hairtamin ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی

همه چیز درباره مکمل ویتامین E

همه چیز درباره مکمل ویتامین E

ویتامین E یک ماده مغذی بوده که برای چشم، سلامت خون، باروری و مغز و پوست اهمیت بسیاری دارد. این ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از سلول‌ها در مقابل اثرات رادیکال های آزاد محفاظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌هایی می‌باشند که هنگامی تولید می‌شوند که بدن، مواد غذایی را به تکه های کوچکتر تقسیم می‌نماید یا در معرض دود تنباکو یا اشعه‌ها قرار می‌گیرد.احتمال دارد رادیکال‌های آزاد در ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دیگر بیماری ها موثر باشند.

 از غذاهای غنی از ویتامین E می‌توان به روغن کانولا، روغن زیتون، مارگارین، بادام و بادام زمینی اشاره نمود. می‌توان ویتامین E را از گوشت، لبنیات، سبزی های برگدار و غلات غنی شده برای بدن تامین نمود. ویتامین E به صورت مکمل خوراکی و به شکل کپسول یا قطره موجود است. کمبود ویتامین ای سبب درد عصب خواهد شد. میزان مصرف ویتامین E برای بزرگسالان برابر 15 میلی گرم در روز می‌باشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • ویتامین E چیست؟
  • عوارض سطوح پایین ویتامینE
  • عوارض سطوح پایین ویتامین E
  • بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین
  • عوارض جانبی مصرف زیاد ویتامین E
  • ویتامین E برای پوست و مو
  • ویتامین E برای لاغری و تناسب
  • سخن پایانی

ویتامین E چیست؟

این نوع ویتامین از انواع ویتامین‌های محلول در چربی می‌باشد. ویتامین E به‌ عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل نمودخ و رادیکال‌های آزاد را که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند، نابود می‌کند.

عوارض سطوح پایین ویتامین E

مشکلات سیستم ایمنی
بررسی‌ها نشان می‌دهد که فقدان این ویتامین در بدن می‌تواند سلول‌های ایمنی را مهار نماید. افراد مسن تر ممکن است بیشتر در معرض خطر قرار گیرند.
ضعف عضلانی
وجود ویتامین E برای سیستم عصبی مرکزی بسیار لازم است. ویتامین ای یکی از آنتی اکسیدان‌های اصلی برای بدن محسوب می‌شود و فقدان آن سبب افزایش استرس اکسیداتیو خواهد شد که می‌تواند در نهایت به ضعف عضلانی ختم‌ شود.
مشکلات هماهنگی و راه رفتن کمبود و فقدان ویتامین ای در بدن می‌تواند سبب تجزیه نورون های خاصی به نام نورون های پورکینژ شوند و به توانایی آن‌ها در انتقال سیگنال‌‌ها آسیب وارد نماید.


بی حسی و سوزن سوزن شدن آسیب به رشته‌های عصبی می‌تواند از منتقل شدن درست سیگنال‌ها به وسیله اعصاب جلوگیری نماید و  سبب ایجاد نوروپاتی محیطی شود.
زوال بینایی کمبود این ویتامین سبب تضعیف گیرنده‌های نور در شبکیه و سایر سلول های چشم می‌شود. این امر می‌تواند به با گذشت زمان منجر به از دست دادن بینایی شود.

بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین E

توصیه می‌شود پس از وعده غذایی که حاوی مقداری چربی باشد، مصرف شود؛ چرا که این ویتامین محلول در چربی بوده و بعد از غذا جذب بهتری خواهد داشت.

عوارض سطوح پایین ویتامین E

عوارض جانبی مصرف زیاد ویتامین E

اگر دوزهای مناسبی از ویتامین E مصرف شود، می‌تواند برای بدن ایمن و بی خطر باشد. مصرف ویتامین E به صورت خوراکی به مرور مشکلاتی به همراه خواهد داشت اما از عوارض جانبی مصرف زیاد این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:  تهوع، اسهال، دردهای روده، اختلال غده جنسی، خستگی، ضعف، سردرد، تاری دید، راش پوستی، افزایش میزان کراتین در ادرار
بنابراین در صورت داشتن موارد زیر و پیش از خوردن ویتامین E با پزشک مشورت نمایید:

  • دیابت
  • بیماری کبد
  • مشکلات خونریزی
  • سرطان سر و گردن
  • کمبود ویتامین A و K
  • سابقه حمله قلبی یا سکته قلبی
  • بیماری چشمی که درآن، شبکیه آسیب دیده است

همچنین احتمال دارد مکمل ویتامین E خطر خونریزی را افزایش دهد. در صورتی که قصد جراحی دارید، دو هفته پیش از جراحی از مصرف ویتامین E خودداری نمایید. همچنین در صورتی که می خواهید تحت عمل جراحی قرار بگیرید یا بتازگی عمل باز کردن شریان های مسدود شده را داشته‌اید و جریان خون در عضله قلبتان احیا شده است (آنژیوپلاستی)، درباره مصرف ویتامین E با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

ویتامین  E برای پوست و مو

اغلب افراد در آماده کردن ماسک پوستی یک عدد کپسول ویتامین E را باز نموده و یا از روغن حاوی ویتامین E یا سرم‌های پوستی دارای این ویتامین استفاده می‌کنند. ویتامین E آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را در سلول‌های بدن همچون پوست به حداقل می‌رساند و در نهایت پوست را در مقابل اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند. همچنین ویتامین E ‌ می‌تواند التهابات پوستی را کاهش دهد و به وسیله سرم ویتامین C به درمان جای زخم‌ها و آکنه‌ها و حتی چین و چروک کمک شایانی نماید.
فواید ویتامین E برای پوست و برای سلامت موها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ویتامین E پوست سر را از آسیب‌های محیطی، خشکی و پوسته پوسته شدن حفظ می‌نماید و می‌تواند در تغذیه‌رسانی صحیح مو و در نتیجه سالم ماندن و شادابی موها نقش مهمی ایفا کند. می‌توان از روغن ویتامین E به‌ویژه هنگامی که موها خشک و کدر هستند مانند یک ماسک مو استفاده کرد و در نهایت از خواص ویتامین E برای مو بهره برد.

ویتامین E برای لاغری و تناسب
ویتامین E برای لاغری و تناسب

مصرف این ویتامین می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. افرادی که از اضافه وزن خو‌د رنج می‌برند و می‌خواهند وزن خود را کم کنند، علاوه بر رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل و انجام ورزش می‌توانند با نظارت یک پزشک متخصص تغذیه برای کاهش وزن از مکمل یا قرص ویتامین ای استفاده نمایند. 

مهم‌ترین عوارض چاقی
 ویتامین E در بسیاری از فرایند‌های بدن نقش اساسی ایفا کرده و از جمله مواد مغذی حیاتی محسوب می‌شود که در زمینه کاهش وزن اثرات چشمگیری را برای افراد به همراه خواهد داشت، به طوری که استفاده از مکمل‌های ویتامین ای در کنار داشتن یک برنامه آموزش مقاومتی برای ساخت توده ماهیچه‌ای بدون چربی، می‌تواند به صورت مؤثری در دستیابی شما به لاغری و تناسب اندام کمک نماید. 
گرچه فواید این ویتامین نتیجه مثبتی بر کاهش وزن بدن دارد، اما این ویتامین با چاقی و افزایش وزن ارتباط مستقیمی داشته و کمبود آن در بدن عاملی برای اضافه وزن بشمار می‌رود اما می‌توان با استفاده ویتامین ای یا مکمل‌های ویتامین ای، سرعت سوخت و ساز بدنتان را بالا برد؛ زیرا این ویتامین با بالا بردن چربی سوزی بدن، سبب کاهش وزن می‌شود. 

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره نمودیم، ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی بوده که برای بدن خواص زیادی به همراه دارد. البته ویتامین‌های محلول در چربی در کنار خواصی که دارند، چنانچه بیش از حد مصرف شوند سبب مسمومیت در فرد خواهد شد.

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید