کد تخفیف خرید قسطی با اسنپ پی
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

همه چیز درباره نحوه مصرف و عوارض قرص سروکوئل

همه چیز درباره نحوه مصرف و عوارض قرص سروکوئل

همه چیز درباره نحوه مصرف و عوارض قرص سروکوئل؛ داروی سروکوئل تا حد زیادی از توهمات می‌کاهد و به بهبود تمرکز فرد کمک می‌کند. کواتیاپین یا سروکوئل منجر به بهبود تفکر مثبت درباره خود می‌شود و کمک می‌کند که کمتر عصبی شوید و در زندگی روزمره‌تان فعال باقی بمانید. همچنین، این دارو می‌تواند خلق و خوی شما، اشتها، کیفیت خواب و سطح انرژی را بهبود بخشد. استفاده از کواتیاپین می‌تواند به جلوگیری از نوسانات شدید خلقی کمک کند یا تعداد بارهایی که شما دچار نوسانات خلقی می‌شوید را کاهش دهد و به حداقل برساند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سروکوئل چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟
  • بررسی عوارض مصرف قرص سروکوئل
  • میزان مصرف قرص سروکوئل
  • خطرات مصرف دوز بالا قرص سروکوئل
  • نکات مهم درباره داروی سروکوئل
  • آیا مصرف دار‌وی سروکوئل در دوران بارداری مجاز است؟
  • سخن پایانی

سروکوئل چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

سروکوئل یک داروی ضد روان‌پریشی است که حاوی ماده کوئتیاپین است و به طور معمول برای درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده می‌شود. این دارو با تنظیم سطح دوپامین و سروتونین در مغز اثر خود را اعمال می‌کند و به تنظیم خلق و خو، رفتار و افکار کمک می‌کند. سروکوئل به گروه داروهای ضد روان‌پریشی یا آنتی‌سایکوتیک‌ها تعلق دارد که جهت درمان انواع مختلف اختلالات روانی تجویز می‌شود.

سروکوئل چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

بررسی عوارض مصرف قرص سروکوئل

قرص سروکوئل ممکن است منجر به ایجاد عوارض جانبی متعددی شود که شامل خشکی دهان،  سرگیجه، خستگی،  افزایش وزن، ناراحتی معده، تاری دید، افزایش فشار خون، راش، سردرد و اثرات دیگر می‌شود. در صورتی که هر یک از این علائم به صورت مداوم تجربه شود یا شدت آن‌ها افزایش یابد، باید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. عوارض جدی این دارو شامل لرزش، یبوست شدید، بی‌قراری، تغییرات روحی و روانی مانند مشکلات در بلع،‌ افزایش استرس و اضطراب، افسردگی یا افکار خودکشی، توقف تنفس در حین خواب، کاهش اشتها، زردی چشم یا پوست، مشکلات در ادرار کردن و سایر علائم خطرناک می‌باشند.

میزان مصرف قرص سروکوئل

قرص سروکوئل را طبق توصیه‌های پزشک خود مصرف نمایید. این دارو را به طور معمول یک بار در روز در عصر یا همراه با یک وعده غذایی سبک می‌توانید مصرف کنید. حتماً قرص را به طور کامل با یک لیوان آب بخورید و از جویدن یا خرد کردن آن خودداری کنید؛ چرا که انجام این کار ممکن است منجر به آزادسازی ناگهانی محتویات شود و عوارض جانبی احتمالی را افزایش دهد. دوز این دارو با توجه به وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، تعیین می‌شود. جهت بدست آوردن بهترین نتیجه، به طور منظم و در ساعت مشخصی این دارو را مصرف کنید و همچنین توصیه‌های پزشک خود را رعایت کنید.

خطرات مصرف دوز بالا قرص سروکوئل

حتما این دارو را مطابق گفته‌های پزشک خود و توصیه‌های وی مصرف نمایید. همانطور که گفته شد، این دارو را یک بار در روز در عصر یا همراه با یک وعده غذایی و به طور کامل با یک لیوان آب مصرف نمایید. توصیه می‌شود هیچ گاه بدون مشورت با پزشک خود دوز دارو را افزایش ندهید؛ چرا که مصرف بالای این دارو به طور خودسرانه عوارض جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

نکات مهم درباره داروی سروکوئل

مصرف سروکوئل در دوران بارداری و شیردهی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در نوزادان و شیرخواران شود. سروکوئل به طور مستقیم اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی را درمان نمی‌کند، بلکه به مدیریت رفتارهای مرتبط با این اختلالات کمک می‌کند. در صورتی که سابقه سکته، آب مروارید، کلسترول بالا، فشار خون پایین، حمله قلبی، سرطان سینه، بیماری پارکینسون یا مشکلات تیروئید، کلد، قلب یا کلیه دارید، قبل از شروع این دارو با پزشک خود مشورت کنید. 

سروکوئل ممکن است با دیگر داروها و مکمل‌ها، از جمله داروهای ضد قارچ، داروهای بیماری پارکینسون، ضد ایدز، داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب، قرص‌های خواب‌آور و استروئیدها تداخل داشته باشد؛ بنابراین پیش از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

نکات مهم درباره داروی سروکوئل

آیا مصرف دار‌وی سروکوئل در دوران بارداری مجاز است؟

در دوران بارداری، سروکوئل می‌بایست فقط در صورت ضرورت مصرف شود. این دارو می‌تواند به جنین آسیب برساند. نوزادانی که مادرانشان در سه‌ماهه آخر بارداری از این دارو استفاده کرده‌اند، ممکن است به ندرت علائمی نظیر مشکلات تغذیه یا تنفس، مشکلات عضلانی یا لرزش، خواب‌آلودگی و یا گریه مداوم را نشان دهند. اگر هر یک از این نشانه‌ها را در نوزاد خود مشاهده کردید، فوراً با پزشک تماس بگیرید. سروکوئل ممکن است به شیر مادر منتقل شده و اثرات نامطلوبی بر روی کودک شیرخوار داشته باشد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله در زمان بارداری این قرص ها را مصرف نکنید را نیز مطالعه نمایید.

از آنجا که اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی اسکیزوفرنی و افسردگی بیماری‌های جدی هستند، نباید مصرف این دارو را بدون دستور پزشک قطع کنید. اگر در حال برنامه‌ریزی برای بارداری هستید، باردار شده‌اید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، فوراً با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری مشورت کنید. 

سخن پایانی

داروی سروکوئل جهت کنترل احساسات شدید، افکار و درمان اسکیزوفرنی و اختلالات دوقطبی در بزرگسالان، کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود. این دارو از دسته آنتی‌سایکوتیک‌های آتیپیک (نسل جدید داروهای ضد روان‌پریشی) است. ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثر کامل آن مشاهده شود. به طور معمول این دارو یک تا سه بار در روز مصرف می‌شود اما لازم به ذکر است که حتما مطابق گفته پزشک متخصص مصرف شود.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید