کد تخفیف خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

فواید بی‌نظیر نور خورشید

فواید بی‌نظیر نور خورشید

اشعه نور خورشید از نوع امواج الکترومغناطیسی است که همان عامل اصلی روشنایی و حرارت خورشید است. بدون خورشید سیاره زمین تاریکی مطلق و خالی از سکنه خواهد بود. نیروی حیات خورشید مثل مادری که فرزندش را گرم نگه می دارد زندگی هر روزه را برای تک تک ما ممکن و میسر می‌سازد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • فواید نور آفتاب
  • فواید نور خورشید برای بدن
  • افزایش ویتامین D
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش وزن
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری
  • کاهش فشار خون
  • تنظیم عملکرد مغز
  • سخن پایانی

فواید نورآفتاب

نور آفتاب برای سلامتی بدن مزایای بسیاری دارد که از جمله این فواید می‌توان به جلوگیری از سرطان، برطرف کردن عفونت ها، تقویت استخوان ها، عملکرد بهتر مغز، تنظیم خواب اشاره نمود.

فواید بی‌نظیر نور خورشید
فواید نور خورشید برای بدن

افزایش ویتامین D

پرتو فرابنفش نور کمک کننده به تولید ویتامین D در بدن خواهد بود. این ویتامین از جهت سلامت استخوان، سلول‌های خونی و سیستم ایمنی اهمیت بسزایی دارد. ویتامین D به جذب برخی مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر نیز کمک می‌کند. بیشتر افراد می‌توانند ویتامین D موردنیازشان را با موادخوراکی تأمین نمایند. کودکانی که از این طریق، ویتامین کافی دریافت نمی‌کنند، ممکن است دچار راشیتیسم یا نرمی استخوان‌ها شوند.

میوه ها و غذاهایی که دارای منیزیم هستند شامل کدام دسته از آن ها می‌شوند؟

بهبود کیفیت خواب

چشم‌های ما برای تنظیم ساعت بیولوژیک بدن، به نور خورشید نیاز دارند. به نظر می‌رسد نور صبحگاهی خورشید به افراد کمک می‌کند که شب‌ها به‌ خواب بروند که دلیل آن تأثیر نور خورشید بر کاهش استرس می‌باشد. اهمیت این مسئله با افزایش سن بیشتر می‌شود، چرا که چشم‌ها نمی‌توانند به اندازهٔ قبل، نور جذب کنند. بنابراین، ممکن است به‌ خواب رفتن امری دشوارتر شود.

کاهش وزن

نور صبحگاهی به از بین بردن چربی کمک می‌کند. برای مشاهده اثربخشی میبایست ۸ صبح تا ۱۲ ظهر به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در مقابل آفتاب قرار بگیریم. هرچه زودتر و با فاصلهٔ بیشتری از ظهر، این کار را انجام دهیم، نتیجهٔ بهتری مشاهده خواهیم کرد. احتمالا پرتوهای خورشید قادرند سلول‌های چربیِ زیر سطح پوست را از بین ببرند. قرار گرفتن در برابر نور خورشید معمولا با ورزش و حرکت همراه است. همین موضوع در کاهش وزن و همچنین افزایش سلامتی تاثیر گذار خواهد بود.

چگونه در هر سن پوستی زیبا و درخشان داشته باشیم؟

کاهش احتمال ابتلا به بیماری

دریافت بیش از اندازۀ نور خورشید سبب افزایش بروز سرطان پوست می‌شود. اما در سوی دیگر، زندگی در مکان‌هایی که امکان دریافت نور طبیعی به‌مقدار کافی فراهم نیست، احتمال ابتلا به دیگر انواع سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان روده، سرطان پروستات و سرطان ریه را افزایش میابد. عدم دریافت نور خورشید احتمال بروز بیماری‌های دیگری مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری ام‌ اس و بیماری های قلبی را نیز افزایش می‌دهد. این مسئله ممکن است ناشی از کمبود ویتامین D باشد.

فواید بی‌نظیر نور خورشید

کاهش فشار خون

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که اشعه فرابنفش خورشیدی باعث آزادشدن ترکیبی به نام نیتریک اکسید می ‌شود و این ترکیب سبب کاهش فشارخون می‌شود. به عبارتی دیگر نور خورشید به کاهش فشارخون و کاهش خطر حمله قلبی و مغزی کمک می ‌کند و حتی می ‌تواند سبب افزایش طول عمر شود.

تنظیم عملکرد مغز

جهت درست عمل کردن مغز انسان، مغز باید بتواند سطح هورمون ها را در بدن کنترل کند. تنها در این صورت فرد احساس آرامش دارد و دچار حالات عصبی و افسردگی نمی شود. نور خورشید عامل اصلی کمک کننده به مغز برای تنظیم این هورمون هاست تا از بیماری های دستگاه عصبی جلوگیری شود.

سخن پایانی

توصیه می‌شود برای استفاده بهتر از نور طبیعی، پرده‌ها را در طول روز کنار گذاشته و اجازه دهید نور از طریق پنجره‌ها وارد خانه شود. همچنین از رنگ‌های روشن در محیط خانه استفاده کنید تا نور را بیشتر انعکاس دهد.

99 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید