کد تخفیف تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

بلفاریت چشم و همه چیز درباره علائم و علت آن

بلفاریت چشم و همه چیز درباره علائم و علت آن

بلفاریت چشم و همه چیز درباره علائم و علت آن؛ بلفاریت به معنای التهاب پلک‌ها است که در این حالت لبه‌های پلک قرمز، متورم و پوسته‌پوسته می‌شوند و اغلب هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری‌های پوستی، عفونت‌ها یا انسداد غدد چربی رخ دهد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • بلفاریت چشم چیست؟
  • بلفاریت چشم چه علائمی به همراه دارد؟
  • بررسی علل ایجاد التهاب‌های پلکی
  • نحوه تشخیص بلفاریت
  • چه افرادی بیشتر به بلفاریت مبتلا می‌شوند؟
  • بررسی روش‌های درمانی بلفاریت چشم
  • زمان مراجعه به پزشک برای درمان بلفاریت چشم
  • سخن پایانی

بلفاریت چشم چیست؟

بلفاریت چشم، یک التهاب شایع در لبه پلک است که ممکن است به علت تحریک پوستی یا عفونت باکتری‌ها ایجاد شود. این وضعیت معمولاً به عنوان علت شایع خشکی چشم شناخته می‌شود؛ چرا که ممکن است غدد چربی در پلک مورد تحریک قرار گیرند. همچنین، ترکیب این دو عامل نیز می‌تواند باعث بلفاریت چشم شود.

بلفاریت چشم چه علائمی به همراه دارد؟

علائم بلفاریت ممکن است شامل موارد زیر باشند و در صبح‌گاه معمولاً شدت بیشتری داشته باشند:

  1. قِی چشم
  2. تاری شدید چشم 
  3. خارش در پلک‌ها
  4. حساسیت به نور
  5. چسبندگی پلک‌ها
  6. افزایش چربی در پلک‌ها
  7. تورم و قرمزی در پلک‌ها
  8. ایجاد پوسته روی مژه‌ها
  9. سوزش و گزگز در چشم‌ها
  10. تحریک بیش از حد با پلک زدن مکرر
بلفاریت چشم چه علائمی به همراه دارد؟

بررسی علل ایجاد التهاب‌های پلکی 

هر فردی روی پوست خود مقداری باکتری دارد، اما برخی از افراد نسبت به دیگران باکتری بیشتری در قاعده مژه‌های خود دارند، که این ممکن است منجر به ایجاد پوسته‌های شوره‌مانند شود. همچنین، برخی از افراد دارای غدد چربی بیشتری در پلک‌های خود هستند که می‌تواند به بلفاریت منجر شود. در موارد دیگر، بلفاریت ممکن است ناشی از تجمع بیش از حد کنه‌های میکروسکوپی، معروف به Demodex، در داخل فولیکول‌های مژه باشد.

به طور کلی، علل بلفاریت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. آکنه یا شپش مژه
  2. عفونت و‌ آکنه در چشم
  3. حساسیت به مواد آرایشی
  4. بیماری‌های پوستی مانند آکنه روزاسه
  5. گرفتگی یا اختلال در عملکرد غدد میبومی
  6. درماتیت سبوره‌ای، شوره بر روی سر و ابروها
  7. آلرژی چشم، به مواردی مانند لنزها و قطره‌های چشم

نحوه تشخیص بلفاریت 

راه‌های تشخیص بلفاریت شامل موارد زیر است:

  • معاینه چشم: پزشک متخصص با استفاده از دستگاه مخصوص بزرگ‌نمایی، پلک و چشم‌ها را معاینه می‌کند.
  • نمونه‌برداری با سواب: این روش ممکن است برای گرفتن نمونه از مواد چرب یا پوسته روی پلک استفاده شود. سپس این نمونه‌ها برای شناسایی باکتری‌ها، قارچ‌ها یا عوامل آلرژی‌زا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره کاربرد اشک مصنوعی را نیز مطالعه نمایید.

چه افرادی بیشتر به بلفاریت مبتلا می‌شوند؟

بلفاریت را هم در بزرگسالان و هم در کودکان و در هر دو جنس مشاهده می‌کنیم. با این وجود، یک نوع خاص از آن به نام بلفاریت استافیلوکوک اصطلاحاً بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بلفاریت به طور عمده در افراد بالای 50 سال شایع‌تر است و افرادی که با مشکلاتی همچون آکنه، پوست خشک و دیابت مبتلا هستند یا اصول بهداشت شخصی را کمتر رعایت نمی‌کنند، در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

بررسی روش‌های درمانی بلفاریت چشم 

اقدامات لازم مانند شستن چشم‌ها و استفاده از کمپرس گرم می‌تواند به درمان بلفاریت کمک کند. در صورتی که این اقدامات کافی نباشد، مراجعه به پزشک ضروری است. نوع درمان بلفاریت به علت آن بستگی دارد. پزشک پس از بررسی تورم پلک و نتایج آزمایش‌ها، درمان‌هایی را تجویز می‌کند که ممکن است شامل برخی یا همه موارد زیر باشد:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند علائم را تسکین دهند و عفونت باکتریایی را برطرف کنند. این داروها به صورت‌های مختلفی مانندکرم، قطره چشم و پماد موجود هستند. در صورتی که آنتی‌بیوتیک‌های موضعی مؤثر نباشند، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز کند.

  • داروهای کنترل کننده التهاب

جهت کنترل التهاب در افرادی که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، از قطره یا پمادهای استروئیدی استفاده می‌شود. پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدالتهابی را به صورت ترکیبی تجویز نماید.

بررسی روش‌های درمانی بلفاریت چشم

 زمان مراجعه به پزشک برای درمان بلفاریت چشم 

به محض مشاهده هرگونه علائم بلفاریت، بهتر است فوراً به یک متخصص چشم مراجعه کنید. یک متخصص چشم با بررسی علائم بیماری و معاینه دقیق، می‌تواند بهترین روش درمانی را تجویز کند. بسیاری از افراد با مشاهده علائم اولیه سعی می‌کنند خودسرانه به درمان بپردازند که این کار نادرست است. این مشکل در صورت عدم مراجعه به پزشک و درمان نامناسب، می‌تواند به مشکلات جدی‌تری مانند سرطان چشم منجر شود.

سخن پایانی

بلفاریت چشم که به انگلیسی Blepharitis نامیده می‌شود، یک بیماری رایج چشمی است که منجر به تورم، قرمزی، تحریک و خارش پلک‌ها می‌گردد و به التهاب پلک معروف است. این عارضه گاهی می‌تواند پوسته‌های ریزی شبیه به شوره سر روی مژه‌ها ایجاد کند. بلفاریت اگرچه ممکن است آزاردهنده باشد، اما مسری نیست و به طور معمول عوارض بلندمدتی ندارد. شما می‌توانید با شست‌وشو و تمیز نگه‌داشتن روزانه پلک‌ها این بیماری را کنترل کنید.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید