ارسال رایگان به سراسر کشور کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

معرفی قرص آسپرین و‌ عوارض آن

معرفی قرص آسپرین و‌ عوارض آن

معرفی قرص آسپرین و‌ عوارض آن؛ آسپرین یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) است که حاوی سالیسیلات می‌باشد. این دارو از ترکیب گیاهانی مانند درخت بید و گل مینا ساخته می‌شود. استفاده اولین بار از آسپرین حدود 4000 سال پیش توسط بقراط، پزشک مشهور تاریخ، ثبت شده است. او از پوست درخت بید برای تسکین درد و تب استفاده می‌کرد. هنوز هم استفاده از پوست درخت بید به عنوان یک داروی طبیعی برای سردرد و دردهای جزئی تاثیرگذار است.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • قرص آسپرین چیست و از چه ساخته می‌شود ؟
  • نحوه عملکرد داروی آسپرین
  • چه کسانی باید آسپرین مصرف کنند؟
  • عوارض آسپرین کدامند؟
  • عوارض مصرف همزمان پلاویکس و آسپرین
  • موارد مصرفی و درمانی آسپرین
  • بهترین زمان برای مصرف آسپرین
  • سخن پایانی

قرص آسپرین چیست و از چه ساخته می‌شود ؟

آسپرین یا آ اس آ (Aspirin)، یکی از داروهای پرکاربرد برای کنترل غلظت خون استفاده می‌شود. علاوه بر این، این دارو به عنوان یک مسکن ضدالتهابی غیراستروئیدی نیز برای تسکین دردها کاربرد دارد. نام علمی آسپرین "استیل سالیسیلیک اسید" است و به عنوان یکی از اولین داروهای کشف شده توسط انسان شناخته می‌شود. نام آسپرین نیز به دلیل وجود سالیسیلات در ترکیب دارو استفاده می‌شود. سالیسیلات، ترکیبی است که درخت بید آن را تولید می‌کند و سقراط در 4000 سال قبل از آن از آن استفاده می‌کرد. هنوز هم برخی افراد برای تسکین سردرد و دردهای خفیف از پوست درخت بید استفاده می‌کردند؛ اما استفاده از داروی آسپرین به مراتب ساده‌تر و راحت‌تر است.

نحوه عملکرد داروی آسپرین

نحوه عملکرد داروی آسپرین 

آسپرین به شکلی عمل می‌کند که در بدن درد و تورم را کاهش می‌دهد و  مسدود می‌کند. پزشک شما ممکن است این دارو را برای جلوگیری از ایجاد لخته در خون تجویز کند. این تدابیر منجر به کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی می‌شود. بدین صورت که آسپرین جلوی چسبیدن پلاکت‌های خون به یکدیگر را می‌گیرد و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

چه کسانی باید آسپرین مصرف کنند؟

آسپرین عمدتاً به عنوان یک داروی رقیق کننده خون استفاده می‌شود و ممکن است در جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی موثر باشد. به همین دلیل، افرادی که سابقه‌ی بیماری قلبی یا سکته مغزی داشته‌اند، معمولاً پس از عمل جراحی قلبی باز یا در معرض خطر ابتلا به این شرایط هستند، از آسپرین استفاده می‌کنند. در هر صورت، مهم است که قبل از مصرف آسپرین با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد و احتمالاً با داروهای دیگر تداخل داشته باشد.

عوارض آسپرین کدامند؟

مصرف قرص آسپرین در کودکان، یکی از علل رایج مسمومیت است. برخی از عوارض متداول استفاده از آسپرین در همراهی با نوشیدن شیر یا مصرف غذا قابل برطرف شدن هستند. اگر هر یک از این عوارض ادامه یابد یا شدت یابد، به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید.

  • سوزش سر دل
  • معده درد و حالت تهوع
  • ناراحتی معده مثل افراد با علایم زخم معده (تهوع)

در صورتی که پزشک شما داروی آسپرین را معرفی کرده است، باید اطمینان حاصل کنید که فواید آن بیشتر از مضراتش است. همچنین باید بدانید که اکثر افرادی که آسپرین مصرف کرده‌اند، به عوارض جدی این دارو دچار نشده‌اند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله هنگام وقوع حمله قلبی چکار باید کرد را نیز مطالعه نمایید.

عوارض مصرف همزمان پلاویکس و آسپرین

استفاده همزمان از پلاویکس و آسپرین، دو داروی ضدپلاکت، می‌تواند خطر خونریزی و عوارض جانبی را افزایش دهد. قبل از همزمان مصرف این دو دارو، حتماً با پزشک مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره موارد مصرف، نحوه استفاده، عوارض جانبی و تداخل دارویی آسپرین با دکتر قلب و عروق مشورت نمایید. 

موارد مصرفی و درمانی آسپرین

آسپرین به عنوان یکی از متداول‌ترین داروهای مصرفی در جهان شناخته شده است. این دارو در موارد مختلفی از جمله کاهش ورم‌های مفصلی، دردهای قاعدگی، درد دندان، کاهش تب، بهبود آرتروز زانو و دردهای عضلانی استفاده می‌شود. آسپرین از طریق روده کوچک هضم می‌شود و تا سه تا چهار ساعت طول می‌کشد تا اثر دردآوری آن کامل شود. به همین دلیل، حتی درد دندان را نیز می‌تواند مهار کند. البته در موارد دردهای شدیدتر، پزشکان علاوه بر آسپرین، مسکن‌های قوی‌تر را نیز تجویز می‌کنند.

مصرف آسپرین در کنار موارد فوق، کاربردهای دیگری نیز دارد که بسته به تشخیص پزشک باید استفاده شود. استفاده از یک دز پایین آسپرین می‌تواند در گروه‌های پرخطر، احتمال حمله قلبی را کاهش دهد. برخی از پزشکان هم آسپرین را به منظور جلوگیری از مرگ بافت قلب و لخته شدن خون، برای بیمارانی که درگیر حمله قلبی هستند، تجویز می‌کنند. بیماران دیابتی، فشارخون بالا، سابقه‌ی کلسترول بالا و مشکلات گردش خون به مغز، نیز جزء گروه‌هایی هستند که می‌توانند از قرص آسپرین استفاده کنند. همچنین، استفاده از آسپرین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده، سرطان پروستات و سرطان مری را کاهش دهد.

معرفی قرص آسپرین و‌ عوارض آن

بهترین زمان برای مصرف آسپرین

مناسب‌ترین زمان برای استفاده از قرص آسپرین یا آ اس آ با توجه به دلیل مصرف و شرایط فرد، به توصیه و دستورالعمل پزشک بستگی دارد. بنابراین، برای اطمینان از استفاده صحیح، توصیه می‌شود همیشه دستورات و نوشته‌های داروساز یا پزشک را رعایت کنید. زیرا هیچ کسی بهتر از پزشک و داروساز درباره شرایط بدنی و مشکلات فرد بیمار آگاهی ندارد.

سخن پایانی

آسپرین به عنوان یک داروی ضدالتهاب، کاربردهای متنوعی دارد. از جمله، کاهش درد و التهاب، مدیریت برخی از بیماری‌ها و کاهش خطر حوادث قلبی و عروقی در افراد میانسالی که دارای سابقه‌ی مرتبط هستند. همچنین، مصرف آسپرین می‌تواند در کنترل دردهای سبک تا متوسط نقش مهمی ایفا کند.

 

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید