ارسال رایگان به سراسر کشور هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

معرفی بهترین مکمل‌های غضروف ساز

معرفی بهترین مکمل‌های غضروف ساز

معرفی بهترین مکمل‌های غضروف ساز؛ کمبود برخی عناصر و مواد معدنی در بدن می‌تواند باعث بروز دردهای مفصلی و آرتروز شود. مصرف مکمل‌ها و قرص‌های غضروف ساز می‌تواند بهبود و ترمیم مفاصل و غضروف‌ها را تسهیل کند و عوارض ناشی از بیماری‌های مفصلی را کاهش دهد. در کنار مصرف داروهای تجویزشده توسط پزشک، می‌توانید از انواع مکمل‌های مفاصل و آرتروز، از جمله قرص، کپسول و آمپول غضروف ساز، استفاده کنید تا از آسیب‌های مفصلی جلوگیری کنید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • غضروف ساز چیست؟
  • چه کسانی باید داروهای غضروف ساز مصرف کنند؟
  • بهترین زمان مصرف داروی غضروف ساز
  • ترکیبات قرص‌های غضروف ساز
  • سخن پایانی

غضروف ساز چیست؟

غضروف یا کارتیلاژ، یک بافت همبند نیمه سفت و منعطف است که در انواع مختلف در چندین نقطه از بدن وجود دارد. وظیفه غضروف، تسهیل حرکت مفصل‌ها است و در انتهای استخوان‌ها، مانند مفاصل، و در برخی نقاط دیگر از بدن مانند بینی، راه‌های تنفسی، دیسک‌های بین مهره‌ای ستون فقرات و گوش‌ها قرار دارد. به دلیل عواملی مانند کار طولانی، ورزش‌های سنگین، وزن بالا و تغذیه نامناسب، آسیب غضروف مفاصل شایع شده است. دردهای مفصلی نیز به خصوص در سنین بالاتر، دغدغه‌ای مهم برای افراد هستند. ساییدگی و آرتروز، علت اصلی دردهای مفصلی هستند که آسیب دیدن و از بین رفتن غضروف در ایجاد آن‌ها نقش دارد. درمان و دارویی که در ترمیم غضروف آسیب دیده و بازسازی آن موثر عمل کند، می‌تواند به کاهش دردهای مفصلی کمک کند.

چه کسانی باید داروهای غضروف ساز مصرف کنند؟

چه کسانی باید داروهای غضروف ساز مصرف کنند؟

مصرف داروهای غضروف ساز برای کسانی که مشکلات مفصلی مانند آرتروز، ساییدگی زانو و روماتیسم مفصلی دارند، تجویز می‌شود. قرص غضروف ساز برای دیسک کمر و قرص غضروف ساز زانو، با بازسازی و ترمیم غضروف‌های آسیب‌دیده، درد و التهاب مفاصل را کاهش می‌دهند. در مجموع، کسانی با شرایط زیر به مصرف قرص مفصل ساز یا کپسول غضروف ساز نیاز خواهند داشت:

  • افرادی با سابقه آسیب‌دیدگی مفاصل
  • افراد بالای 40 سال که در ناحیه مفاصل احساس درد و خشکی می‌کنند.
  • افرادی که به واسطه شغل یا فعالیت‌های ورزشی فشار بالایی به مفاصلشان وارد می‌شود

اگر علاوه‌ بر مفاصل، در نواحی استخوان‌ها احساس درد می‌کنید، میبایست از قرص کلسیم خارجی یا ایرانی استفاده کنید. برای اطلاع از دوز مصرف مناسب کلسیم، حتما از پزشک مشورت بگیرید.

بهترین زمان مصرف داروی غضروف ساز 

برای بهره‌برداری از بیشترین تاثیر مکمل‌های غضروف ساز، باید در زمان مناسب مصرف شوند. در صورتی که زمان مصرف مکمل غضروف ساز رعایت نشود، ممکن است میزان اثربخشی آن کاهش یابد. برای مصرف بهترین قرص غضروف ساز خارجی و بهترین قرص مفصل ساز، بهتر است آن‌ها را همراه با وعده غذایی، ترجیحاً ناهار، مصرف کنید. به عنوان مثال، برای مصرف قرص گلوکوزامین بهتر است آن را همراه با وعده غذایی مصرف کنید.

برای درمان مشکلات مفاصل و غضروف، بهترین قرص غضروف ساز باید ترکیبی از کلسیم، ویتامین D، گلوکزامین و کلاژن داشته باشد. این ترکیبات بهبود سلامت مفاصل و غضروف‌ها را تسهیل می‌کنند و در کاهش درد مفصلی موثر هستند. در ادامه، بهترین قرص‌های غضروف ساز خارجی و ایرانی را معرفی خواهیم کرد:

  • کپسول آوودین (Avodin)

این کپسول غضروف ساز محصول یک شرکت فرانسوی به نام هولیستیکا است که از عصاره زنجبیل، سویا و آووکادو در ساخت آن استفاده شده است. این قرص گیاهی با تحریک ساخت کلاژن و پروتئوگلیکان به بازسازی و ترمیم غضروف‌ها کمک می‌کند.

  • قرص آلفلکسیل

شرکت آلفا ویتامین آمریکا قرص آلفلکسیل را تولید می‌کند که به عنوان یکی از بهترین قرص غضروف ساز آمریکایی شناخته می‌شود. ترکیبات این قرص شامل گلوکزامین، کندرویتین، کلاژن و MSM هستند که همگی نقش مهمی در سلامت مفاصل دارند. این مواد موثر در تسکین دردهای مفصلی و بازسازی و ترمیم ساختمان مفاصل و غضروف‌ها هستند. در صورتی که دردهای مفصلی شما ناشی از کمبود کلسیم باشد، پزشک ممکن است مصرف قرص کلسیم خارجی را به شما توصیه کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله نکاتی برای سلامت مفاصل و پیشگیری از دردهای مفصلی را نیز مطالعه نمایید.

  • قرص گلوکزامین پلاس

گلوکوزامین، تولید شرکت بایوگلن انگلستان، یکی از بهترین انواع قرص تقویت استخوان و مفاصل است. این قرص شامل موادی مانند گلوکزآمین هیدروکلراید، کندرویتین و ام‌اس‌ام است که در تشکیل بافت پیوندی و غضروف‌های بدن نقش دارند.

  • قرص فست ران

کپسول فست ران حاوی عصاره آووکادو و سویا است و می‌تواند به کاهش التهاب و درد مفاصل و بازسازی غضروف‌ها، به خصوص در افراد مبتلا به استئوآرتریت، کمک کند. اسیدهای چرب موجود در عصاره آووکادو و ایزوفلاون موجود در سویا هر دو در تحریک غضروف سازی در بدن و بازسازی آن‌ها نقش دارند. علاوه بر این، قرص فست ران می‌تواند بهبود علائم آرتروز و روماتیسم مفصلی و بهبود انعطاف‌پذیری غضروف‌ها را نیز به همراه داشته باشد.

  • کپسول پیاسیدین

درمان با داروی پیاسیدین می‌تواند در کاهش دردهای مفصلی، درد آرتروز و رفع التهاب مؤثر باشد. کپسول پیاسیدین با استفاده از عصاره سویا و آووکادو تهیه شده و اثرات قابل توجهی در بهبود علائم بیماری‌هایی چون استئوآرتریت و دژنراتیو مفاصل دارد.ترمیم غضروف‌های تخریب شده از ویژگی‌ها و موارد مصرف این قرص غضروف ساز ایرانی است.

سویا حاوی ترکیبات موثری به نام ایزوفلاون‌ها است که خاصیت ضد التهابی دارند و سبب کاهش درد و التهاب مفاصل می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه 300 الی 600 میلی‌گرم از این ترکیب (معادل روزی 1 الی 2 قرص پیاسیدین) پس از 6 ماه اثری مشابه با 400 میلی‌گرم کندرویتین (یکی از ترکیبات مؤثر غضروف ساز) دارد و در کاهش درد بسیار مؤثر است.

ترکیبات قرص‌های غضروف ساز

ترکیبات قرص‌های غضروف ساز

در فرایند ترمیم و بازسازی غضروف‌ها، مواد مختلفی می‌توانند موثر باشند. اسید آمینه لیزین، گلوکزامین، کندرویتین و متیل سولفونیل متان از ترکیبات قرص‌های غضروف ساز هستند. برای تأمین نیاز بدن به اسید آمینه لیزین، میزان روزانه 12 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن لازم است که می‌تواند از طریق تغذیه تأمین شود. حبوبات، روغن ماهی، گوشت قرمز، سویا، مخمر آب جو و میوه خشک از جمله مواد غذایی حاوی لیزین هستند. اکثر قرص‌های غضروف ساز حاوی این ماده برای ترمیم مفصل بیماران استفاده می‌شوند.

گلوکزامین برای ترمیم غضروف و کاهش درد حاصل از آن مؤثر است و همچنین در تولید ماده سینوویال (روان‌کننده مفصل) موثر است. کندرویتین نیز موجب تقویت کلاژن سازی و استحکام هرچه بیشتر بافت غضروفی می‌شود. متیل سلوفونیل متان نیز به عنوان یکی از منابع اصلی گوگرد، نقش ضد درد و ضد التهاب دارد.

در قرص‌های غضروف ساز گیاهی، ترکیب عصاره غیر صابونی شده آووکادو و سویا به عنوان مواد مؤثر استفاده می‌شود. این ترکیب می‌تواند در کند کردن سیر بیماری ساییدگی زانو و کاهش درد و التهاب ناشی از آن مفید باشد. آووکادو و سویا دارای ویتامین‌های متعدد و ترکیبات ضد التهابی هستند که مصرف خوراکی آن‌ها به طور منظم می‌تواند موجب تخفیف دردهای زانو و مفاصل شود.

سخن پایانی

قرص‌های غضروف ساز، به عنوان یکی از مکمل‌های مورد استفاده برای کاهش درد و التهاب مفاصل، در سال‌های اخیر بسیار شناخته شده‌اند. این مکمل‌ها در نوع خود، به صورت داخلی و خارجی در بازار موجود هستند. خوشبختانه، شرکت‌های داروسازی ایرانی در چند سال اخیر، توانسته‌اند نمونه‌های باکیفیتی از قرص‌های غضروف‌ساز را تولید و عرضه کنند. برخی از این مکمل‌ها، ترکیباتی مشابه قرص‌های خارجی دارند و با عملکرد یکسانی همراه هستند. همچنین، به دلیل تولید داخلی، قیمت پایین‌تری نیز دارند.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید