ارسال رایگان به سراسر کشور هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

5 خواص فوق‌العا‌ده عرق یونجه برای بدن

5 خواص فوق‌العا‌ده عرق یونجه برای بدن

5 خواص فوق‌العا‌ده عرق یونجه برای بدن؛ یونجه گیاهی با گل‌های سبز و بنفش تیره است و بعضی از آن‌ها دارای گل‌های آبی روشن نیز می‌باشند. خواص عرق یونجه این گیاه را از اهمیت بالایی برخوردار می‌سازد. میوه‌های آن به شکل صدف با دانه‌هایی به شکل لوبیا هستند. هرچند اندازه دانه‌های آن کمی کوچکتر از لوبیا است. به طور معمول ریشه‌های یونجه عمیقاً در درون زمین رشد می‌کنند و ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی را جذب می‌کنند. این گیاه تقریباً در همه‌جا گسترش پیدا می‌کند، به‌خصوص در مناطق جنوبی و مرکزی ایران.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • بررسی گیاه یونجه
  • منظور از عرق یونجه چیست؟
  • آشنایی با خواص عرق یونجه
  • مزایای بی‌نظیر مصرف عرق یونجه برای بدن
  • آیا مصرف یونجه در بدنسازی نیز موثر است؟
  • سخن پایانی

بررسی گیاه یونجه

یونجه گیاهی با ساقه بلند و برگ‌های کوچک است که در مراتع رشد می‌کند. ریشه آن به عمق 3 تا 18 متر پیشروی می‌کند و از مواد معدنی خاک غنی می‌شود. گل‌های کوچک بنفش رنگ دارد و میوه‌هایش شبیه صدف و لوبیا کوچک هستند. یونجه مغذی بوده و به دلیل خواصی که دارد، لقب سلطان گیاهان را از آن خود کرده است. در آسیا و شمال آفریقا رشد می‌کند و در گذشته به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده بوده است.

منظور از عرق یونجه چیست؟

مدیگو (Medicago sativa یا Alfalfa) یکی از معروف‌ترین گیاهان بقولات در سراسر جهان است که از آسیا به عنوان مکمل تغذیه‌ای و دارویی شناخته شده است. امروزه، ایالات متحده بزرگترین تولیدکننده این گیاه می‌باشد. نام "یونجه" از یک عبارت عربی به معنای "پدر همه غذاها" گرفته شده است و به عنوان یک گیاه دارویی، از هزاران سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یونجه دارای محتوای غنی از ترکیبات مغذی بوده و از زمان‌های باستان در طب سنتی به عنوان یک داروی با ارزش مورد استفاده بوده است.

امروزه، جوانه، پودر و عرق یونجه به عنوان مکمل‌های تغذیه‌ای و دارویی در فروشگاه‌های مختلف یافت می‌شوند. علاوه بر این، بخشی از تولید یونجه به عنوان خوراک دام مصرف می‌شود. این گیاه دارای خواص دارویی برای مشکلات مختلف سلامتی است و در طب سنتی چینی و هندی جایگاه ویژه‌ای دارد. در ایران نیز، از دیرباز، عرق یونجه به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و با پیشرفت علم و کشف خواص بیشمار آن، مصرف آن به صورت قابل‌توجهی افزایش یافته است.

منظور از عرق یونجه چیست؟

آشنایی با خواص عرق یونجه 

فواید یونجه قابل‌توجه هستند؛ با این حال، برای تأیید کامل این مزایا به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. تاکنون، مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که یونجه می‌تواند اثرات زیر را داشته باشد:

  1. افزایش ادرار
  2. کاهش علائم یائسگی
  3. کاهش سطح کلسترول
  4. تقویت سیستم تنفسی
  5. افزایش متابولیسم بدن
  6. کمک به فرآیند انعقاد خون
  7. دارای خواص آنتی‌اکسیدانی
  8. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

مزایای بی‌نظیر مصرف عرق یونجه برای بدن

در ادامه به بررسی مزایای استفاده از عرق یونجه برای بدن خواهیم پرداخت:

  • بالا بردن توان جنسی در آقایان

با افزایش شیوع اختلالات ناباروری در جامعه، توجه به راهکارهای درمانی برای این مشکل افزایش یافته است. حدود 50 درصد از موارد ناباروری به آقایان مربوط می‌شود که کاهش حجم مایعات منی و تعداد اسپرم‌ها به عنوان یکی از علل شایع این مشکل مطرح می‌شود. مصرف منظم و متعادل عرق یونجه می‌تواند بهبودی در این موضوع به ارمغان آورد.

  • درمان کم خونی

به دلیل کاهش کیفیت مواد غذایی، آمار موارد کم خونی در حال افزایش است و بیشتر افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند. کم خونی علت‌های مختلفی دارد، از جمله کمبود تولید هموگلوبین توسط مغز یا از طریق خونریزی از بدن.

تغذیه سالم می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند. به همراه رژیم غذایی مناسب، مصرف عرق یا شربت یونجه نیز می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند و می‌توانید این محصولات را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید.

همچنین پینشهاد می‌شود مقاله آیا می‌دانستید چه کسانی نباید سیاه‌دانه مصرف کنند؟ را نیز مطالعه نمایید.

  • درمان شب کوری

شب‌کوری یک نقص بینایی است که باعث می‌شود فرد در تاریکی یا شب دچار مشکل در دیدن شود. این اختلال تنها به شب محدود نمی‌شود؛ بلکه ممکن است زمانی که فرد از یک محیط روشن به محیطی با نور کمتر وارد می‌شود، نیاز به زمان بیشتری برای تطبیق چشم‌ها با نور جدید داشته باشد. گیاه یونجه، به ویژه عرق آن، به دلیل دارا بودن املاح، مواد معدنی و ویتامین‌های متنوع، می‌تواند در درمان شب‌کوری بسیار مؤثر واقع شود.

  • افزایش حجم صورت

افرادی که صورت لاغر و استخوانی دارند، معمولاً به دنبال روش‌هایی برای پرتر نشان دادن صورت خود هستند و به تزریق ژل و استفاده از داروهای شیمیایی روی می‌آورند. اما به جای استفاده از این روش‌ها، می‌توانید به طور مرتب و مداوم از عرق یونجه استفاده کنید تا صورت چاق‌تری داشته باشید. با استمرار در این کار، به تدریج تغییرات مثبتی در صورت خود مشاهده خواهید کرد.

5 خواص فوق‌العا‌ده عرق یونجه برای بدن
  • تقویت سیستم ایمنی 

برای مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا، نیاز به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی داریم. عرق یونجه به دلیل حاوی بودن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش دهد. در صورتی که یونجه در دسترس نباشد، می‌توان از جایگزین آن یعنی عرق یونجه استفاده کرد که تمام فواید یونجه را داراست.

آیا مصرف یونجه در بدنسازی نیز موثر است؟

با توجه به کمترین میزان کالری در عرق یونجه، این محصول بسیار مناسب برای چربی سوزی است و به عنوان یک عرق گیاهی مفید برای ورزشکاران شناخته شده است. علاوه بر کمبود کالری، عرق یونجه به دلیل حاوی پروتئین بالا، منبع انرژی عالی است و می‌تواند ورزشکاران را پرانرژی و سرحال نگه دارد.

سخن پایانی

یونجه به دلیل خاصیت‌های بارز عرق یونجه بسیار برای بدن مفید است. این گیاهان دارای میوه‌ای با شکل صدف بوده و دانه‌هایی شبیه لوبیا درون آن‌ها قرار دارد، با این تفاوت که اندازه آن‌ها کمی کوچکتر است. ریشه‌ی این گیاه به طور عمیق در زیرزمین ریشه‌زنی می‌کند و ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی را جذب می‌کند. یونجه به طور عمومی در سراسر مناطق گسترش پیدا می‌کند و در ایران به خصوص در مناطق جنوب و مرکزی رشد می‌کند.

 

2 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید