خرید قسطی با اسنپ پی هیرتامین
مراقبت و نگهداری از پوست

خواص بی‌نظیر کاکائو برای زیبایی و سلامت ‌‌پوست

خواص بی‌نظیر کاکائو برای زیبایی و سلامت ‌‌پوست

کاکائو یکی از غنی‌ترین منابع پلی‌فنل است. کاکائو دارای فلاوانول زیادی بوده که اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن قوی است. اما فرآوری و حرارت دادن، ممکن است سبب از دست رفتن خواص آن شود. کره کاکائو یک چربی سالم بشمار می‌رود که عمدتا اشباع شده است همچون روغن نارگیل. میزان چربی اشباع شده در برابر چربی غیر اشباع بین 57 تا 64 درصد کل محتوای چربی را تشکیل داده است.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • تاثیر مثبت کاکائو و کره کاکائو برای صورت
  • فواید و خواص کاکائو و کره کاکائو برای پوست
  • سخن پایانی

تاثیر مثبت کاکائو و کره کاکائو برای صورت

کاکائو در جزایر آمریکای مرکزی و جنوبی رشد می‌کند و سال‌هاست به منظور مرطوب کننده‌های پوست طبیعی برداشت می‌شوند. همانطور که می‌دانید کاکائو دارای رایحه ملایم، بافت نرم و فوق العاده آبدار است، امروزه کره کاکائو در حوزه بهداشتی طرفداران بسیاری دارد.
از دیگر ویژگی‌های دانه کاکائو می‌توان به خواص آنتی اکسیدانب بالای آن اشاره نمود؛ چرا که حاوی مقدار چشمگیری از آنتی اکسیدان‌های پلی فنول و فلاوانید است. در حقیقت، دانه کاکائو را به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان پلی فنل‌ها در رژیم غذایی است.
برخی از این آنتی اکسیدان‌ها در کره کاکائو باقی می‌ماند، حتی بعد از جدا شدن از دانه های جامد، بدان معنی است که جهت بهبود ایمنی، کاهش التهاب و بهبود سلامت قلب مفید است، هرچند که این یک چربی اشباع شده به حساب می‌آید.

فواید و خواص کاکائو و کره کاکائو برای پوست

  • پیشگیری از خشکی پوست و لایه برداری

همانطور که پیش تر اشاره نمودیم کره کاکائو یک مرطوب کننده پوستی فوق‌العاده بوده که بیش تر از یک آبرسان عمل می‌کند‌. همچنین این ما‌ده بی‌نظیر منبع عالی از آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که در دانه کاکائو می‌توان آن‌ها را یافت. چربی اشباع شده به ویژه برای پوست‌های خشک و ترک خورده مفید است؛ چرا که آن‌ها به راحتی جذب می‌شوند و مدت طولانی‌تری بر روی پوست باقی می‌مانند.
محصولات آبرسانی طبیعی نیز حساسیت بسیار کمی برای افراد دارای پوست حساس به وجود می‌آورند؛ زیرا بدون مواد افزودنی، عطرها، رنگ‌های موجود در اغلب محصولات تجاری یافت می‌شوند. جهت استفاده از آن بر روی پوست و برای درمان یا جلوگیری از خشکی و لایه برداری، پیشنهاد ما این است که با سایر محصولات مفید اعم از روغن‌های گیاهی یا آرگان، روغن کرچک یا جوجوبا ترکیب نمایید.

فواید و خواص کاکائو و کره کاکائو برای پوست


در صورتی که تمایل شما بیشتر به بافت مایع‌تر از روغن نارگیل و بوی گرمسیری باشد، می‌توانید کره کاکائو خالص و روغن نارگیل را نیز با هم مخلوط کنید. اگر‌ پوست شما بسیار حساس است یعنی پوست خشک (مانند اگزما) دارید، همیشه از کره کاکائو خالص استفاده کنید و نخست تست کنید تا مطمئن شوید حساسیت ندارید .
در صورتی که کره کاکائو جامد است به دلیل اینکه آن را در منزل در مکان خنک نگهداری می‌کنید، آن را با کمی آب گرم ترکیب کنید تا ذوب شود. همچنین می‌توانید آب را روی اجاق گاز بجوشانید و سپس آن را به یک مشت کره کاکائو بیافزایید. همانطور که می‌دانید کره کاکائو سیاه، نرمترین نوع آن است و بدون نیاز به گرم شدن زیاد، سلامت پوست را بهبود می‌بخشد، اما کره کاکائو بازرگانی شکننده‌تر و سخت‌تر است.

  • مقابله با علائم پیری

کره کاکائو دارای ترکیبات پلی فنول بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد که می‌توانند به کاهش علائم پیری کمک شایانی کنند و همچنین پوست حساس را که مبتلا به درماتیت یا بثورات است، بهبود بخشد.
پلی فنول‌ها از انواع آنتی اکسیدان‌ها بشمار می‌روند که سلامتی را در هنگام غذا و زمانی که به صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود، بهبود می‌بخشد. پلی فنول‌های کاکائو برای مبارزه با بیماری‌های مختلف مزمن، انحطاط پوست، حساسیت ها و حتی جهش‌های سلولی کشف شده است.

روش انتخاب کرم مناسب برای پوست چرب
بررسی‌ها نشان می‌دهد که پلی فنول‌ها دارای چندین شاخص مثبت برای سلامت پوست هستند، از جمله بهبود الاستیک پوست و رنگ پوست، حفظ کلاژن بهتر، تولید و هیدراتاسیون بهتر. در مقایسه مقادیر کره کاکائو و محصولات تجاری موجود، هر دو نتایج مثبت نشان دادند، اما تنها کره کاکائو بدون ترکیبات بالقوه مضر یا تحریک کننده هستند.

  • تسکین سوختگی، خارش و عفونت‌ها

مقدار اندکی کره کاکائو خالص را به پوست سوخته ماساژ دهید تا بهبود یابد. اما اطمینان حاصل فرمایید که خالص بوده و هیچ الکل، رایحه، عطر و یا سایر مواد افزودنی ندارد که می‌تواند سبب بیشتر التهاب و حساسیت باشد. همچنین می‌تواند به عنوان درمانی طبیعی برای اگزما یا درماتیت مورد استفاده قرار گیرد. این نیز درمان طبیعی بثورات است. آلوئه ورا یا روغن چای دو ماده فوق‌العاده برای اعمال روی پوست سوخته یا حساس محسوب می‌شود.

  • بهبود لب‌های ترک خورده

یکی از متداول‌ترین متدهای بهره‌مندی از کره کاکائو روی لب‌های ترک خورده است، به ویژه در درمان‌های خانگی بسیار کارآمد خواهد بود. این درمان می‌تواند با روغن های گیاهی همچون گریپ فروت، وانیل، نارنگی یا روغن نعناع صورت گیرد. کره کاکائو به عنوان یک نرم کننده عمل می‌کند، به طوری که یک لایه حفاظتی از هیدراتاسیون به لب می‌افزاید. جهت پیشگبرب از اثرات دمای بسیار سرد، آسیب آفتاب یا گرمای داخلی، که می‌تواند لب ها را خشک کند مفید خواهد بود.

  • بهبود سلامت قلب

پژوهشگران بر این باورند که چربی‌های اشباع شده گیاهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مفید هستند. عناصر پلی فنول موجود در کره کاکائو نشان داده اند که به کاهش نشانگرهای التهابی درگیر در آترواسکلروز (سخت شدن شریان ها) کمک چشمگیری می‌کنند، به همین علت کاکائو به عنوان یک ماده ضد التهابی عمل‌ می‌کند. همچنین کاکائو به متابولیسم چربی نیز کمک کند و با پایین آوردن خطر ابتلا به عوارض جانبی همچون حمله قلبی همراه است.
همچنین باید به این نکته توجه داشت در حالیکه کره کاکائو دارای برخی از پلی فنل‌ها و دیگر آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد، به میزان پودر آن خشک نیست‌. کره و پودر کاکائو در طول پردازش ثانویه تولید می‌شود، و در نهایت پودر کاکائو است که نشانگر آن است که محتوای پلی فنول بالاتر از کره کاکائو و یا جامدات چربی است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی خواص فوق‌العاده درباره کاکائو برای پوست پرداختیم. همانطور که اشاره نمودیم از خواص بی‌نظیر آن می‌توان به پیشگیری از خشکی پوست و لایه برداری، مقابله با علائم پیری، تسکین سوختگی، خارش و عفونت‌ها، بهبود لب‌های ترک خورده و بهبود سلامت قلب اشاره نمود. امیدواریم مطالب ارائه شده مفید واقع شوند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید