رگ‌های عنکبوتی

علل ایجاد رگ‌های عنکبوتی پا

عوامل شناخته شده بسیاری در ایجاد و ظهور رگ‌های عنکبوتی پا موثرند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • ژنتیک

معمولا، سابقه خانوادگی ابتلا به رگ‌های عنکبوتی یک عامل مهم در برخورداری از این عارضه است و بیشتر افرادی که خانواده‌ای ابتلا به این علایم داشته‌اند، خود نیز با این مشکل مواجه خواهند شد.

  • تیروئید

احتمال بروز رگ‌های عنکبوتی می‌تواند بر اثر بعضی از بیماری‌ها مانند اختلال تیروئید افزایش یابد.

  • ایستادن و نشستن بدون تغییر حالت بدن

ایستادن و نشستن برای طولانی مدت می‌تواند در دراز مدت موجب بروز رگ‌های عنکبوتی شود.

  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند

حتی اختلالاتی که در عملکرد عضلات ساق پا ایجاد می‌شوند، می‌تواند باعث افزایش احتمال ایجاد رگ‌های عنکبوتی شود، به ویژه در زمان استفاده از کفش‌های پاشنه بلند.

  • تماس با نور آفتاب

نور مستقیم آفتاب که علائم آن بیشتر در افراد با پوست روشن و در پوست صورت مشاهده می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین راهکارها برای‌ درمان گوشت‌های اضافی را نیز مطالعه نمایید.

  • جنسیت

احتمال بروز رگ‌های عنکبوتی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. تقریباً نیمی از بانوان در گروه سنی 40 تا 50 سال با این مشکل روبرو می‌شوند.

  • بارداری

رگ‌های عنکبوتی بارداری به عنوان یکی از انواع واریس بارداری معروف هستند و تاثیرات متعددی بر ظهور آن‌ها دارند.

  • اختلالات هورمونی

تغییرات هورمونی در هنگام بلوغ، یائسگی و هورمون درمانی می‌توانند احتمال بروز رگ‌های عنکبوتی را بالا ببرد.

  • مصرف قرص های پیشگیری از بارداری

مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری و برخی داروها ممکن است باعث افزایش احتمال مبتلا شدن به مشکل رگ‌های عنکبوتی شوند.

چه کسانی  در معرض ابتلا به رگ‌های عنکبوتی قرار دارند؟

چه کسانی  در معرض ابتلا به رگ‌های عنکبوتی قرار دارند؟

هر شخصی ممکن است با رگ‌های واریسی یا رگ‌های عنکبوتی مواجه شود، اما زنان در مقایسه با مردان دو برابر احتمال ابتلا به این عارضه را دارند. این بیماری بیشتر در افرادی که حرفه‌هایی دارند که مدام بایستند، مانند پرستاران و معلمان، مشاهده می‌شود. به عوامل دیگری نیز که می‌توانند خطر ابتلا به رگ‌های عنکبوتی را افزایش دهند، اشاره کرد. این عوامل شامل افزایش سن و پیری، چاقی، بارداری، آسیب‌دیدگی قبلی یا عمل‌های جراحی در ناحیه پاها و عوامل ژنتیکی است.

درمان موثر رگ‌های عنکبوتی

قبل از هر درمانی برای مویرگ‌های پا لازم است معاینه دقیق و در صورت نیاز سونوگرافی عروقی انجام شود. بایستی جواب این سوال داده شود که آیا وجود علت زمینه‌ای مهمی مانند ریشه واریس طنابی وجود دارد یا خیر.

 در صورتی که مویرگ‌های عنکبوتی بدون ریشه عمقی باشند، درمان‌هایی مانند اسکلروتراپی یا لیزر سطحی برای رگ‌های عنکبوتی در نظر گرفته خواهد شد. اما اگر مویرگ‌ها در زمینه ریشه عمقی داشته باشند، درمان این ریشه در اولویت است و نیاز به اقدامات لازم قبل از درمان مویرگ‌ها دارند.

  • اسکلروتراپی برای درمان رگهای عنکبوتی

اسکلروتراپی با استفاده از فوم به تنهایی یا در ترکیب با دستگاه‌های تابشی مانند لیزر KTP و یا لیزر Nd:YAG انجام می‌شود. در بعضی از نوع‌های پوست و رگ‌ها، استفاده از روش توام نتیجه بهتری به همراه دارد. در این حالت، اسکلروتراپی (تزریق) استفاده می‌شود تا رگ‌های تغذیه‌دهنده را ببندد. برای افزایش اثربخشی این روش، مایع اسکلروتراپی به شکل فوم درست می‌شود و سپس داخل رگ تزریق می‌شود.

  • لیزر رگ‌های عنکبوتی

در کلینیک‌های پوست، اشعه لیزر سطحی و نور (IPL) را به عنوان یک درمان مورد استفاده قرار می‌دهند.این درمان برای درمان انواع مشکلات پوستی استفاده می‌شود، اما نتیجه به پوست‌های خیلی روشن بسیار خوب است. با این حال، در پوست‌های کمی تیره‌تر، احتمال ایجاد عوارض مانند سوختگی وجود دارد.

عوارض وجود رگ‌های عنکبوتی

برای اینکه احتمال عوارض احتمالی را به حداقل میزان خود برسانید، توصیه می‌شود قبل از هر نوع درمان مانند اشعه لیزر یا IPL، معاینات کامل صورت بگیرد تا وجود ارتباط رگ‌های سطحی با رگ‌های عمقی‌تر تغذیه کننده بررسی شود. در صورت وجود این ارتباط، معمولاً یک یا دو جلسه تزریق یا اسکلروتراپی برای برداشتن ریشه تغذیه کننده مویرگ‌ها انجام می‌شود. اما لازم به ذکر است که اگر ریشه این رگ‌ها بسته نشود، ریشه دوباره بوجود می‌آید و عود خواهد کرد.

عوارض وجود رگ‌های عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی یا رگ‌های واریسی، اغلب ظاهری ناخوشایند دارند، اما به ندرت منجر به عوارض خطرناکی می‌شوند. هرچند در برخی موارد، ممکن است با عوارضی همراه باشند. به عنوان مثال، ممکن است زخم‌های واریسی که زخم‌های بزرگی در پوست، به خصوص در نزدیکی مچ پا هستند، به وجود آید. این رگ‌ها ممکن است منجر به درد و لختگی خون شوند.

سخن پایانی

مویرگ‌های عنکبوتی (Telangiectasias) رگ‌های ریزی هستند که به‌ صورت شبکه‌ای شبیه به تار عنکبوت دیده می‌شوند و اغلب در ناحیه پا و ران‌ها قرار می‌گیرند. اما ممکن است در مچ پا یا دیگر قسمت‌های بدن مانند صورت و سینه هم دیده شوند. رگ‌های عنکبوتی به شکل رگ‌های باریک و گاهی تیره، مویرگ قرمز و یا رگ سبز پیدا می‌کنند و به صورت خوشه‌هایی در سطح پوست پراکنده می‌شوند.

 

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید