ارسال رایگان به سراسر کشور کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

بررسی بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

بررسی بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

بررسی بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل؛ بعضی اوقات که به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، دندانپزشک به شما می‌گوید که کشیدن یا نکشیدن دندان عقل برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا کشیدن دندان عقل ضروری است یا خیر؟ در این مقاله بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل را توضیح می‌دهیم. 

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • کشیدن دندان عقل یا نکشیدن آن؟
  • چه زمانی باید به کشیدن دندان عقل فکر کرد؟
  • مراحل کشیدن دندان عقل
  • دستورالعمل‌های لازم بعد از کشیدن دندان عقل
  • سخن پایانی

کشیدن دندان عقل یا نکشیدن آن؟

دندانپزشک شما به طور معمول هر سال یکبار از کل دهان شما رادیوگرافی معمولی می‌گیرد. این اشعه ایکس جهت تشخیص پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی استفاده می‌شود. به علاوه در کلینیک های دندانپزشکی، برای نظارت بر رشد دندان عقل نیز از این اشعه ایکس استفاده می‌شود.

در عکس‌برداری با اشعه ایکس، دندانپزشک شما ابتدا می‌تواند تشخیص دهد که آیا دندان عقل دارید یا خیر. این به دلیل اینکه بعضی اوقات دندان عقل به صورت نهفته و افقی رشد می‌کند و نکته مهم دیگر این است که همه افراد دندان عقل نخواهند داشت. با استفاده از اشعه ایکس، دندانپزشک شما می‌تواند به رشد دندان عقل شما نگاه کند و در صورت لزوم، آنها را کنترل کند.

 در عکس‌برداری با اشعه ایکس، دندانپزشک شما به جهت رشد دندان عقل شما، موقعیت آن در لثه و کامل بودن رشد آن توجه می‌کند. تمام این عوامل می‌توانند تعیین کننده باشند که آیا باید برای جراحی دهان به دندانپزشکی مراجعه کنید یا خیر.

چه زمانی باید به کشیدن دندان عقل فکر کرد؟

چه زمانی باید به کشیدن دندان عقل فکر کرد؟

توصیه متخصصان دندانپزشکی و جراحان دهان این است که بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل، زمانی است که مشکلاتی مانند ازدحام بیش از حد دندان‌ها، درد دندان، ترک خوردگی دندان‌های آسیاب عقب و حتی سردرد با رشد دندان عقل مرتبط می‌شوند. در صورتی که دندان عقل خود را نکشیده‌اید، توصیه می‌شود در صورت مشاهده اولین نشانه‌های رشد ناصحیح دندان‌های عقل، برای جراحی و یا کشیدن دندان عقل سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. 

رشد دندان عقل هر فرد با سرعت‌های متفاوتی صورت می‌گیرد و به همین دلیل، تقریباً فهمیدن بهترین زمان کشیدن دندان عقل غیرممکن است. با این حال، بیشتر افراد در سنین 17 تا 25 سالگی دندان عقل خود را می‌کشند. هرچند که برخی از افراد در سنین پایین‌تر نیاز به کشیدن دندان عقل دارند و برخی دیگر ممکن است تا سنین 25 یا 30 سالگی صبر کنند.

مراحل کشیدن دندان عقل

جراحی برداشتن دندان عقل به صورت سرپایی توسط جراح دهان با تجویز بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بیهوشی عمومی باعث آرامش بیشتر شما می‌شود و در حین عمل شما در حالت آرام قرار می‌گیرید. جراح دهان در صورت نهفتگی دندان، با ایجاد برش کوچکی در امتداد خط لثه، به دندان عقل دسترسی پیدا می‌کند. در صورتی که دندان به طور کامل رشد کرده باشد، نیازی به ایجاد برش نیست. 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله  چگونه دندان های خود را در خانه سفید کنیم؟ را نیز مطالعه نمایید.

سپس جراح دهان، دندان عقل را به چهار بخش کوچک برش می‌دهد تا راحت‌تر برداشته شود. در برخی موارد، اگر دندان به شدت نهفته باشد یا ریشه‌ها به طور کامل رشد کرده باشند، ممکن است نیاز به برداشتن مقداری از استخوان فک نیز باشد. پس از اتمام عمل، شما چیزی از روند آن را به یاد نمی‌آورید.

دستورالعمل‌های لازم بعد از کشیدن دندان عقل

برداشتن دندان عقل یکی از روش‌های رایج در دندانپزشکی، به ویژه در جوانان استفاده می‌شود. پس از این عملیات، برخی از افراد ممکن است با درد و آزار مواجه شوند. برای کاهش این علائم، دستورالعمل‌هایی پس از جراحی دندان عقل وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. برای آشنایی با این دستورالعمل‌ها، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

کشیدن دندان عقل می‌تواند با بیهوشی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود که بستگی به وضعیت دهان و دندان و سن فرد دارد و تا هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا بهبودی کامل پیدا کند. با این حال، پس از یک یا دو هفته از عمل، می‌توانید به زندگی عادی خود بازگردید. برای کاهش علائم کشیدن دندان عقل، می‌توانید پس از جراحی، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا بهبودی سریع‌تری داشته باشید و به زندگی عادی خود بازگردید.

  • مقابله با خونریزی

یکی از اولین علائم پس از کشیدن دندان عقل، خونریزی است. برای کاهش خونریزی، پزشک پس از جراحی، پنبه یا گاز استریل را روی محل جراحی قرار می‌دهد و توصیه می‌شود در روز اول پس از جراحی، آن را به‌طور دوره‌ای طبق دستور پزشک تعویض کنید. 

جهت جلوگیری از ایجاد لخته و برای انسداد زخم و جلوگیری از خونریزی، در روز اول پس از جراحی، دهان خود را نشویید و خون دهانتان را تف نکنید و دندان های خود را مسواک نزنید. تا یک روز بعد از جراحی، از نی برای نوشیدن آبمیوه یا سیگار کشیدن خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث برداشته شدن لخته و در نتیجه خونریزی مجدد شود یا در طولانی مدت باعث مشکلات لثه شود.

  • تمیز کردن دندان

چند دستورالعمل پس از جراحی دندان عقل برای تمیز کردن دندان ذکر شده است. از روز دوم پس از جراحی، می توانید با استفاده از مسواک به آرامی و دور از محل عمل، دندان های خود را تمیز کنید. برای کاهش التهاب و استریل شدن، شستشو با آب نمک توصیه می شود. قبل از استفاده از دهان شویه های مختلف، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دستورالعمل های لازم بعد از کشیدن دندان عقل
  • مقابله با درد

استفاده از مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن برای تسکین درد پس از کشیدن دندان توصیه می شود و در صورت نیاز پزشک، مسکن های موثرتری را تجویز می کند.

  • مقابله با تورم و قرمزی

برای مقابله با تورم و قرمزی پس از جراحی دندان عقل، توصیه می‌شود که از کمپرس یخ به مدت 10 دقیقه استفاده کنید و سپس آن را به مدت 20 دقیقه بردارید. همچنین در روزهای بعدی، بهتر است از کمپرس گرم استفاده کنید. 

برای صرف غذا، توصیه می‌شود تا سه روز بعد از عمل از غذاهای سفت پرهیز کنید و از غذاهای نرم و مایعات مانند برنج، سوپ و ماکارونی استفاده کنید. در صورت تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک، حتماً آن را به طور کامل مصرف کنید. همچنین در هفته اول پس از عمل، به استراحت کافی نیاز دارید و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری نمایید.

سخن پایانی 

در صورتی که به دنبال بهترین زمان برای جراحی دندان عقل خود هستید، در این مقاله نکاتی در این باره اشاره شده است. همچنین در صورت بروز هرگونه زخم، التهاب و دردی، به کلینیک شبانه روزی مراجعه کنید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد.
 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید