خرید قسطی با اسنپ پی هیرتامین
دانستنی های پزشکی

میوه ها و غذاهایی که دارای منیزیم هستند شامل کدام دسته از آن ها می‌شوند؟

میوه ها و غذاهایی که دارای منیزیم هستند شامل کدام دسته از آن ها می‌شوند؟

یکی از مهم ترین مواد معدنی بدن منیزیم معدنی است  که به سوخت و ساز بدن و تولید کلسیم و ویتامین C در بدن کمک میکند و  باعث تقویت استخوان ها و محکم تر شدن  دندان ها می شودو مبتلا شدن به افسردگی و بی خوابی را کاهش میدهد و گرفتگی عضلات بدن را درمان می کند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • آشنایی با منیزیم
  • عملکردهای اصلی که نیاز به منیزیم دارند
  • مواد غذایی دارای منیزیم
  • میوه های حاوی منیزیم
  • سبزیجات دارای منیزیم
  • آجیل‌های دارای منیزیم
  • سخن پایانی


آشنایی با منیزیم

منیزیم جزو یکی از مهم ترین مواد معدنی مهمِ حاضر در صدها واکنش و فرآیند مختلف بدن انسان به شمار می آید. این ماده به شکل‌گیری مناسب استخوان، حفظ عملکرد ماهیچه‌ها، تحت کنترل نگه داشتن دمای بدن و  جذب مناسبِ کلسیم لازم و ضروری برای بدن، و بسیاری دیگر کمک نموده و  اطمینان حاصل را ایجاد میکند که با استفاده  از یک رژیم غذایی مناسب و سالم  که شامل  منیزیم است، این ماده‌ی معدنی و مهم  را به اندازه‌ی کافی به بدنتان خواهد رساند .

از عملکردهای اصلی که نیاز به منیزیم دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • سنتز پروتئین
  • عملکرد عصب
  • کنترل قند خون
  • تنظیم فشار خون
  • سوخت و ساز انرژی
  • آزادسازی پیام‌رسان‌های عصبی
  • تولید گلوتاتیون نوعی آنتی‌اکسیدان

مواد غذایی دارای منیزیم

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی از بهترین و مهمترین منابع گیاهی  دارای منیزیم است که با استفاده از آن  می توان برای تهیه یک صبحانه مقوی و سالم  استفاده کرد.

شیر سویا

شیر سویا یکی از سالم ترین و مهم ترین محصولات جانبی سویا و دارای  منیزیم به شمار می آید که می توان از آن برای تهیه انواع شیک، بستنی و دسر استفاده نمود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ که به نام شکلات سیاه معروف است جزو  یکی از بهترین و سالم ترین  منابع غذایی منیزیم به شمار می آید که می توان از آن را به عنوان یک میان وعده ی خوشمزه و سالم  یا برای تهیه کردن انواع نوشیدنی ها و کیک ها استفاده نمود .

میوه های حاوی منیزیم

آووکادو

آووکادو یکی از  میوه های  فوق العاده مغذی و خوشمزه و سالم و دارای منیزیم است که از آن برای تهیه سس سالاد، انواع اسموتی و سالاد میوه و سبزیجات استفاده می شود .

موز

موز یکی از محبوب ترین میوه ها به شمار می آید که  در جهان جزو یک منبع عالی و گیاهی منیزیم شناخته می شود  که از آن برای تهیه انواع اسموتی، سالاد میوه و به عنوان یک میان وعده ی مقوی و سالم  استفاده می شود.

انجیر خشک

انجیر خشک شده نیز یکی از میوه هایی است که دارای منیزیم  است و می توان از آن برای تهیه انواع اسموتی و به عنوان یک میان وعده ی سالم استفاده نمود .

سیب 

یکی از بهترین میوه ها و منابع گیاهی سرشار از منیزیم در طب سنتی  سیب به شمار می اید  و می توان آن را به عنوان یک میان وعده ی خوشمزه و مقوی برای تهیه انواع آب میوه، اسموتی و سالاد میوه استفاده نمود.

برگه زردآلو

برگه زردآلو  یکی دیگر از میوه های خشک شده منیزیم دار به شمار می اید که از آن به عنوان یکی میان وعده ی سالم و مهم استفاده می شود.

کشمش

 از بهترین و مغذی ترین انواع میوه های خشک و سرشار از منیزیم می توان به  کشمش اشاره کرد  که از آن به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی  و مهم استفاده می شود .

سبزیجات دارای منیزیم

برگ چغندر

برگ چغندر یکی از بهترین سبزیجات منیزیم دار به شمار میرود  که می توان از آن به صورت پخته شده برای تهیه انواع غذاها استفاده نمود .

فلفل دلمه‌ای سبز

فلفل دلمه‌ای سبز حاوی کپسایسین است که متابولیسم بدن را افزایش داده و این نوع فلفل سرشار از منیزیم است و می‌تواند تا حدودی باعث کاهش وزن شود. برای افزودن  فلفل دلمه‌ای سبز به برنامه‌ی غذایی‌تان می‌توانید  فلفل سبز خام را با کمی سس کم چرب مخلوط کرده و  به عنوان یک میان‌وعده‌ی مغذی و خوشمزه استفاده کنید .

هویج

هویج نیز  به عنوان یکی از منابع مهم میوه جات غنی از منیزیم به شمار می اید که به صورت خام و پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بامیه

بامیه یکی از سبزیجات دارای منیزیم است که از آن به صورت خام برای تهیه سالاد و به صورت پخته شده برای تهیه انواع غذا استفاده می شود.

سیب زمینی

سیب زمینی دارای مقادیر بسیاری از منیزیم است و از آن  می توان به صورت پخته شده برای تهیه انواع غذاها استفاده نمود.

 

آجیل‌های دارای منیزیم

گردو

گردو به جز منیزیم، شامل ترکیبات پلی فنل است . این ترکیبات به سلامت مغز کمک خواهد کرد. برای گنجاندن این مغز پرفایده به رژیم غذایی‌تان می‌توان آن را به سالاد اضافه نمود.

بادام هندی

یک وعده از این مغز به جز منیزیم، ۱۰ درصد از نیاز روزانه‌ی آهن شما را فراهم خواهد کرد و فولات و ویتامین K نیز به وفور در بادام هندی پیدا می شود، بادام هندی نیز حاوی استرول ها، اسید آمینه و ویتامین‌هایی است که همگی برای سلامت انسان مفید واقع می شوند. برای گنجاندن این ماده‌ی خوراکی مفید در برنامه‌ی غذایی می‌توان چند بادام هندی خام را به عنوان یک میان وعده‌ی سبک شبانه استفاده نمود.  باید مطمئن شوید که این مغزها بدون نمک هستند. شما همچنین می‌توانید آنها را کمی تفت بدهید و روی سالادتان بپاشید.

تخمه‌ی آفتابگردان

گل آفتابگردان و دانه‌ای که در آن است، عطر و طعم فراوان و دارای مواد مغذی زیادی است . نصف فنجان تخمه‌ی آفتابگردان به شما کمک خواهد کرد که ۲۱ درصد از مقدار منیزیم  توصیه شده‌ی روزانه را کسب کنید. منیزیم موجود در تخمه‌ی آفتابگردان به محکم کردن استخوان‌ها کمک می‌کند. مصرف تخمه‌ی آفتابگردان باعث سلامت قلب می شود و  علائم آسم و آرتریت را کاهش می‌دهد و از برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

 

سخن پایانی 

منیزیم یک ماده معدنی مهم به شمار می آید که افراد زیادی به کمبود آن مبتلا هستند. غذاهای حاوی منیزیم و خوشمزه زیادی یافت می شود که نیاز بدن به منیزیم را رفع می‌کنند.  داشتن یک رژیم غذایی متعادل اطمینان ضروری به شمار میرود و حفظ سلامت و رضایت بدن مواد غذایی بالا را در رژیم غذایی تضمین می کند.

21 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید